Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Thriller Normal je natočený podle skutečného případu masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka... Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (535)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Impozantní vizuál, ledově klidná modř, tak chladná, jako jak jen může být, právě taková brilantně dokresluje atmosféru příběhu, kde se mezi sebou tříští případ Düsseldorfského netvora a snaha o psychologickou kresbu mladého a emocionálně nejistého advokáta. Škoda, že případu samotnému nebylo věnováno více času a prostoru a taky toho, že se Ševčík až moc ukájel v artovinách a spáchal pár věcí, které by si mohl odpustit, pořád je to ale pro mě výborný film, který jsem viděl několikrát a pokaždé mě baví, i kdyby jen kvůli výtečnému vizuálu, který dává vyniknout i jinak ničím nezajímavým scenériím, které spočívají v pár místnostech a jednom výtečně zahraném magorovi. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Takový mix Třístovky, do sebe zahleděného artu a Mlčení jehňátek bez pořádného příběhu. Ševčíkovi se nedá upřít vizuální cítění, ale stejně jako ve Snyderově řezanici (vyměňte si Gajdoše za Butlera, akční scény za tlachání v base a voilá) se ta hromada obrazového pozlátka strašně rychle okouká a mimo něj tu není prakticky nic. Herci hrají (až na Havlovou) jako z partesu, ale dialogy, které vypouští z pusy, jsou tak pseudointelektuální, manýristické a papírem šustící, že postupem času pouze iritují. Ševčík může líbat nohy Muchowu hudebnímu talentu, protože bez něj bych se uzíval k smrti. Hezké, na české poměry. Ale to mi přijde v tomhle případě málo. Samozřejmě chápu, že filmoví teoretici budou mít z filmu a jeho průletu skrze německý expresionismus, noir a vlastně i novou dobu pořádný orgasmus. Ale mě to minulo. Úplně. 50% ()

Reklama

Spooner 

všechny recenze uživatele

Většina lidí čekala mrazivý thriller, nakonec z toho je spíše ambiciózní umělecký film. I tak se mi to ale hodně líbilo. Je sice fakt, že příběh je stejně jako u Restartu úplně jednoduchej a Ševčík se někdy nechává možnáaž moc unést a scény jsou tak zbytečně dlouhý. I tak jsem se ale nenudil, dialogy výborně odsejpaj a i když to třeba Ševčík v některých scénách nezvládá, tak jsou zde i jiné aspekty, které to drží v nadprůměru. Technická stránka je bez debat úžasná a u nás nemám obdoby. Kamera prostě nemá chybu a lepší skladatel než Muchow se u nás v poslední době asi nevyskytuje. Herci jsou také výborní. Milan Kňažko na sebe strhává pozornost od první scény, Pavel Gajdoš příjemně překvapil a Dagmar Havlová také nic nezkazí. Celkově vlastně vznikl "jiný" český film, ale jinak než jsme ze začátku mysleli. I tak jsem ale velice spokojen, Ševčík je stále asi největším českým režisérským talentem a klidně se na to kdykoliv kouknu znova. Což si u moc českých filmů z posledních let neřikám. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Její tělo jste pohodil na staveništi a zapálil.“ - „To proto, že jsem tak citlivý. Plameny byly velmi krásné.“ Po Ševčíkově Restartu jsem měl jistá očekávání…a ta se podařila naplnit! Předně, můžu jen zopakovat klady technické stránky filmu, kterými oplýval již právě Restart. Kamera, snímání, změny rychlosti, filtry, nasvícení, zvuk, hudba…to vše na úrovni, která je srovnatelná se zahraničními standardy (pokud je v některých chvílích dokonce i nepřevyšuje). Působivost audiovizuální složky spolu s perfektně vystavenou atmosférou člověka pohltí a dopřeje mu velmi zneklidňující zážitek, který ještě umocňují herecké výkony, tedy hlavně ten Kňažkův, jehož postava se vám dostane pod kůži stejně jako jejímu obhájci (i tím černočerným humorem). Nedostatek tak vidím vlastně jen v malinko ošizeném příběhu, který sám o sobě až tak moc poutavý není a hlavně nepřinese uspokojivé rozuzlení. Proto dávám „pouze“ solidní 4*. „Máte v úmyslu dokázat, že jsem duševně chorý?“ - „A jste?“ - „Myslím, že ne. Ale to určitě říkají všichni blázni.“ ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Jste-li dobře obeznámeni s formálními aspekty dvou nejvýznamnějších avantgardních filmových hnutí dvacátých let, francouzským impresionismem a německým expresionismem, obdivujete-li temnou esenci filmu-noir a nečiní-li vám obtíž orientovat se v záměrně roztříštěné časové kontinuitě a navyknout chladným filtrům, pak budete tzv. "uchcávat" blahem od úvodního zátahu v kostele. Není sporu o tom, že Ševčík zrežíroval jednu z nejuvědomělejších artových záležitostí českého polistopadového filmu. Jsem upřímně rád, že do relikviáře těch nemoha soudobých děl, která významně přispívají k rehabilitaci renomé naší kinematografie za humny i v domáckém klimatu, mohu jeho stylisticky i obsahově vypilované dítko započítat. Po hororech vzešlých z podvědomí Poledňákové, Trošky, Brabce a dalších působí Normal stejně opojně jako žíznivý hlt z nedotčené lesní tůně... ()

