Reklama

Reklama

Superman II: Verze Richarda Donnera

  • USA Superman II: The Richard Donner Cut (více)

Dokud neuvidíte tento film, nemůžete říct, že jste viděli všechny filmy o Supermanovi! Superman II v hlavní roli s Christopherem Reevem se vrací s úvodem a závěrem, který jste dosud neviděli. Režisér Richard Donner začal točit Supermana II už během filmování Supermana a jeho unikátní vize se zjevuje až nyní. Jor-El (Marlon Brando v nedávno nalezených záběrech) se tu objevuje v klíčových nových scénách, které umocňují Supermanovu legendu a prohlubují vztah mezi otcem a synem. Lois Laneová (Margot Kidder) spřádá víc plánů, jak odhalit Clarka Kenta jako Supermana. Tato verze, přinášející celou řadu velkých i menších změn, představuje zcela novou diváckou zkušenost. (Magic Box)

(více)

Recenze (86)

ybuko 

všechny recenze uživatele

Vzpominam ze uz jako dite jsem nektere diry v puvodni verzi vnimal, a ze mi urcite momenty nedavaly smysl, takze jsem byl na predelanou verzi z nostalgickych duvodu zvedavy. Bohuzel nemam pocit ze by slo o lepsi film. Nektere sceny z puvodni verze vypadly zcela pravem, nekdy pusobi nepovedene cele nove pasaze (napriklad kompletne prekopany uvod bez scen s teroristy a Eiffelovkou, kde ted vidime v retrospektive zabery z ruznych momentu prvniho dilu). Pridelane a predelane digitalni triky jsou na urovni horsich televiznich filmu, coz se da rict i o pridane hudbe. Kombinace starych filmovych a novych digitalnich zaberu je rovnez esteticka hruza, specialne na kompletne prekopanem konci. Nebudu (moc) spoilovat, ale napovim, ze jde o naprosto bezduvodne zopakovani jisteho Supermanova figlu z konce jednicky. Prijde mi ze tuhle verzi vytvoril Donner jen natruc kvuli davnemu sporu se studiem, pricemz uplne zbytecne vyhodil i ty Lesterovy sceny, ktere mely ve filmu opodstatneni, nebo byly lepsi nez nektere Donnerovy, ktere tam ted zpetne zaradil ciste proto, protoze jsou jeho. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

V drobných detailech je to určitě lepší, než původní verze z roku 1980. Funguje to lépe, bez patosu, bez infantilností. Clarkovo odhalení je působivější. Ani jsem si tolik nevšiml nějakých zvláštních střihů mezi různými verzemi. Za co ale strhávám hvězdičku a dávám tak tuto verzi na úroveň původního filmu, je absurdní nový závěr, který celý film staví vzhůru nohama a celý děj tvoří naprosto zbytečným. Superman mohl toto udělat kdykoliv během filmu. Kdykoliv by tím vyřešil všechny problémy. Ne. On se pro závěrečnou akci rozhodne až ve chvíli, kdy už je všechno hotovo. Vlastně by to mohl udělat pokaždé, když by se mu náhodou něco nepovedlo. SPOILER: Nestihne zachránit dítě padající do vodopádů? Nevadí, vrátíme, zkusíme znova. Prořekne se, že Clark je Superman? Nevadí, vrátíme to a napravíme. Objeví se nový záporňák? Nevadí, vrátíme čas, než se vůbec narodí. Celý další film o Supermanovi by vlastně mohl být akorát o vracení v čase. Víc není třeba. ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Mno tak existence Donnerovic cutu alespoň pomáhá uklidnit divoké teorie o tom, jak zlé studio sebralo mladému auteurovi jeho nekompromisní vizi ve prospěch prostoduché rodinné zábavy. Připitomnělé jsou totiž obě verze naprosto stejně. Při znalosti obou cutů ale můžeme alespoň studovat ten střet dvou naprosto odlišných režijních přístupů - donnerova dynamického, postmoderního a novohollywoodského a Lesterova veskrze staromódního, odkazujícího svojí tříkamerovou metodou do období Hollywoodu 50. a začátku 60. let. Chybějící příšerné scénické sekvence z Paříže či od niagárských vodopádů, za kterými Lester stojí, budiž největší odebranou hodnotou tohoto sestřihu. Druhý díl jinak zůstává i nadále líně napsanou pitominou, která strádá zejména kvůli špatným záporákům a z toho vyplývajícího nefunkčního spektáklu. Dokud jsme v prvním díle viděli, jak Superman čelí přírodním katastrofám a lidským úkladům, mohli jsme si uvědomovat jeho schopnosti a síly na povědomých elementech. Když se ve vzduchu zpomaleně pere se třemi personifikovanými archetypy zla (touha po moci, touha po násilí, touha po utrpení), naráží akorát na limity tehdejších technologií. Superman II nebyl dobrý film v žádné verzi, ale při znalosti obou střihů alespoň nabízí zajímavý náhled střetu mezi mladou a klasickou režijní vizí. A můžete se zde alespoň rozloučit skrze některé dříve nepublikované scény s přece jen strašně roztomilou dvojicí Christopher Reeve a Margot Kidder. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Poslední pokušení Kal-Ela. Výrazný upgrade Lesterovy nechtěné parodie. Podíl komického a tragického je dokonce vybalancovanější než v prvním filmu. Vážné je od nadsazeného zřetelně odděleno. Otázky takřka existenciálního rázu (nesvoboda spasitele odsouzeného k zodpovědnosti nad osudem lidstva) se řeší v romantické linii. K odlehčení slouží trampoty vesmírných návštěvníků, kteří přesto budí více respektu než Luthor a dokáží si postupně podmanit ideologický (média, vláda) i represivní aparát (policie, armáda). Prezident se sice stále dobrovolně podřizuje Supermanovi, ale vlezle patriotistický nádech ve filmu již chybí (ačkoli všechny symboly USA, Washington Monument, Socha Svobody i reklama na Coca-Colu, musí být v závěru uvedeny do původního stavu) – důležitější než vlast je pro vyprávění osud rozpolceného protagonisty. Epilog není zasvěcen nadosobním ideálům, jde v něm o hrdinovu osobní satisfakci. Rozumně dlouhý režisérský sestřih druhého Supermana je mnohem více než jednička ukázkou ekonomického vyprávění. Hlavní dějovou linii něčím obohacuje každá z postav, motivace jsou – vyjma slečny Tessmacherové (která po jedničce nemá důvod Luthorovi dále pomáhat) – zřejmé, paralely výstižné (Luthor se má ke generálovi jako Lois k Supermanovi), v každém prostředí se setrvává tak dlouho, dokud není plně vyčerpáno (čím dialogové scény působí lehce divadelně). Druhý Donnerův Superman není tak bohatý na hloub ukryté významy jako ten první, ale minimálně skutečnost, že otec pro syna představuje překážku v započetí plnohodnotného milostného vztahu, jistou psychoanalytickou hodnotu má… 85% ()

Šimpy 

všechny recenze uživatele

Nevěřil jsem tomu, ale ono se skutečně jedná o úplně jiný film než je původní verze a je stejně dobrý, neřku-li lepší. Scény mezi Kal Elem a Jor Elem dodávají postavě Supermana jiný rozměr. A nejvíc me pobavila scéna, kdy Lois pozná Supermanovu totožnost. A trošku si zaspoileru. I když se mi tahle verze líbila a řeší nějaké nejasnosti, které vyplývaly z původní verze, přesto dochází k minimálně jedné logické chybě. V téhle verzi se Superman nejprve vyspí s Lois a pak se jde zbavit svých schopností. Narozdíl od původní, kde se nejprve zbaví schopností, aby mohl být s ní. A všichni přece víme, že nemůže mít sex s pozemskou ženou, protože samotný akt by ji zabil..... ()

Galerie (19)

Zajímavosti (7)

  • Podľa editora Michaela Thau film obsahuje asi 200 nových špeciálnych efektov oproti pôvodnej verzii. (m.a.t.o.)
  • V scéne, kde Lois plače a zároveň sa rozpráva so Supermanom na streche svojho bytu, odmietla Margot Kidder použiť očné kvapky, ktoré by jej so slzami pomohli. (m.a.t.o.)
  • Herec, ktorý hral Clarka Kenta v scéne, kedy Lois Laneová vyskočí z okna Daily Planet nie je Christopher Reeve. Scéna bola natáčaná špeciálne pre Donnerovu DVD verziu v čase, keď už bol Reeve po smrti. (m.a.t.o.)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Zemřel Richard Donner

Zemřel Richard Donner

05.07.2021

Legendární režisér Supermana, Smrtonosné zbraně nebo Spiknutí Richard Donner zemřel ve věku 91 let. Smutnou zprávu přinesla jeho manželka, producentka Lauren Shuler Donner. Slavný tvůrce pocházel z… (více)

Reklama

Reklama