Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jaderná válka je otázkou pěti minut. Stačí jeden chybný krok... Politický thriller režiséra Rogera Donaldsona je rekonstrukcí skutečných událostí, které se odehrály během dvou týdnů, nejdelších v americké historii. V říjnu 1962 pořídilo americké špionážní letadlo U-2 záběry z kubánského území, na kterých bylo vidět několik sovětských balistických raket středního doletu typu země-země, schopných zasáhnout s jadernými náložemi obrovskou část amerického území. Událost odstartovala nejhlubší krizi studené války: během následujících dvou týdnů se lidstvo ocitlo na samém pokraji jaderného konfliktu. Děsivá vize, na obou stranách železné opony dosud známá jen z propagačních filmů, se najednou stala reálnou hrozbou. V Bílém domě, kde tehdy jako prezident úřadoval J. F. Kennedy, vypukla válka nervů. Pro prezidenta existovalo několik možností, jak zareagovat, avšak u žádné nebylo možné předpokládat příští tah protivníka. Letecký úder na kubánské území, následovaný případně vojenskou invazí, by mohl nepřítele povzbudit k útoku na Berlín a následně i k jaderné odvetě. Další možností byla námořní blokáda Kuby – ta by ale nezamezila případnému odpálení již připravených sovětských náloží. Kennedy v této bezvýchodné situaci neměl proti sobě jen nevyzpytatelné sovětské vedení v čele s Nikitou Chruščovem, ale také vlastní vojenské poradce, v jejichž zájmu bylo řešit situaci silou... Příběh o nesmírně náročném a vyčerpávajícím politickém vyjednávání zde vypráví prezidentův poradce Kenny O’Donnell (v podání Kevina Costnera). Takřka celý film se odehrává „na dvoře“ J. F. Kennedyho (Bruce Greenwood) a podává zasvěcenou informaci o tom, jak probíhala třináctidenní jaderná krize na nejvyšší politické úrovni. I tam totiž měli řešení v rukou obyčejní smrtelníci. A ti dělají chyby… (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

cross 

všechny recenze uživatele

Svět nebyl nikdy tak blízko atomové válce... Film pravděpodobně celkem pravdivě a velmi sugestivně zachycuje, co se vlastně tenkrát stalo a jak těžká musela být hromada nesmírně vážných rozhodnutí v nepříliš otevřené mezinárodní hře na vládce světa. V první řadě šlo však o diplomacii a proto ve filmu nelze očekávat přespříliš akčních scén, stejně jako nejrůznějších technických vychytávek. V podstatě s klidným tónem vyprávění působí i herci trochu nevýrazně a místy máte spíš pocit, že jde o tv film. Hodně zajímavý pohled do historie, řekl bych i hodně reálný, ze kterého místy běhá hodně chladný mráz po zádech. Ale jinak ničím uchvacující, zvláštní a zábavný. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Zlé sovětské rakety na Kubě přinesly světu jadernou krizi. Tak to bylo. Určitě za nic nemohly ty hodné americké rakety v Turecku. Sledujeme totiž americkou verzi pravdy o tom, kterak se zabránilo výměnnému pobytu jaderných hlavic mezi USA a CCCP. Je to poměrně zajímavá hra, ale přesto si dovolím utrousit poznámku, že, pokud tedy nežiju v Matrixu, tak k výměně hlavic nedošlo a to poněkud snižuje napětí snímku. ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

FAKTA /// ...Politické důsledky byly významné. Obě mocnosti si uvědomily riziko možné války a vzaly si ponaučení. Již nikdy nebyla situace tak nepjatá jako v roce 1962. Přímým důsledkem pak bylo zhotovení „horké linky“, přímého spojení mezi oběma hlavami států. Tato linka měla být použita právě v takto vyhraněných chvílích...... 13 dní je politický film. Všechna ta jednání, úvahy coby kdyby opravdu proběhla. Atmosféru dotváří i autentické záběry. Samotný příběh je výtečně odvyprávěn a dialogy jsou minimálně stejně působivé jako v JFK . Ostatně – jistě ne náhodou je tu také K.Costner. Vysoká politická hra převedená do filmového dramatu, musí nadchnout každého, kdo má o tuto tematiku zájem. Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Chci vidět jednu s posledních zajímavých rolí K.Costnera. 2.) Nevím, co znamenalo v politické hantýrce slovo ,,ORTSAC“. 3.) Zajímá mě souboj SS-4 vs. U-2 (nebojte se, Bono zůstane v teple..). PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *** ()

Tomyfrok 

všechny recenze uživatele

Těžko něco vytýkat, jelikož Třináct dní je natočeno velice věrohodně, a pokud ne třeba zrovna dialogy, odehrává se vše pravděpodobně přesně tak, jak tomu bylo na podzim roku 1962. I po padesáti letech běhá mráz po zádech z toho, jak blízko jsme byli tomu, abychom tu vůbec nebyli. Celý film má pak asi jen tři drobné neřesti. Začnu hned s Kevinem Costnerem, který hraje perfektně, ale právě kvůli tomu trochu vyčnívá nad všechny ostatní, na což jsem si chvíli zvykal. Tak trochu mě provokovalo ono neustálé stavění Kennediho na piedestal. Přestože jsem si vědom, že to byl právě on, kdo se zasloužil o vyřešení krize, tady je za hrdinu trochu zbytečně od počátku filmu skoro jako superman. Mno a pak už jen ta politika... Kvůli ní totiž Třináct dní není pro každého. Film je jí nadupaný, neustálé intriky, dohody a porady střídají různé šarvátky a napětí Příliš akce tedy neuvidíte, ale milovníky historie nemůže urazit. (70 %) ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Skvele až priam autenticky natočených pár dní, ktoré mohli zmeniť svet úplne, alebo ho aj zničiť. Hlavne prvá polovica je úplne skvelá, vtiahne do deja, hoci je to politicky orientovaný film, pochopí ho úplne každý. Slabinou je menšie vypustenie pary v druhej polovici a trochu i Costner, hoci ten strnulý výraz sa tentokrát prekvapujúco hodil. Herecky Greenwood, čo by Kennedy, exceluje. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (14)

  • Během cesty Kennyho O´Donnella (Kevin Costner) z Bílého domu kolem sovětské ambasády na ministerstvo spravedlnosti, kde se má konat jednání s velvyslancem, se několikrát změní typ Cadillacu, v němž jedou. Nastoupí do modelu z roku 1963, během záběrů z cesty jej nahradí model z roku 1961, před sovětským velvyslanectvím je z něj opět model 1963 a při příjezdu na ministerstvo spravedlnosti znovu model 1961. (curfew77)
  • Po snímku JFK (1991) se jedná o druhý film, v němž se objevuje postava J. F. Kennedyho a zároveň v něm hraje Kevin Costner. Zatímco zde představuje prezidentova poradce Kenny O´Donnella, ve snímku zabývajícím se pozadím atentátu na Kennedyho ztvárnil newyorského státního zástupce Jima Garrisona, který zpochybnil oficiální vyšetřovací verzi tragédie v Dallasu. (curfew77)
  • Černobílé pasáže filmu jsou důsledkem snahy režiséra Rogera Donaldsona vtisknout snímku historický nádech a zároveň odkazem na slavné černobílé fotografie rodiny Kennedyových otištěné v magazínu Life. (curfew77)

Reklama

Reklama