Galerie (19)

Zajímavosti (12)

  • Legendární sériový vrah Petr Kurten působil na území Německa a České republiky mezi lety 1903 a 1931. [Zdroj: Bontonfilm] (POMO)
  • Z HISTORIE:

    Petr Kurten (Peter Kürten), kterého ve filmu Normal ztvární Milan Kňažko, byl jedním z největších masových vrahů všech dob. Přezdívali mu düsseldorfský netvor nebo satanův sluha. Na kontě měl nejméně 48 zločinů v Československu a Německu. Důležitou roli při pátrání po nesmírně inteligentním vrahovi sehrála i Češka Marie Budlichová, která Kurtenův útok jako zázrakem přežila.

    Masový vrah se narodil 26. května 1883 do rodiny se třinácti dětmi, žijící v krušných podmínkách. Jak se později ukázalo, vraždil Kurten už v chlapeckém věku jako devítiletý na třídním výletě. Byl několikrát zatčen za loupeže a žhářství, poprvé seděl ve svých patnácti. Později se přestěhoval do Düsseldorfu, kde po nějaký čas sekal latinu a oženil se, ale v únoru r. 1929 tu propuklo jeho vražedné běsnění.

    Düsseldorfský děs odstartoval přepadením padesátileté ženy, které Kurten zasadil 24 bodných ran malými nůžkami. Oběť zachránil náhodný kolemjdoucí. Jen o pár dní později bylo nedaleko od místa prvního útoku nalezeno zohavené (a podpálené) tělo malého děvčátka. Další útok mířil vzápětí na pětačtyřicetiletého opilého muže...

    Dobový tisk rozpoutal svými divokými spekulacemi hotové šílenství, které rozdmýchal další útoky, mezi nimi škrcení šestnáctileté dívky, útok nožem na mladou vdanou ženu, pobodání mileneckého páru na lavičce a další. Žádná z obětí (některé přežily) však nebyla schopná policii útočníka popsat. Do 15. října 1929 policie evidovala už 46 pokusů o vraždu. Na služebny chodily tisíce udání, pátralo se v Německu, Československu, Holandsku i Polsku. Policii přišlo celkem 2650 udání a na 130 000 dopisů.

    Až v květnu 1930 vše rozetnula jednadvacetiletá Češka Marie Budlichová, kterou Kurten přepadl a ona unikla. Její informace případ rozhodly. Výjimečně inteligentní vrah byl nakonec obžalován z 48 zločinů, z toho devíti vražd dokonaných, patnácti pokusů o vraždu a dalších deliktů. Na konci monstrózního procesu byl Kurten odsouzen k devítinásobnému trestu smrti! Ještě před popravou vrah opakovaně žádal o masáže a manikérku. [Zdroj: Axman Production] (POMO)
  • Pavel Gajdoš navštěvoval různá soudní líčení, aby co nejlépe zahrál svou postavu. (Dawid199)

Související novinky

Reklama

Reklama