Kamera:
Jean-Claude KalacheHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Edward Asner, Christopher Plummer, Bob Peterson, Delroy Lindo, David Kaye, Jess Harnell, Josh Cooley, Pete Docter, Brenda Chapman, Teddy Newton (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Carl Fredricksen je bývalý prodavač pouťových balónků, který je nucen se vystěhovat z domu, který společně se svou zesnulou manželkou Ellie postavili. Místo odchodu do domova důchodců se ale odhodlá k činu. Ke střeše svého domu přiváže tisíce balónků, vystoupá s domem k nebi a vydá se do Jižní Ameriky, jak to kdysi dávno slíbil své ženě. Na cestu se s ním ale vydává ještě jeden nechtěný cestovatel, o jehož přítomnosti Carl nemá ani tušení. Je to osmiletý chlapec Russell, který se ocitl na jeho zápraží právě v okamžiku, kdy se dům vznesl k nebi. Starého muže a malého chlapce na společné cestě do Jižní Ameriky čekají úžasná dobrodružství, na která nikdy nezapomenou. (TV Nova)
(více)Videa (10)
Recenze (1 409)
Animák, na který jsem byl hodně zvědavý a který mi nabídl přesně to, co jsem očekával, ale nic navíc, což je bohužel docela škoda. Příběh to má velice solidní a zajímavý, takže jsem dokázal po celou dobu udržet svou pozornost, aniž bych se nudil, taktéž postavy jsou hodně zajímavé, ale bohužel jakákoliv přidaná hodnota chybí, a tak se dá říci jen tolik, že tohle je výborně řemeslně zvládnutá práce, která filmu bohatě stačí na to, abych ho zařadil mezi nadprůměrné filmy, ale k dokonalosti prostě něco schází. Možná mi některé postavy až tolik nepřirostly k srdci, možná jsem měl v některých chvílích pocit, že tvůrci nevěděli, jak dál, možná to vypadalo, jako by tvůrci měli málo materiálu a chtěli co nejvíce natáhnout děj, možná mi prostě jen nesedl dobrodružný styl toho filmu, každopádně ať je pravda jakákoliv, o tomhle filmu nemohu říci, že by byl dokonalý či excelentní, k tomu mu skutečně ještě něco chybí, nebo možná spíše přebývá, rozhodně ale filmu podle mě příliš nepomohla akční vložka v podobě záporné postavy vědce. Takhle to vnímám já, tenhle film se tedy určitě nestane mým nejoblíbenějším filmem od Pixaru, ale jak už jsem napsal, pouhá řemeslná dokonalost v tomto případě stačí alespoň na ten nadprůměr, takže uděluju čtyři hvězdy. ()
Veverka vyleze na strom a řekne: "Zapomněla jsem si udělat zásoby na zimu a teď chcípnu." Cha! Prvních patnáct minut k nezaplacení, nádhera. Pak ale dostává dění na obrazovce nehorázný downgrade, který zpět do oblak nevyzdvihne ani ukecaný Maxipes Fík. Celý příběh je hrozně urychlený, vyjma pár momentek působí animace jak z minulého století a pro mne typický trademark Pixaru - emoce, zde naprosto chybí. U Wall-E jsem měl na krajíčku, v Autech fandil Bleskovi a s myším kuchařem se radostně křenil na každým vydařeným jídlem. Tady mne čekalo pouze prázdno a zbožné přání, ať už ta taškařice skončí. Na závěr ještě pár do očí bijících nelogičnosti: 1. Tolik balónků by tu barabizno neuneslo 2. Cestovateli Charlesi Muntzovi muselo být téměř 100 let a přesto se chová jak čerstvý čtyřicátník 3. Děda svůj domeček starý X let uhasí během pár sekund pomocí kusu hadru. P.S. Proč vůdce psí smečky mluví jako Smradupán z Pár pařmenů?! ()
