Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Thriller Normal je natočený podle skutečného případu masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka... Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (535)

Reiniš 

všechny recenze uživatele

Vizuálně nabušený, příběhově slabší snímek. Vítězství formy nad obsahem? A co, nevadí mi to u filmů made in USA a u Normalu tuplem ne. Herci se snaží (na Gajdošovi je sice znát že debutuje) a Ševčík má v hlavě tolik nápadů, že by to vydalo na další dva filmy. Normal sice není až tak strhující ani šokující, nicméně si nevzpomínám, kdy naposledy jsem viděl ČESKÝ thriller, za který bych se nemusel stydět. Normal není pokus, jež zůstal na půli cesty. Je to plnohodnotný film, jen s občasnými dějovými přehmaty. ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Normal je dům z písku na slaměných základech. Velkým příběhem obdařený, ale prd říkající. Český film si to pamalým krokem šine do světa, huráá, ale chce to ještě čas, než budeme dalším Koljou! Až se tak stane, chci být u toho. A Pavle Gajdoši, tebe chci vidět na prknech, které znamenají svět. Máš na to kluku jeden ušatej, noirovskej! ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Normal je film, který konečně (!) má tendence přiblížit českou kinematografii současné světové tvorbě. Bravo! Dost bylo nestydů, ulíbaných bohů a potrhlých šéfů. Tleskám panu Ševčíkovi, že nalezl odvahu pustit se proti proudu a že dotáhl to, co již naznačil Václav Marhoul v Tobruku. Velkoryse přehlížím všechny nedostatky, které jsem během projekce zaznamenal. Dávám pět hvězdiček, protože chci vidět český film kráčet touto cestou. ()

ladynka 

všechny recenze uživatele

Chápu nářky, že Normal není klasický film s katarzí v rovině kdo a co, ale nedělalo mi problémy se přizpůsobit. Není to rozhodování o vině a nevině, jde spíše o to proč. Nabízí sondu do duše nenormální osobnosti a osob blízkých, které jsou jeho skutky poznamenány (žena, otřesený obhájce, rodina oběti), nejde o omlouvání ale o pohled z vícero úhlů, kterými můžeme na Kurtenovy činy nazírat. Zvláštní kapitolou tvoří stylizace, která naplno využívá filmové prostředky a techniku (barvy, filtry, hudbu, úhly kamery) a ukazují to, co jsem v českém filmu dlouho postrádala - moderní fimovou řeč, která dokáže k divákovi hovořit skrze obrazy. Nemám z posledních několika let větší zkušenost s českýmI filmy, ale Normal tématem a svou vizuální silou posílil moje naděje, že se v Česku najde nějaký odvážlivec, který nebude točit jen HLP (=hřejivé lidské příběhy) vypadajících v traileru jako epizody televizních Bakalářů. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vzhledem ke kladům, kterými se pyšnil Ševčíkův Restart, je jen přirozené, že i Normal stojí především na formální stránce. Scénář není nikterak oslňující, ambice vyprávět realistickou dobovou krimi ustoupily neo noirové stylizaci. Ale je samozřejmě skvělé, že příběh Petera Kürtena inspiroval zrovna tuto partičku tvůrců. Ševčík a Ristera vyznávají videoklipovou estetiku, Muchow neřeší jazz a umělečtí maskéři se neobtěžují líčit a česat tak, aby to celé připomínalo Výmar. Lépe se vzdát kvalitní dobovky, když vám to neleží a natočit si to zcela po svém, než podobnou pecku uvěznit ve statickém divadelním záznamu nebo v televizní inscenaci a odsoudit ji k malému počtu repríz. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (12)

  • Legendární sériový vrah Petr Kurten působil na území Německa a České republiky mezi lety 1903 a 1931. [Zdroj: Bontonfilm] (POMO)
  • Scénář filmu Normal vznikl na základě jeho případu a poznámek Kurtenova osobního psychiatra. [Zdroj: Bontonfilm] (POMO)
  • Film byl inspirován divadelní hrou "Normal: The Düsseldorf Ripper" z roku 1991, jejímž autorem je skotský dramatik Anthony Neilson. (skudiblik)

Související novinky

Reklama

Reklama