Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 418)
Konečně jsem dohnala jeden z mých dalších filmových restů. Většina diváků se u filmu asi nezasmála (pokud nesdílíte choutky některých původních obyvatel Papui-Nové Guiney), ovšem já s odstupem ano. Sedím doma, sleduju film a najednou zazvoní telefon, volá máma, vedeme rozhovor. "Na co se díváš?", ptá se. "Mlčení jehňátek", vychrlím rychle, ve snaze co nejdřív zavěsit a pokračovat. "Močení jehňátek? Co?", podivuje se. Trochu naštvaně znova opakuju titul filmu, načež se mi dostane vskutku zajímavého komentáře: "Tak na to se nedívej, to je blbost a nechutná!" Takže mami a ostatní budoucí diváci filmu, je to sice místy nechutné a věřim, že před 17 lety to mohlo být pro leckoho šokující, ale já patřím mezi dnešní už lehce otrlou mládež, takže v tomto směru je to ok. Nejvíc mi asi utkvěla scéna, ve které Clarice bloudí ve tmě. Je to zkrátka kvalitní film s hutnou atmosférou, která by se dala krájet. Četla jsem i knihu a zážitek to byl taktéž vynikající. ()
Neuvěřitelně atmosferický, snad až hypnotický thriller. Mistrovský scénář, geniální kamera a brilantní herecké výkony všech hlavních i vedlejších charakterů zaručují úchvatnou podívanou, kterou si bude člověk chtít zopakovat. I naponěkolikáté divák ocení komplikovanost a preciznost scénáře a výkon démona Anthonyho Hopkinse, pro nějž je právě Hannibal Lecter jeho nejlepší role. Nevyhneme se samozřejmě několika nechutnostem a brutálním vraždám, ale to už k filmu patří a vytýkat tuto věc mi přijde naprosto nevhodné. Vůbec se v tomto případě dá těžko najít nějaký nedostatek. Všechno je přesně tak jak má být. Oscary zasloužené. Jeden z nejlepších filmů devadesátých let. ()
Obrovská očekávání - výsledek vynikající, ovšem nikterak výjimečně překvapující. Anthony Hopkins je zkrátka úžasný, ale...něco tomu chybělo. Nebo možná ne, jen jsem měl opravdu přehnaná očekávání. Na druhou stranu jsem celkem hltal příběh, dobře se bavil, občas odtrhl zrak a rozhodně můžu konečně potvrdit, že Mlčení jehňátek je film, který by měl každý filmový divák vidět...80% ()
Když jsem se svým zahraničním studentům rozhodl pustit MLČENÍ JEHŇÁTEK, nenapadly mě hned dvě věci. Zaprvé to, že někteří se budou z projekce třiatřicet let starého snímku vzpamatovávat ještě desítky minut po závěrečných titulcích. A zadruhé, jak moc po těch letech svou promyšlenou strukturou překvapí mě samotného. ___ V mých vzpomínkách byl totiž psychotický Buffalo Bill významnější postavou, zatímco nyní jsem jej vnímal především jako dynamický funkční prvek, který uvádí do pohybu tři klíčové příběhy, na jejichž průsečíku je film vystavěn: aspirantky FBI Clarice Starlingové, uvězněného psychiatra Hannibala Lectera a unesené dívky Catherine Martinové. ___ Každá z těchto postav přitom vyjednává s problémem, který je soustředěn do jiného časového pásma: Claricin příběh je zakotvený v hluboké minulosti, Lecterův příběh směřuje k vidíně budoucnosti - a oba jsou úzce propojení s příběhem Catherine, která v psychotikově jámě řeší zatraceně současný problém a zbývající čas jí dochází (tik-tak-tik-tak). ___ První půlhodina filmu je přitom vystavěna na intelektuálním oťukávání se Clarice a Lectera: oba objevují svoje schopnosti i svoje metody, učí se vzájemně respektovat, je to souboj myslí. Clarice vyřeší první hádanku, ale zároveň je nám skrze ní naznačeno trauma minulosti spojené se ztrátou otce. Lecter pro změnu nabídne pomoc při vyšetřování, dostane-li příslib budoucnosti. ___ Teprve nyní do vyprávění vstoupí Catherine, jejíž únos z vyšetřování případů někdy dříve činí případ vysoce aktuální a do dialogu Clarice s Lecterem vnáší novou dynamiku, protože Catherinina matka je mocná žena. Intelektuální souboj se stává vyrovnaným - a Clarice z něj vychází vítězně: Lectera obelstí a získá klíčové vodítko. ___ Stane se nicméně ještě něco jiného: vzájemně na sebe začnou působit, protože (a) Clarice je jediný člověk, v němž Lecter nevidí nástroj svých her, nýbrž ji začne respektovat a jednat víceméně nezištně, ač to tak nevypadá, (b) Lecter se vlastně stává Clariciným terapeutem a učitelem, motivuje ji pojmenovat trauma, překonat je - a trénuje ji v kriminalistických taktikách. ___ Oba se objeví v jednom rámu - a následně se film přesně v polovině změní, a to ve vyprávění s třemi protagonisty. Lecterova linie se odděluje a vrcholí šokující demonstrací jeho schopností, Catherine začne bojovat o život a Clarice s nepřízní nadřízených. Lecter do vyšetřování vstoupí už jen nepřímo, čímž se symbolicky ukončuje Claricin výcvik. Stejně jako Catherine je na to sama. ___ Do fikčního světa jsme vstupovali dlouhým nájezdem na přibíhající Clarice a opouštíme jej dlouhým odjezdem od odcházejícího Lectera, přičemž prvním slovem filmu bylo její jméno, zatímco jejím posledním slovem je ve filmu Lecterovo jméno (načež zazní už jen v druhém plánu krátký dialog muže s neradostnou budoucností). ___ MLČENÍ JEHŇÁTEK je konstručně fascinující dílo, symetricky scelené začátkem a koncem, a přesto rozdělené na dvě odlišné části: (a) intelektuální hru protagonistky s antagonistou, (b) trojici protagonistů v boji o svobodu... v různých slova smyslech, přičemž nejdrásavější scéna těží z ustavených vodítek (můra, výcvik a noční vidění) a jsme hned dvakrát podvedeni křížovými sekvencemi. ___ Brilantní film. () (méně) (více)
║Rozpočet $19miliónov║Tržby USA $130,742,922║Tržby Celosvetovo $272,742,922║ V prvom rade je u tohto filmu výhodou členitý príbeh odohrávajúci sa v dvoch rovinách postupne sa zlievajúcich do jednej finálnej, kde všetko v plnej kráse vyvrcholí súbojom Sterlingová vs. Buffalo Bill. Film ma výborne napísané postavy, šokujúce scény, dosť hustú mrazivú atmosféru, hlavne na miestach kde sa na pľace objavuje postava Hannibala Lectera, je len škoda že nedostáva o kúsok viac priestoru, lebo Clarice Starlingová nie je až tak zaujímavá postava pre dej ako samotný nevyspytateľný Hannibal ale aj tak podľa mňa táto postava má určite rezervy na to aby sa dala označiť dokonalá, prípadne Oscarová. V tomto thrillerovom slede je pre mňa jasný víťaz film Sedem, ten by som označil po všetkých stránkach za dokonalý, kdež to u Mlčania Jahniat cítim rezervy aj keď celkovo film pôsobí dosť silným dojmom, nie je úplne otvorený divákovi. /95%/ ()
Galerie (107)
Zajímavosti (181)
- Autor předlohy k filmu Thomas Harris opakovaně uvedl, že postava Hannibala Lectera (Anthony Hopkins) je kompilátem různých inspiračních zdrojů, ale nejvíce se inspiroval mexickým lékařem Alfredem Ballím Trevinem alias doktorem Salazarem, který byl v roce 1961 odsouzen v Mexiku za vraždu a kanibalismus k trestu smrti. (raininface)
- Do role Jacka Crawforda (Scott Glenn) byli zvažováni Michael Keaton, Mickey Rourke a Kenneth Branagh. (GreatestFan)
- Scenárista Ted Tally i režisér Jonathan Demme se objeví ve filmu. Ted jako policista a Jonathan jako součást davu. (griph)
Reklama