Nemůžu a ani nechci jinak než pěti. *** Klíčová jinotajná slova: Odpoutání a úlet. *** Poetika úniku ze sociálně zdrcující reality západní společnosti, kde děti bez ponětí formálně drmolí naučené textíky a plní úkoly beze smyslu, kde zaměstnanci developerů bez ponětí odbývají cizí neštěstí naučenými formálními frázemi a plní úkoly beze smyslu, kde dobrodruzi a vynálezci jsou závistivě vyobcováni, až nakonec v ústraní zparanoidní a zahořknou, kde život a odvážné sny laskavých lidí protečou mezi prsty, než se kdo naděje, kde člověk nakonec nemůže ani sám v klidu dožít, ale je ze svého místa odklizen, aby nepřekážel nelidským záměrům mocných a bohatých - poetika úniku z toho všeho pomocí domu zavěšeného na balonky je sama o sobě emočně silná a nadmíru uspokojivá. *** Propojená linka sociálně-kritická, milostně romantická i nostalgická, téma partnerství, nerodičovství, stáří, životního ne/naplnění, smíření se s minulostí a osvobozeného příklonu k živé přítomnosti, jakkoli tí-živé - a to vše je tu navíc protkané jemnou, ale vrstevnatou sociální karikaturní kritikou, neotřelým a skutečně vtipným hravým humorem a životní zkušenost reflektujícím citem pro detail, v němž celé to kouzlo záleží. *** Nevím, proč si od toho přát ještě něco víc. *** Jo a PS: Věděli jste, že špaček obecný je doopravdy fantasticky pestrobarevný pták? *** S kluky ve Zde. 2. 7. 2024. *~ ()
Ještě u žádného Pixara mi tak netekly slzy, jako u tohohle. Pes je skvělý a dokonalost mu dodává dabing Pavla Lišky (kam se hrabe originál). Pro mě byla maličká vada na kráse animace dědy a také ta zápletka na ostrově. Ovšem balónky byly nádherné a jako obvykle u Pixara ty nádherné detaily při animaci (viz stěhovák a jeho cedulka na tričku). ()
Nejdřív bych chtěl upozornit, že na tento animák můžete jít klidně ve 2D verzi s titulky. Zaprvé tam není nic světoborného z techniky animace a za druhé, vyhnete se malým dětem, které každých deset minut bulí a doslova řvou při každé emotivní scéně. A že jich tam je nespočet. Opravdu dojemný film o tom, že nikdy není pozdě si splnit sen. Nebo spíš slib. Pixar opět zvádl na jedničku charaktery postav a napsaný scénář, při kterém se nikdy nenudíte. Především díky bizardností, na které je film postaven. Ale je fakt, že kdyby psi nemluvili, tak ten film bude o ničem. Občas si říkám, že scénáristi musí studovat i psychologii. Jak jinak by dokázali vytvořit tak skvelé charaktery, ve kterých uvidíme i část svého já nebo svých známých a proto se u toho bavíte. Už teď s nedočkavostí čekám na další pixarovský snímek. ()
Galerie (61)
Photo © Pixar Animation Studios
![Vzhůru do oblak - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/825/161825135_15fd90.jpg)
Zajímavosti (54)
- Vzhled malého průzkumníka Russella (Jordan Nagai) byl vytvořen na základě podoby jistého 32letého zaměstnance studia Pixar. (sluppka)
- Film se inspiroval klasickou dobrodružnou knihou Arthura Conana Doyla "Ztracený svět". Ve ní se profesor Challenger vrací z expedice z Jižní Ameriky s kostmi pterodaktyla, ale je nařčen z podvodu. Vrací se proto zpět, aby odchytil živý exemplář. Rajské vodopády navíc sedí k popisu ze "Ztraceného světa" – vysoká plošina a vedle ní vrcholek obehnaný skalami s plochým vrchem. (HellFire)
- Druhý animovaný snímek, který byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší film. Ten první byl Kráska a zvíře (1991). (Sekmen)
Reklama