Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Krvilační kresťania verzus krvilační ateisti. Možno mal tento film našliapnuté na mnohovrstevné filozofické či ideologické posolstvo - mne sa však zdá, že zámer príliš nevyšiel... A to som sa tešila, že to bude hlavne o more. Možno je to len v druhej polovici príliš uponáhľané, ako píše Cervenak, no v každom prípade som sklamaná. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Je to naozaj menšia rarita, že popri všetkých tých historických veľkofilmoch s nekonečne väčšími rozpočtami a plytkými príbehmi, vznikne raz za kvartál aj takýto, ktorý za málo peňazí, ale so zanieteným štábom prerozpráva príbeh, ktorý má nielen gule, ale dokáže zasýtiť aj náročnejšieho diváka. Jasné, že množstvo detailov bolo nedotiahnutých, ale film ako celok pôsobí naozaj dospelo. Kulisy a lokality boli ako predurčené práve pre tento film a hudba zhutňovala už aj tak hustú atmosféru. Príbeh sa trošku ťahal, kým dostal tie správne kontúry a herci tiež zo seba nevyžmýkali maximum, ale záver, ktorý rozbil všetky moje ilúzie o možnom happy-ende, by zaslúžil absolutórium. 80%. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

2010: Tento film si velice dobře počíná v technických disciplínách, ale chybí mu to nejzásadnější, srdce. Výprava je víc než uspokojivá, což u historických filmů obvykle neposuzuji ani tak oděním či výbavou, jako spíš absencí blyštivých úsměvů. Líbil se mi způsob, jakým byla udělaná zabažinská vesnice. Herci jsou obstojní, dobře typově vybraní, místy až působiví, zvlášť Carice van Houten. Bohužel mi přijde, že role Ulrica a Osmunda nebyly zcela hodny pánů herců Seana a Eddieho. Čímž narážíme na scénář. Ne že by mi přišel hloupý, ale nepřišel mi ani jako kdovíjaké terno. Obsahuje pěkné momenty, ale nijak zvlášť s nimi neumí zacházet a občas je ze strachu odhazuje bez pardonu. Kupříkladu by mě zajímalo, kdo byli ti chlápci, co po ránu vyrostli v lese, nebo jestli tam opravdu byli nutní, podle mě totiž spíš ne. Stejně tak podivně na mě působí přišpendlený konec. Ne že by Eddiemu neslušely ty dlouhé vlasy, ale přece jenom jsem čekala ještě něco navíc. A na závěr, toho Wicker Mana mi to opravdu trochu připomíná, ale oproti němu Černé smrti chybí ironie a pořádná facka do ksichtu. ---------------- 2017: Dnes už chápu, proč tam byli lapkové i epilog, ale pořád si stojím za tím, že scénář je špatně vyobloukovaný a že scény se strašně vlečou, místo aby byly strašně působivé. Ani to orámování voiceoverem moc nefunguje, špatné načasování a neobratné přepínání optiky mezi vypravěčem, rytířem a mnichem mu ubírá sílu. A je to škoda jako Brno, protože ta pointa je jako nápad skvělá. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ponurá středověká filmová výprava proti heretikům nevyzní nakonec coby obhajoba víry a křesťanství, což se dalo očekávat, co ovšem překvapilo, pak fakt, že dosud ortodoxně hororově laděný anglický režisér Christopher Smith vymýtil (naštěstí!) všechny náznaky hororové pokleslosti a s hororem jako takovým neměl nakonec jeho poslední opus nic společného, jeho temné středověké drama je tak zdaleka jeho nejlepším a nejpodařenějším snímkem. Černá smrt se tak staví po bok třeba světově proslulému Kladivu na čarodějnice, jen na rozdíl od Vávrova protiinkvizičnímu traktátu přeci jen jde více po povrchu a nabízí divákovi takovou spíše odlehčenou light verzi velkého inkvizičního dramatu... ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Drsna historicka depka, kde je vse radne temny, spinavy a krvavy a nekona se zadnej happy-end a kdyz nad tim tak premejslim ani jedina optimisticka scena. Tady od zacatku do konce lidi chcipaj na mor, fanaticky se tu prosazuje vira, proste depka. Jedinej problem je, ze celej dej si vystaci s cestou bandy zoldaku do vesnice a nic moc se nedeje a tudiz se celej film lehce tahne. Nijak zvlast to ani nezachranujou herci, ktery nemaj moc co hrat a tak se aspon tvari drsne, ale aspon pusobi docela charismaticky. Zminil bych pouze Tima "Percyho" McInnernyho, kteryho jsem pekne dlouho nevidel, popravde nevim, ze bych ho videl jinde, nez v Cerny Zmiji a tady si dal docela drsnou roli, coz me vcelku prekvapilo. Slabsi 4*. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Ve filmu se po 12 letech objevují bok po boku Sean Bean, představitel Ulricha, a Tim McInnerny, který si zahrál Hoba. Jejich poslední spoluprácí byl animovaný krátkometrážní seriál The Canterbury Tales Leaving London (od r. 1998). (Conspi)
  • V jedné scéně lze spatřit na zápěstí Ulricha (Sean Bean) tetování SUFC. Jako rodák ze Sheffieldu je věrný svému klubu Sheffield United, který samozřejmě ve středověku neexistoval. (rakovnik)
  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama