Obsahy(1)
Autobiografický hrdina Ari se vydává za dávnými známými i dalšími lidmi, kteří mu mohou prozradit, jestli kdysi byl při krutých masakrech v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Netradiční dokument je po snímku Persepolis další animovaný film o nedávných dějinách Blízkého východu – stejně poutavý, dojemný i hrůzný. [43. MFFKV 2008] (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (462)
Já vidím na Valčíku s Bašírem jediné pozitivum, že zviditelnil jedno z mnoha bezpráví, které si provádějí navzájem židé, křesťané a muslimové, jinak jako film pro mě zklamání. Něco o "Bašírovi" ze Světa v obrazech z roku 1982: http://svet_islamu.sweb.cz/obsahy/politika/palestina/sabrasatila.htm ()
Už úvodní strhující běh psů mě dokázal odrovnat svým bezchybným vizuálem a nadupanou hudbou. A přesně zde mě to chytlo a už nepustilo. Režisér nám totiž "filmově-dokumentárním" stylem (ano, vim zní to trochu blbě a jinak to prostě pojmenovat nedokážu) ukazuje hrůzně vzpomínky na válku. A i když dvě vzpomínky mi přišly trochu nudnější, tak to celé dává dohromady mrazivý a znepokojivý obraz. A to tady funguje na jedičku a to si režisér občas neodpustí i nějakej ten vtípek (německé porno rulez!!), který to ovšem vůbec nenabourává. ()
Kdyby Joe Sacco nepsal komiksy, ale točil filmy, vypadaly by přesně takhle. Ovšem Sacca (nebo klidně Satrapiovou), který ve svých knihách pečlivě překresluje i dobové fotografie, by nejspíš nikdy nenapadlo zahodit své pečlivě stylizované, surreálné a přesto o realitě stále ještě vypovídající dílo s vlastním funkčním světem ve prospěch laciné manipulativní šarády s reálným záznamem – nevzpomínám si na žádný jiný film, který by mě jednu chvíli měl se spuštěnýma kalhotama v hrsti a následně mě vytrhl z atmosféry tak, že jsem snímek i autora posílala do horoucích pekel. Myšlenka naroubovat rozpomínání hlavní postavy na přibližování filmového světa realitě, není vůbec špatná, ale toto není de Palmovo Redacted, kde právě přiznání reality je emocionálním vrcholem snímku; tady si odbudeme celý hrůzný klimax animovaný, vše se propojí, zapadne do sebe, a násilně to cpát na roveň nováckého živého přenosu je tudíž tak trochu zbytečné. Po stažení ořežu závěr a možná pak dám i 5*. ()
Valčík s Bašírem má své místo ve světové kinematografii jistojistě zasloužené, i když možná hlavně (paradoxně) kvůli neotřelé formě. Jeho největší síla je v detailu a v jednotlivých scénách, jako celek (či příběh) už to tak moc nefunguje a cestou k závěru (oproti očekávání) ztrácí na síle. Nejsilnější scénou tak zůstává ta úplně první (snová s útokem psů) - při té mě skutečně jímala hrůza. Každopádně i tak mohu Valčík s Bašírem směle doporučit. Navíc válka na Blízkém východě je zatím, co se týče zájmu filmařů, víceméně terrou incognitou a ve spojení s animovaným filmem jde vskutku o událost více než pozoruhodnou. 75%. ()
Válka... To je zk*rvenej hnus... A je a je a je!!! ,,Proč že to máš v ruce zbraň?'' ,,Řekli mi, ať si jí vezmu...'' Válka je ukázka lidský tuposti... A je a je a je!!! ,,Proti komu že to válčíte?'' ,,Nevim... dycky se někdo najde'' Válka je nesmysl.. žije svym vlastnim životem a neexistuje snad nikdo, kdo jí potom, co propukne, řídí... možná si někdo myslí, že jí řídí, ale neřídí.. A je a je a je!!! ,,Proč střílíš??'' ,,Nevim..všichni střílí'' Válka je droga, která z lidí dělá zvířata. Větší zvířata, než jsme v běžném životě... A je a je a je!!! ,,Co se to vůbec děje??'' ,,Jak to mám vědět? Prostě střílej!!'' Dokument je prostředek, jak to lidem konečně nacpat do hlavy!! Všem lidem.. když je k tomu krásná podbízivá hudba a líbivé zpracování, tak si to lidi snad už dohajzlu uvědomíme ne??? Co??? Ne... je to fuk. Ikdyby vzniklo milion dokumentů u kterých si zapláče i ten největší fašista, tak do sebe těma klackama budeme řezat i v hrobech.. ()
Galerie (46)
Photo © The Match Factory
![Valčík s Bašírem - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/185/185700_fc441f.jpg)
Zajímavosti (17)
- Hlavní designér David Polonsky se odmítl účastnit přípravy scény, kdy se hrdinové dívají na porno. Je to proti jeho uměleckému přesvědení. (Elisebah)
- Holandský emigrant Carmi (Yehezkel Lazarov) jazdí na Alfe Romeo 166. (hanakonochi)
- Průměrně vznikly čtyři minuty filmu za měsíc. (Elisebah)
Reklama