Reklama

Reklama

Zpívání v dešti

  • USA Singin' in the Rain (více)
Trailer
USA, 1952, 103 min (Alternativní 99 min)

Jeden z nejlepších muzikálů, které kdy spatřily stříbro plátna, je zároveň výtečnou romantickou komedií, hravou satirou na Hollywood 20. let i mimoděčnou historickou lekcí o jedné z klíčových etap vývoje kinematografie. Hvězdy němé éry se ocitají v osidlech lásky a zvukového filmu a s obojím se vyrovnávají vtipně, vynalézavě a s grácií. A navíc jaksi mimochodem vynaleznou i dabing. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (463)

golfista 

všechny recenze uživatele

Už jenom z pohledu roku vzniku tohohle muzikálu si plné hodnocení zaslouží. Scéna "zpívání a tančení v dešti" je určitě jednou z těch, na které se nezapomíná. Kolik střihů by asi potřebovali dnešní tvůrci ? Tady jsou jenom neuvěřitelné, dlouhé záběry v jednom z nejlépe udělaných dešťů co ve filmu znám. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Film nebyl ani zdaleka tak zlý, jak jsem si ho v té nejčernější představivosti představoval. Zahrané bylo vše skvěle. Nemohl jsem se vynadívat na duo Gene Kelly a hlavně Donald O'Connor, a to nejsem 4%. Songy zazněly pěkné a občas se naskytla i vtipná situace. Myslím si, že tento film je i po takové době stále vysoce koukatelným. Bohužel film se neubránil ani momentům méně koukatelným a nudným. Neměl bych čisté svědomí, kdybych hodnotil více než 3*. A 3* jsou to v tomhle případě slabší. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Vnímat Zpívání v dešti jako muzikál hraničí s krátkozrakostí, poněvadž jde o zástupce „filmu ve filmu", který má mnohem blíž k reflexím Truffauta (Americká noc) a Altmana (Hráč) než k nakažlivému „nakaženému“ optimismu francouzského režiséra Demyho nebo muzikálovým „muzikologickým“ prostocvikům Berkeleyho. Jistě, Zpívání v dešti je muzikálem, nikoliv však prvořadě, protože mnohem víc vypovídá o kinematografii - „pod“ hlavním dějem se pouštějí a natáčejí další filmy, a naopak „nad“ dějem vzniká zvuk, čemuž je třeba se přizpůsobovat. Navzdory těmto komplikovanostem si film zachovává lesk klasického Hollywoodu, protože postmoderna zpochybňující a narušující estetické a etické konvence a nedávající možnost se k těmto konvencím vůbec odvolat (anything goes) v té době ještě nedozrála. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Spievanie v daždi” , bude vskutku v poradí až druhým, zrejme ešte oveľa úspešnejším zvukovým snímkom od etablovaného štúdia Monumental Pictures, pričom pôvodne sa automaticky zameriavali na výrobu „tichých filmov” , ako na bežiacom páse, tak ako i z úvodnej (ďalšej) premiéry v čínskom divadle v Hollywoode, kde sa práve uvádzala premiéra filmu „Kráľovský darebák” z roku 1927, keď sa už pomaličky schyľuje k (ne)obávanému príchodu „Džezového speváka” z toho istého roku, ktorý potom narobil mnohým štúdiám mastný škrt cez rozpočet, a tak sa ostatní, či chceli, alebo nechceli, museli skrátka prispôsobiť - novému a revolučnému ZVUKU, čo mnohým hviezdam zničil kariéry. Ak by dajme tomu disponovali zároveň aj mimoriadne piskľavým hlasom, ako zrovna populárna herečka Lina Lamont (má šťastie, že ju "zatiaľ" nie je počuť), tak to už začína byť veľkým problémom nielen pre zúrivého režiséra Roscoea Dextera, či povedzme pre (ne)šikovných zvukárov, ktorí potrebujú nahrať cez ukryté mikrofóny dialógy postáv, kedy šéf štúdia R. F. Simpson je akurát nespokojným/spokojným človekom, pretože sa domnieva, že niekdajší, vychýrený kaskadér, teraz filmový partner Liny Lamontovej, Don Lockwood, dostal priam ideálny nápad, ako zo súčasného, dobrodružného fiaska „Súbojový kavalír” , keďže počas skúšobnej projekcie filmu, sa v podstate ešte včas zistilo, že kopec vecí nefunguje, ako je synchronizácia zvuku s hercom, a to ani nehovoriac o príšernom hlasovom prejave Liny Lamontovej. S tým sa musí niečo rýchlo urobiť. Do úvahy jedine spadá - pretočiť ho, aby dostal úplne novú fazónu s názvom „Tancujúci kavalír” , ktorý nebude vlastne nič iné, než len dynamický muzikál s perfektnými číslami, tancami, spevmi, kulisami, a samozrejme choreografiami... Najväčšia výzva napokon najviac spočíva jednoznačne v tom, že namiesto Liny bude spievať nádejná Kathy Seldenová, ktorú ináč momentálne skoro nikto nepozná... ? Najlepší kamarát Dona Lockwooda, Cosmo Brown, by vám o tom vedel povedať viacej... / Nič nové pod slnkom, že i v takých kinematografických klenotoch, to jest v 8-oscarovom „My Fair Lady” z roku 1964 s Audrey Hepburn, ďalej v 5-oscarovom „The King and I” z roku 1956 s Deborah Kerr, a napokon aj v 10-oscarovom „West Side Story” z roku 1961 s Natalie Wood, tak čuduj sa svete, že za všetky tieto spomínané herečky (pre)spievala ich čísla „najznámejšia speváčka amerického kina,” Margaret Nixon McEathronová (22. februára 1930 - 24. júla 2016), známa pod umeleckým menom - Marni Nixonová, ktorá bohužiaľ nikdy nezúžitkovala svoj "dar od nebies" preraziť i na striebornom plátne, rovnocenne ako napríklad Julie Andrewsová vo filmových trhákoch, muzikáloch - Mary Poppins z roku 1964, či The Sound of Music z roku 1965. Tým pádom chcem naznačiť, že sa tak trochu ponúka pararela s fiktívnym prostredím vo význame Kathy Seldenovej, ktorá je na tom tak trošku podobne, a či má talent nielen na "dabovanie" , ale aj seriózne hranie, sa ukáže až neskoršie, no potenciál by tam zrejme nejaký bol... ? Jednoducho sa prelína fiktívny svet Kathy Seldenovej s reálnym svetom Marni Nixonovej, z čoho prúdi neuveriteľná nadčasovosť. Zopár viet nielen ku réžii. V titulkoch sú uvedení dvaja, t. j. Stanley Donen & Gene Kelly, no povedal by som, že perfekcionista Kelly mal väčšie slovo, než Donen, ktorý bol len asistentom režiséra ? To je len môj názor, ktorý nemení nič na tom, že dominuje najmä aj na druhej strane kamery, a to spolu s Donaldom O' Connorom a Debbie Reynoldsovou, budúcej matky Carrie Fisherovej, alias princezny Leiy Organovej. Vo vedľajších úlohách sa blysli - Cyd Charisseová a Rita Morenová, ktoré asi netreba bližšie predstavovať, všakže ? Kameramanom filmu bol Harold Rosson, ktorý nasnímal i legendárneho Čarodejníka z krajiny Oz, ktorého mám umiestneného v rebríčku TOP 10, pričom Singin' in the Rain, bude hneď v tej nasledujúcej desiatke. PS: Absencia oscarov je síce naprosto neodpustiteľným faktom, až tomu akosi ani úplne nerozumiem, ale i napriek tomu sa jedná o vôbec jeden z najlepšie zrežírovaných filmov v dejinách kinematografie, ktorý považujem za druhý najlepší filmový muzikál, aký sa nakrútil ! () (méně) (více)

