Reklama

Reklama

VOD (1)

Ocitáme se na zdánlivě opuštěné palubě vesmírné lodi. Dva členové posádky se právě probouzejí z hlubokého umělého spánku a s hrůzou zjišťují, že trpí podivnou ztrátou paměti. Nemají nejmenší ponětí, kdo jsou a co na palubě vesmírné lodi vůbec dělají. Jediným zvukem je skličující rachot a skřípot ozývající se z centra lodi. Jediný způsob, jak se dostat ven z této cely, je úzký a tmavý světlík. desátník Bower (Ben Foster), mladší z dvojice astronautů, vleze dovnitř, zatímco druhý, poručík Payton (Dennis Quaid), zůstává a snaží se navázat rádiové spojení. Bower proniká hlouběji a hlouběji do centra lodi a odhaluje děsivou realitu. Astronauti si brzy uvědomí, že oproti původnímu zdání nejsou jedinými pozůstalými na kosmické lodi a rozmotávají její šokující a strašlivé tajemství. Přežití lidstva záleží jen na nich. (HBO Europe)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (922)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Anderson, Marshall, Cameron… režisér si toho vypůjčil opravdu hodně a za produkčního dohledu prvně jmenovaného natočil působivá hororová jatka, která karty vybalí na stůl bez větších ofrků, a pak si jede ve zběsilém rytmu vesmírného slasheru, na kterém je znát, že režisér si v tomhle žánru lebedí a všechna ta béčková klišé seká vedle sebe jedna radost. Že na divákovy otázky „Co za tím sakra je?“ nakonec odpoví tím nejbanálnějším způsobem, nevadí. Herecká sešlost na tomhle potemnělém vesmírném korábu ze sebe vydává to, co se od ní čekalo a zvláště Ben Foster si pak zaslouží o pár tlesknutí rukou navíc. Není to radikální zářez do dějin hororu, ale jakožto zástupce tematicky podobných kolegů z předchozích let, bude v letošní kino nabídce docela chybět. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Sci-fi horory nemám moc v lásce. Do tohohle jsem se tím pádem nijak nehrnul, ale nakonec mě o to víc potěšil. Rok 2174, naše přelidněná a vyčerpaná planeta je v koncích, startuje záchranná vesmírná loď. Její mise: uchování lidstva na jiném, vzdáleném a Zemi podobném světě. Vrženi do děje jsme současně s hlavním hrdinou, který se probouzí z hibernace a zpočátku ví úplný hovno. Na lodi nic nefunguje jak má, situace se s bližším poznáním jen a jen zhoršuje. Jak brzy zjistí, poflakování se v komplexním systému temných chodeb těžce smrdí průserem... Pocit neznáma, napětí, strachu, v úvodu i klaustrofobie - to vše zvládá PANDORUM na jedna. Nechybí ani taková ta sci-fi rozmáchlost a tíživost situace, plus celkově dost solidní atmosféra. Taktéž nechybí úplně (nechci a nemůžu moc prozradit) výtečná bestiální stvoření. A ze všeho nejvíc jsem se divil, že to působí celkem velkolepě a vůbec ne lacině. Nevím jestli to stálo nějaký větší prachy (řekl bych že ne), každopádně v tomto ohledu nemám jedinou námitku - dobré i na dnešní supertrikovou dobu. Prostředí, masky i triky, to vše se vydařilo, nic není cítit amatéřinou. A ještě jedno velké plus: děj se neustále, neodhadnutelně a zajímavě sune kupředu, nevybalí všechny trumfy hned v úvodu. Naopak, dozvídáme se vlastně téměř až do úplného závěru. Takže dle mého názoru velmi povedený film, který může zaujmout jak fandu sci-fi, tak hororu, tak obojího, tak ani jednoho. P.S. dá se brát i jako takový vesmírný DESCENT. ()

