Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (250)

Freemind 

všechny recenze uživatele

Nemůžu se zbavit pocitu zklamání. Agnieszku Holland mám moc rád, Rimbauda zbožňuju, Leonarda DiCapria uznávám (už mnohokrát dokázal, že to je Pan Herec) ... Tady mi ale prostě pořád něco drhlo - zbytečně zdramatizované postavy a okamžiky (celý Verlaine je karikaturou toho, co jsem o něm četl) a oproti tomu rozvláčné nebo naopak strohé pasáže tam, kde rozhodně bylo o čem vyprávět (např. Rimbaud čte Opilý koráb, Rimbaud cestuje na Jávu). DiCaprio místy drobet přehrává, pro mne je zde jednoznačnou hvězdou David Thewlis. Chtěl jsem víc poezie, víc dřeně, provokace a syrovosti, dostal jsem - a teď se omlouvám za výrazivo - více nebo méně zábavný záznam eurotripu dvou teploušů. A tohle si dva geniální básníci opravdu nezasloužili. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Tak tenhle film bych si na svědomí nevzal. Slova přece vypadají jinak, než znějí obrazy. Co namítat proti tomu, že JANR skvěle rozběhl štafetu a držel kolík, dokud ho nemohl předat Jimu Morrisonovi... "Občas vídám na nebi nekonečné pláže poseté bílými, veselými národy. Velká zlatá loď třepetá v raním vánku nade mou svými pestrobarevnými praporky. Vytvořil jsem všechny slavnosti, všechny triumfy, všechna dramata. Snažil jsem se vynalézt nové květiny, nové planety, nové bytosti, nové jazyky. Věřil jsem, že získám nadpřirozené schopnosti. Ale což! Musím pohřbít svou představivost i své vzpomínky. Jak skvělá kariéra vznětlivého umělce a vypravěče!" (jeden z posledních paragrafů Sezóny v pekle, překlad RT)... Myslím, že před touto vizí ztrácí film veškerou vypovídací sílu a stává se pouze estetickou záležitostí..... "Film je ze všech umění nejtotalitnější. Všechna energie a pocity jsou nasáty do lebky, ztopoření mozku, lebka nafouklá krví. Caligula toužil po jediném krku pro všechny své poddané, aby jednou ranou mohl setnout celou říši. Tímto přetvářejícím činitelem je film. Tělo existuje kvůli očím, stává se suchou lodyhou k podpírání těchto dvou jemných nenasytných klenotů." (Tohle je ale už Jim Morrison, překlad RT.) Pozn (pozor reklama!): Asi před 20 lety jsme s (dnes již zesnulým) skladatelem Patrickem Morrisem z Londýna zvažovali, jaká Rimbaudova básnička by byla nejlepší pro zhudebnění na jeho nové CD: Snadno jsme se shodli na "Au cabaret-vert"). V Zelené hospodě v Rimabudově rodišti Charleville-Mézières se nyní pořádají hudební festivaly; letos v srpnu tam budou třeba KoЯn (na ty já ale nemusím). ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Veľmi zvláštne pôsobiaci snímok. Teda aspoň na mňa. Aj napriek pomerne jednoduchému životopisnému príbehu oboch básnikov, ich vzájomnému pôsobeniu jeden na druhého kde mi ich spoločné spolužitie, radosti a roztržky prišli len ako také pletky, som musel nad filmom premýšľať ešte dlhý čas po skončení. Dlho som si v hlave premietal niektoré dramaticky silnejšie pasáže a momenty filmu, hlášky, myšlienky a pod. Vlastne som plný dojmov ešte stále a možno ešte dlho aj budem. Určite sa o to pričinila aj skvelá výprava a geniálne hrajúci herci (hlavne Leo), ale je v tom ešte niečo, niečo čo sa mi len ťažko definuje. Snímok sa mi proste dostal pod kožu a ani neviem poriadne ako. Môžem len odporučiť. 80/100 Videné v rámci - Project 52 Films by Woman. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Místo čtení o prokletých básnících je tento snímek ideální poučná látka, která by se neměla brát extra vážně do detailu, ale potěší jako zdroj zajímavostí o ústřední dvojici. Leonardo DiCaprio není vůbec špatný, ale Agnieszka Holland, podle mě, opět neprodala svoje zkušenosti a kvality a z dalšího snímku, který je "životopisný" udělala průměrnou záležitost. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film dokazuje, že Leonardo DiCaprio bol hereckým talentom dávno predtým, než sa stal svetovou superhviezdou. Inak nám prináša nie príliš prívetivý obraz tzv. prekliatych básnikov, z ktorých si neviem kto by mal brať príklad. Opilecké skazené monštrá, ktoré dokázali pod vplyvom absinthu len načarbať pár nezmyselných riadkov na papier. A pomedzi to rozvrátiť svoje rodiny a pohoršovať okolie. Prínosom je, že film sa nesnaží ich spôsob života vychvaľovať a v podstate vôbec nesúdi. Dáva divákovi priestor na vypracovanie si svojho vlastného názoru. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • John Malkovich měl původně hrát postavu Verlaina, kvůli čemuž si vyholil část hlavy. (bfa)
  • Ze začátku filmu čte Paul Verlaine (David Thewlis): „Co jsem se naplakal za srdcervoucích jiter“, což je úryvek z Rimbaudovy básně „Opilý koráb“. (orkadimenza)
  • Ako náhrada skutočného absintu bol počas prvého dňa natáčania použitý iný alkoholický nápoj – grécke Ouzo. Keďže sa tieto scény mimoriadne vydarili, používali tvorcovia takýto postup počas celého natáčania. A ako sa David Thewlis priznal v jednom rozhovore, viedlo to nakoniec k tomu, že si vlastne natáčanie vôbec nepamätá. (Saraswati)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno