Reklama

Reklama

Superman II: Verze Richarda Donnera

  • USA Superman II: The Richard Donner Cut (více)

Dokud neuvidíte tento film, nemůžete říct, že jste viděli všechny filmy o Supermanovi! Superman II v hlavní roli s Christopherem Reevem se vrací s úvodem a závěrem, který jste dosud neviděli. Režisér Richard Donner začal točit Supermana II už během filmování Supermana a jeho unikátní vize se zjevuje až nyní. Jor-El (Marlon Brando v nedávno nalezených záběrech) se tu objevuje v klíčových nových scénách, které umocňují Supermanovu legendu a prohlubují vztah mezi otcem a synem. Lois Laneová (Margot Kidder) spřádá víc plánů, jak odhalit Clarka Kenta jako Supermana. Tato verze, přinášející celou řadu velkých i menších změn, představuje zcela novou diváckou zkušenost. (Magic Box)

(více)

Recenze (85)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Kdyby díky ničemu jinému, tak díky postavě Jor-Ela (fantastický Marlon Brando) je tato verze rozhodně lepší. Jenže ono je těch změn ještě více - přibyla třeba úžasné scéna s Lois a revolverem nebo zjištění, že vězení generála Zoda zničila záchrana planety z prvního dílu, na druhou stranu ubylo nemístných ptákovin typu "Superman vrací střechu Bílého domu", které snad nikdo ani neohl myslet vážně. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Mnohem lepší film než neuspořádaná jednička. Donnerova verze je dospělejší, napínavější a stojí pevně nohama na zemi. Rozpor mezi komedií a dramatem vyřešil režisér rázně a dvojka má výrazně vážnější tón. I přes stále stejně ploché postavy už dějem občas probleskují emoce. V prvním díle se dala romantická linie zdařile ignorovat, ve dvojce už hýbe jak dějem, tak atmosférou. Nevím do jaké míry pomohla efektům moderní technika, ale i ty jsou působivější a uvěřitelnější. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

V drobných detailech je to určitě lepší, než původní verze z roku 1980. Funguje to lépe, bez patosu, bez infantilností. Clarkovo odhalení je působivější. Ani jsem si tolik nevšiml nějakých zvláštních střihů mezi různými verzemi. Za co ale strhávám hvězdičku a dávám tak tuto verzi na úroveň původního filmu, je absurdní nový závěr, který celý film staví vzhůru nohama a celý děj tvoří naprosto zbytečným. Superman mohl toto udělat kdykoliv během filmu. Kdykoliv by tím vyřešil všechny problémy. Ne. On se pro závěrečnou akci rozhodne až ve chvíli, kdy už je všechno hotovo. Vlastně by to mohl udělat pokaždé, když by se mu náhodou něco nepovedlo. SPOILER: Nestihne zachránit dítě padající do vodopádů? Nevadí, vrátíme, zkusíme znova. Prořekne se, že Clark je Superman? Nevadí, vrátíme to a napravíme. Objeví se nový záporňák? Nevadí, vrátíme čas, než se vůbec narodí. Celý další film o Supermanovi by vlastně mohl být akorát o vracení v čase. Víc není třeba. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Mno tak existence Donnerovic cutu alespoň pomáhá uklidnit divoké teorie o tom, jak zlé studio sebralo mladému auteurovi jeho nekompromisní vizi ve prospěch prostoduché rodinné zábavy. Připitomnělé jsou totiž obě verze naprosto stejně. Při znalosti obou cutů ale můžeme alespoň studovat ten střet dvou naprosto odlišných režijních přístupů - donnerova dynamického, postmoderního a novohollywoodského a Lesterova veskrze staromódního, odkazujícího svojí tříkamerovou metodou do období Hollywoodu 50. a začátku 60. let. Chybějící příšerné scénické sekvence z Paříže či od niagárských vodopádů, za kterými Lester stojí, budiž největší odebranou hodnotou tohoto sestřihu. Druhý díl jinak zůstává i nadále líně napsanou pitominou, která strádá zejména kvůli špatným záporákům a z toho vyplývajícího nefunkčního spektáklu. Dokud jsme v prvním díle viděli, jak Superman čelí přírodním katastrofám a lidským úkladům, mohli jsme si uvědomovat jeho schopnosti a síly na povědomých elementech. Když se ve vzduchu zpomaleně pere se třemi personifikovanými archetypy zla (touha po moci, touha po násilí, touha po utrpení), naráží akorát na limity tehdejších technologií. Superman II nebyl dobrý film v žádné verzi, ale při znalosti obou střihů alespoň nabízí zajímavý náhled střetu mezi mladou a klasickou režijní vizí. A můžete se zde alespoň rozloučit skrze některé dříve nepublikované scény s přece jen strašně roztomilou dvojicí Christopher Reeve a Margot Kidder. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Asi i o něco lepší, než Lesterova verze. Místy je mnohem vtipnější, místy dává mnohem větší smysl a asi je i tak nějak komplexnější - a taky je o pár minut kratší. A taky je tu mnohem více Marlona Branda (jen a jen dobře!) a Reeve má větší prostor pro více hereckých poloh. Určitě je škoda, že v této podobě nevznikla, ale na Lestetově verzi jsem vyrostl, miluju ji a líbí se mi minimálně stejně jako vynikající jednička. Na Donnerovu verzi druhého dílu jsem se vlastně podíval jen a pouze ze zvědavosti. Zklamán jsem rozhodně nebyl, k této verzi (stejně jako k té oficiální) se určitě ještě mnohokrát vrátím. 80%. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (7)

  • Herec, ktorý hral Clarka Kenta v scéne, kedy Lois Laneová vyskočí z okna Daily Planet nie je Christopher Reeve. Scéna bola natáčaná špeciálne pre Donnerovu DVD verziu v čase, keď už bol Reeve po smrti. (m.a.t.o.)
  • V scéne, kde Lois plače a zároveň sa rozpráva so Supermanom na streche svojho bytu, odmietla Margot Kidder použiť očné kvapky, ktoré by jej so slzami pomohli. (m.a.t.o.)
  • Richard Donner bol počas natáčania druhého Supermana vyhodený a nahradil ho Richard Lester. Preto po vyše 25 rokoch vznikla i Donnerova verzia. (m.a.t.o.)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Zemřel Richard Donner

Zemřel Richard Donner

05.07.2021

Legendární režisér Supermana, Smrtonosné zbraně nebo Spiknutí Richard Donner zemřel ve věku 91 let. Smutnou zprávu přinesla jeho manželka, producentka Lauren Shuler Donner. Slavný tvůrce pocházel z… (více)

Reklama

Reklama