Režie:
Marcus NispelKamera:
Daniel PearlHudba:
Steve JablonskyHrají:
Jared Padalecki, Danielle Panabaker, Amanda Righetti, Travis Van Winkle, Aaron Yoo, Derek Mears, Jonathan Sadowski, Julianna Guill, Ben Feldman (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Vítejte zpátky v Crystal Lake v tomto mrazivém přepracování kultovního hororu Pátek třináctého. Clay Miller se ve snaze najít svou ztracenou sestru vydává do tajuplných lesů v okolí legendárního jezera Crystal Lake, kde pod tlejícími stromy narazí na zchátralé zbytky starého obydlí. A to není jediné, co vyčkává ukryto v hustém lese. I přes varování policie a místních usedlíků Clay sleduje těch pár stop, které má, s pomocí mladé dívky Jenny, co sem přijala s partou kamarádů ze školy strávit divoký víkend. Všichni zde ale najdou víc, než vůbec chtěli. Netuší, že vstoupili do rajónu jedné z nejhrůznějších postav americké filmové historie – děsivého zabijáka vyzbrojeného mačetou, který v Crystal Lake loví nevinné … Jasona Voorheese. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (682)
„Chceme tu mať svoj pokoj. A on tiež.“ Spoilery. Som fanúšik predovšetkým prvej časti, kedy ešte séria bola tvrdá, vážna a „dospelá“, bez hlúpych srandičiek a trápneho nadhľadu. Jason (alebo kto) vtedy neskosil sto ľudí za minútu, ale o to viac si na tých pár (no dobre, viac, ako pár) vraždách dal záležať. Ak ma niečo na novej verzii z produkcie Michaela Baya potešilo, tak fakt, že Platinum Dunes nakrútilo podobne „vážny“ remake. To je ale asi tak všetko. Prvých 3O minút nie je zlých, režisér Nispel šikovne vystrieda tri kľúčové okamihy série: z prvej časti si vezme matku, z druhej vrece na hlave a z tretej hokejovú masku. Tým ale plusy končia. Pritom teoreticky to žiadna katastrofa nie je: herci sú povedzme adekvátni, výprava fajn, gore početné a prekvapivo je tu veľa sexu, čo sa v prevažne bezzubej hollywoodskej lige často nevidí. Lenže celé to nedrží pokope, nefunguje to, sme pasívnymi svedkami vedľa seba znudene naukladaných scén, kde nefunguje príbeh ani postavy. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/slasher/359-piatok-trinasteho-2009-40- ()
Marcus Nispel na to šel vcelku dobře. Jeho nápad poslat k jezeru hned dvě početné skupinky obětí se ukazuje jako nejchytřejší tah celého filmu. Je tak přeskočena počáteční fáze seznamování a Jason může řádit již od první minuty. Fanoušci tento krok kvitují s povděkem, stejně jako vývoj Jasona, který rekapituluje předchozí díly. Vraždí matka, vraždí Jason s pytlem na hlavě a nakonec i ten nejznámější s hokejovou maskou. Jenže k čemu jsou tyto úkroky, když Nispel neustále předhazuje tentýž okoukaný princip současného hororu. Jason není Leatherface! A i když před lety se mu podařilo zabodovat s remakem kultovního Texaského masakru, měl by si uvědomit, že dnešní hororoví diváci jsou přemlsaní současnou teen hororovou produkcí. Nový Pátek třináctého není nic jiného než strojově odvedá prace, která nedokáže překvapit něčím novým. ()
Fakt, že Michael Bay z pozice producenta przní jednu hororovou klasiku za druhou, mi vadí ze všeho nejméně. Nejvíc mě vytáčí to, že tak koná skrze ruce režiséra, kterému by kdokoliv soudnější nesvěřil ani reklamu na německý prací prášek. Nispel absolutně netuší, co znamená pojem ‚světlo‘, že mezi postavami musí být alespoň jeden sympaťák a že i když jsou klišé slasherů dávno obehraná, je dobré ctít atmosféru, žánrová pravidla a hlavně bavit. A on neumí ani jedno. Pouze rutinně vrší jeden obrázek tekoucí krve za druhým, občas proložený záběrem na kozy a chvilkovými záchvěvy nadsázky a promyšleného vtipu. Já se ale spíš zachvěl pokaždé, když mi pohled na hodiny připomněl, jak moc dlouho do konce ještě zbývá. Ale děcka se k sobě v kině určitě choulila, to zas jo. ()
Bez atmosféry, stylu, invence a co je nejhorší, bez pořádného Jasona. K čemu je platných několik chabých odkazů na původní série, když hlavnímu tahounu shází charisma, jeho vraždění je smrt za smrtí fádnější a Nispel jej neumí vyzdvihnout jinak, než za celý film dokola omílat fintu s otočením kamery („Tady nic není“, kamera se otočí – „HA! JASON! Dýchá mi na záda“ – vražda). Očekávaná nelogičnost se projevila bohužel na obou frontách, tzn. jak v rámci filmu (pár okamžiků poté, co jsme ujištěni o Jasonově nelibosti pouze v turistech, je odpraven někdo z místních; Jason se objevuje nejen z místa na místě, ale i ze země na střeše atd.) i zavedené série (Jasonovo skladování mrtvol, unášení…), k čemuž perfektně sedí i nevalně úspěšné pokusy o střízlivě a seriózně znějící dialogy a méně než jednorozměrné charaktery postav, hraných ke všemu i na horor hodně špatnými herci. Bavit vás to přestane zhruba po čtvrt hodině, kdy Jason oddělá první várku (proč má proboha film dvě expozice, když ani jedna z nich není zhotovena pořádně?) a vy si uvědomíte, jak moc velkou náhodou a štěstím byl nový Texaský masakr motorovu pilou. Nispel je bez omlouvání loser. 3/10 ()
Je celkem škoda, co provedli Jasonovi, když ho převlékali do moderního kabátu...asi holt vrah, který řeší všechno s klidem dneska není moc cool. Takže Jason nám tu běhá a nedivil bych se, kdyby byl pod maskou nějaký zkušený parkourista...navíc to podzemí? Proboha... Navíc i bodycount není kdovíjak vysoký (sice ctí název filmu, ale my chceme více mrtvol!), na druhou stranu tu alespoň stříká krev a vypouštějí kozy :) Ovšem v případě různých úmrtí se mohli trochu více odvázat...opakuje se tu totiž skoro neustále jeden otravný pattern. NIcméně, pokud mám Pátek přirovnat k Valentýnu, tak tu máme jasného vítěze. Navíc jsem byl v tomto případě po dlouhé době v kině sám, takže se dostavil ten pravý filmový zážitek :D ()
Galerie (55)
Zajímavosti (28)
- Premiéra filmu proběhla v Americe, Brazílii, Japonsku a v mnoha evropských zemích v pátek 13. února 2009. (Stocki)
- V tomto filmu nosí Jason obě své legendární masky. Plátěnou masku si poprvé nasadil v Pátku třináctého 2 a hokejovou masku v díle Pátek třináctého 3. (HellFire)
- Příjmení Claye a Whitney je Miller, což je odkaz na Victora Millera, tvůrce série filmů Pátek třináctého. (HellFire)
Reklama