Reklama

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

Druhý Horizont události. Atmosférou, tajemstvím a střídmým ustalováním počáteční dezorientace (v prostoru, obrazu a příběhové ose) podepřený rozjezd se v cca polovině stopáže přeleje do scenáristicky natvrdlého béčka s odpovídající logikou, předvídatelností šokujících odhalení a figurkami namísto postav (potud ok, jen je nezbytné si zvyknout na náhlou změnu v žánru i kvalitě), ale i s mátožnou návazností scén a tragikomickým snímáním příšer (trhané či zrychlené pohyby kamery v kombinaci s bleskurychlým střihem). ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Docela zajimavej sci-fi horor, hlavne teda tim, ze v posledni dobe jich moc neni. Pribeh pusobi dojmem, ze uz to clovek videl nekolikrat a parkrat i v lepsim podani, nicmene hlavni hrdinove jsou porad v pohybu, ubejva cas a nahani je zmutovany kanibalisticky potvory, takze o napeti neni nouze. Navic je vsechno takovy temny, hnusny a spinavy. Ale ze by film mel zase nejak extra strasidelnou atmosferu, to se rict neda, ale par momentu je skvelejch. Prisery jsou docela fajnovy, i kdyz obcas nejaka pusobi lehce smesne a herecka sestava je taky perfektni, hlavne me potesil Quaid v ne zrovna kladny roli. Co se tyce jakoze sokujici pointy, ta ma tu smulu v tom, ze jsem nad nejakou pointou vubec nepremejslel, abych si pak rek, oo boze, no to mi ho teda vyndej, vsechno je jinak, spis to proste pusobi dojmem hm aha tak takle to je, ok no a co jako. No a jinak triky jsou na docela slusny urovni, takze celkove solidni sci-fi horor, ale zadnej extra naklad necekejte. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Pokleslé žánry jako béčkové sci-fi/horor jsou často matoucí, protože na první pohled nenabízejí nic jiného než nenáročnou zábavu a diváci jsou u jejich sledování naučeni podvědomě "vypínat mozek". Hororové filmy jsou však ale už ze svojí podstaty sondou do strachů, které aktuálně panují ve společnosti; nočních můr, které vyplavou na povrch poté, co se dobrovolně necháme "uspat" v temném kinosálu. Sci-fi má zase neodmyslitelnou spojitost s filosofií, když především spekuluje, zabývá se tím "co kdyby" a obvykle zároveň vychází z toho, "co je". Symptom Pandorum je obojím, a byla by proto chyba se mu podrobněji nevěnovat. (Komentář může obsahovat SPOILERY.) __________ Nejprve bychom si měli definovat, co je to vlastně "symptom". Symptom bývá často zaměňován přímo za samotnou nemoc, ale mnohem víc je zakódovanou zprávou, kterou je třeba rozluštit a pochopit, abychom zjistili, co sami sobě sdělujeme. Symptomy vznikají ve chvíli, kdy se naše podvědomí rozhodlo, že je třeba radikálně změnit životní styl/uvažování, ale naše vědomí to nevzalo v potaz. Symptomy může spustit zdánlivě bezvýznamná událost, která má ale obvykle spojitost s nějakým minulým, potlačeným traumatem. Jakmile situaci zařadíme do kontextu a pochopíme spojitost přítomnosti s minulostí, získáme nad symptomy převahu a tím, jak se následně vyrovnáváme s traumatem, symptomy slábnou. Co tedy znamená Symptom Pandorum? Film od samého začátku sleduje dvě postavy, které se ukážou být jako klíčové - symbolizují klasický souboj nového pořádku (Bower) se starým (Payton/Gallo), který musí být překonán. Gallo je tím, co by Žižek nazval "imaginárním otcem"; mužskou postavou, která se stává přímo ztělesněním falu, a tady konkrétně nabývá až mytických rozměrů. Jako diváci se dozvídáme, že Gallo kdysi jako mladý neunesl zprávu o zničení Země (důvod není známý, patrně jaderná exploze, ale není to podstatné) a pod vlivem Pandora zabil dva zbylé vedoucí členy posádky. Následně se stal jakýmsi Bohem na Elysiu, když probudil většinu pasažérů z hibernace a začal jim vládnout. Poté se zřejmě z nudy opět sám uložil ke "spánku". Destrukce Země je ve filmu metaforou pro to, čemu se dnes říká "konec dějin" - tedy stav jakéhosi bezčasí, tak typický pro postmoderní kulturu a nejrůznější formy nadnárodního kapitalismu. Je příznačné, že do tohoto stavu se oba již zmínění hrdinové v samotném začátku "probouzí" a trpí přitom selektivní ztrátou paměti - jsou si vědomi toho, jakou úlohu na palubě lodi plní (znají svoji sociální funkci), ale už např. neví, jak se jmenuje jejich bratr, nebo kde skončila jejich přítelkyně. Jsou bez identity. (Pokud přirovnání dotáhneme ještě dál, takoví lidé jsou jakýmsi ztělesněním svých profilů ze sociálních sítí, kde je jejich osobnost redukována na nejrůznější předvybrané statusy a nicneříkající, ze souvislostí vytržené fotografie. Životem na Facebooku se uživatelé stávají dvojrozměrnými "lidmi podle (asociála) Zuckerberga", přičemž je pravděpodobné, že profil našich "přátel" nakonec utváří naši představu o nich víc, než oni samotní. Bower a Payton/Gallo jsou v úvodu takovými "oživlými profily".) Dále se ve filmu dozvídáme, že lidé, které Gallo před staletími probudil, se postupně adaptovali na život v lodi (už ze Země byli naočkováni, aby se rychle dokázali přizpůsobit prostředí na nové planetě) a vzhledem k podmínkám se z nich nemohlo stát nic jiného, než kanibalové (monstra). V této fázi interpretace se nabízí srovnání s euro-americkou civilizací, která, stejně jako mikrokosmos lodi Elysium, si buď hraje na Boha, spí, nebo požírá sama sebe a okolní svět. Tím, jak si postavy čím dál víc uvědomují kým skutečně jsou, se musí vyrovnat s traumaty minulosti a řešit problémy, které představuje ztráta kontinuity (destrukce Země) a představy, jak má vlastně vypadat nová budoucnost lidstva. Pokud zmizí jakékoli vazby na historii, opravňuje nás to určovat si naše vlastní pravidla, naši vlastní morálku? Pokud přestávají existovat lidé, zaniká zároveň i Bůh? Samé složité otázky a tak málo odpovědí... 4½. () (méně) (více)

Galerie (31)

Zajímavosti (19)

  • O bojovou choreografii se postaral představitel Manha Cung Le. (ČSFD)
  • Elysium bylo v řecké mythologii nazýváno místo posledního odpočinku hrdinů. V podstatě toto slovo znamená "místo dokonalého štestí". (Beer Ceps)
  • Na vizuálních efektech filmu pracovalo také pražské studio UPP. (ČSFD)

Související novinky

Space opera vrací úder

Space opera vrací úder

22.03.2010

A to hned ve dvou zajímavých filmech. Mezigalaktický Interstellar je jedním z mnoha projektů, jejichž režii zvažuje Steven Spielberg. Někteří tvrdí, že se nakonec rozhodne právě pro vesmírné… (více)

Zamilovaný kosmonaut Keanu Reeves

Zamilovaný kosmonaut Keanu Reeves

28.01.2010

Není snadné se v těchto dnech vyhnout narážkám na Avatara či přímému srovnávání s ním, ale dnes se ho pokusím nezmiňovat ;-). Budu dělat, že „lovestory ve vesmíru“ nazvanou Passengers považuji za… (více)

Vesmírnou Pandořinu skříňku...

Vesmírnou Pandořinu skříňku...

14.05.2008

...otevřou dva muži, kteří se probudí v útrobách kosmické lodi a nemají nejmenší ponětí, odkud se tam vzali, ani co jsou vlastně zač. V temném, klaustrofobickém sci-fi thrilleru Pandorum je ztvární… (více)

Reklama

Reklama