GilEstel 

všechny recenze uživatele

K filmovým muzikálům jsem nikdy nepřilnul. Tohle ale není jen obyčejný muzikál. Je to pohádka o tom jak chudá hodná holka ke štěstí přišla, retro ohlédnutí k počátkům zvukového filmu, báječné varietní výstupy s komedií v takřka prvorepublikovém duchu. Když se toto vše spojí dohromady a slepí značně neoriginální kýčovitou zápletkou, člověk může čekat jen katastrofu. Opak je pravdou. Vše plyne tak nějak nenásilně a uvolněně. Člověk může jen obdivovat, jaké taneční výstupy herci předvádějí. V dnešní době Matrixů už by něco takového nikdo nedokázal. Žádný střih ani efekty. Jen čisté umění. Stará klasika má stále svoje kouzlo. Co naplat, že dnes už je v povědomí spíš díky Mechanickému pomeranči. 74% ()

Galerie (116)

Zajímavosti (61)

  • Donald O'Connor si postěžoval, že se na práci s Genem Kellym těšil, ale kvůli Geneho perfekcionismu ho záhy považoval téměř za tyrana, zvláště když na něj Kelly neustále křičel. Několik prvních týdnů natáčení si vyčítal, že vůbec podepsal smlouvu. (Kulmon)
  • Debbie Reynolds (Kathy Selden) označila za nejhorší dvě věci ve svém životě porod dítěte a natáčení tohoto filmu. (Kulmon)
  • Americký filmový institut v roce 1998 zahrnul snímek mezi 100 největších amerických filmů. Stejná instituce pak v roce 2006 zvolila Zpívání v dešti největším americkým filmovým muzikálem všech dob. (Tommass95)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama