Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

castor 

všechny recenze uživatele

Divák sleduje, těší se, vyčkává a nakonec mu ale v ústech zůstane poměrně nepříjemná pachuť. Morová epidemie uprostřed drsného středověku vyhlazuje vesnice, vše je temné a dostatečně syrové. V centru toho ďáblova díla je osada, kde prý nejsou žádní nemocní – družina žoldáků to má prověřit a ideálně tohle „jisté čarodějnictví“ vyplenit. Do neznámých končin jim má pomoct mladý mnich, který má v lesích a bažinách i trochu jiné plány. Historická řezničina se nekoná, což by ani nevadilo. Každý historický film nemusí být okázalý a výpravný, tenhle diváka chladným určitě nenechá. Jenže závěr (nakonec naštěstí leccos vysvětlí) je docela uspěchaný, chybí gradace a pořádná vyhrocenost (a s ní i emoce) tak trochu schází. Takže vlastně beru zpět, poněvadž místy to chtělo skutečně ještě víc špíny, svíravého pocitu, krve i masa. Ta doba si o to vyloženě říkala. Sečteno podtrženo: tak trochu nedotažené ambice!! ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ponurá středověká filmová výprava proti heretikům nevyzní nakonec coby obhajoba víry a křesťanství, což se dalo očekávat, co ovšem překvapilo, pak fakt, že dosud ortodoxně hororově laděný anglický režisér Christopher Smith vymýtil (naštěstí!) všechny náznaky hororové pokleslosti a s hororem jako takovým neměl nakonec jeho poslední opus nic společného, jeho temné středověké drama je tak zdaleka jeho nejlepším a nejpodařenějším snímkem. Černá smrt se tak staví po bok třeba světově proslulému Kladivu na čarodějnice, jen na rozdíl od Vávrova protiinkvizičnímu traktátu přeci jen jde více po povrchu a nabízí divákovi takovou spíše odlehčenou light verzi velkého inkvizičního dramatu... ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Hovorili nám, že je to Boží trest. Ale čo by sme museli urobiť, aké prikázanie porušiť, aby sme si TOTO zaslúžili? Nie, nebol to Boží trest. Bol to Diabol.“ No teda, toto ma bavilo. Britský hororový režisér Christopher Smith (METRO, IZOLÁCIA) pre mňa začína byť zárukou vydareného hororu, ktorý sa krvi a sexu rozhodne nebojí. Ale nezabúda ani na herecké výkony a pôsobivé budovanie napätia a atmosféry. V ČIERNEJ SMRTI spojil sily s charizmatickým hercom Seanom Beanom, ktorému historické mužné hrdé postavy vždy výborne pristali. Potešila ma tiež veľmi dobrá „typológia“ Beanovej pôsobivej družiny, kde mal každý svoje miesto a je len škoda, že Smith ešte viac nezapracoval na postavách. Už tak je to ale nečakane dobrý kus, ktorému určite prospela celková „surová morová stredoveká“ atmosféra a brutálne akčné scény (zlodeji v lese). ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pořád jsem čekal, kdy se to sladké chvění mezi vírou a nevírou, mezi dogmatem a herezí vytratí v nějakých debilních hororových klišé a jsem příjemně šokovaný, že se to nestalo. Scénář udělá se všemi klíčovými postavami to nejrozumnější - nechá je zabloudit v mlhách svých bludů a obsesí (čili z narativního hlediska vítězí zdravý rozum). Smith mě dostal už tím, jak diváka nechce opíjet výpravou, ale moderními prostředky ho tlačí přímo doprostřed boláky prolezlého světa - hodně to připomíná historické produkce HBO. Velmi solidní herecké výkony podtrhuje adekvátně dramatická hudba. Nutno říci, že to celé zatím zpracovávám, ale když si odmyslím pár prkennějších momentů, je to solidně promyšlená a skvěle zrealizovaná variace na všechny další variace Conradova Srdce temnoty. I to nadívání středověku hodně moderním myšlenkovým obsahem mi nijak zvlášť nevadilo. Silné ****. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V rámci žánru je to určitě nadprůměr a umím si představit, že by se podobný námět mohl natočit nepoměrně horším způsobem. Přesto mi ten film úplně nesedí. Mé výhrady ovšem budou míjet většinu filmových fanoušků. V podstatě směřují k tomu, jestli se vám líbí literární tvorba Dana Browna nebo Umberta Eca. Oba píšou na první pohled totéž, při hlubším pohledu je mezi nimi ovšem zásadní rozdíl. Umberto Eco píše se špičkovou znalostí historie, estetiky a dobové filozofie, takže své hrdiny a jejich osudy zasazuje do z historického hlediska bezchybného prostředí, Dan Brown své dobrodružné příběhy píše s vědomím, že drtivé většině čtenářů je historická realita ukradená, takže to hází tak nějak od oka a jeho knihy při hlubším rozboru neobstojí. To pochopitelně nevadí tomu, aby měl větší komerční úspěch. Černá smrt funguje jako dobrodružný mysteriózní příběh, kdy divák může obdivovat temnou atmosféru země zasažené ničivou epidemií a střetem náboženských hodnot. Hluboké lesy, loupežníci a jejich krvavý střet s výpravou, močály tonoucí v oparu a tajemná vesnice, kde řádí čarodějnice, to všechno jsou žánrové rekvizity, které jsou zručně využité, a spolu se solidním obsazením vytvářejí i solidní divákův dojem. Jako historický příběh to ale neobstojí, protože konflikt mezi křesťanstvím a pohanstvím byl vybojovaný už o pár století předtím a křesťanství dokázalo lidovou pověrčivost a nejrůznější kulty úspěšně vstřebat. Jednotlivé náboženské hereze a konflikty probíhaly na jiné úrovni, ale to opravdu pro běžného filmového fanouška není podstatné. Spíš mi jde o takové ty scénáristické kotrmelce, jako když v bezvýchodné situaci dva vyčerpaní zajatí žoldnéři oslabení trýzněním se osvobodí z pout a během okamžiku zlomí odpor celé vesnice vzbouřenců. Přesto všechno má ode mě Černá smrt solidních 60 % celkového dojmu. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • V snímke je možné vidieť lekárov s maskami so zobákom, ktoré sa začali používať okolo roku 1600, avšak dej filmu sa odohráva už v roku 1348. (Fejpof)
  • Informácia, že Sean Bean (Ulrich) bude hrať vo filme hlavnú úlohu, pomohla navýšiť rozpočet. (misterz)
  • Nepříliš optimálního využití kamerových efektů je možné povšimnout si při scéně, kdy se Osmund (Eddie Redmayne) vydává po stopách čarodějnice Langivie (Carice Van Houten) do lesního podrostu, kde ve vzduchu nehybně spočívají nepřirozeně velké dešťové kapky. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama