Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka
- The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader (více)
Režie:
Michael AptedKamera:
Dante SpinottiHudba:
David ArnoldHrají:
Ben Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Will Poulter, Liam Neeson, Gary Sweet, Bruce Spence, William Moseley, Anna Popplewell, Tilda Swinton, Laura Brent (více)VOD (5)
Obsahy(4)
Vraťte se do světa zázraků a kouzel C.S. Lewise ve třetím pokračování oblíbené série mísící prvky fantasy a dobrodružství Letopisy Narnie. Jednoho dne Lucinku a Edmunda Pevensieovy společně s jejich bratrancem Eustacem spolkne obraz a přenese je zpátky do Narnie. Tady se všichni tři s králem Kaspianem a jeho urozeným myšákem Reepicheepem nalodí na velkolepou loď Jitřní poutník a vyplují na cestu k tajemným ostrovům. Odvážní mořeplavci se utkají s mystickými tvory a znovu se shledají se lvem Aslanem na misi, jejíž výsledek určí osud celé Narnie! (HBO GO)
(více)Videa (5)
Recenze (527)
Možno je to tým, že som čakal predošlými dielmi nižšie nastavenú latku, možno je to atraktívnym odyseovským konceptom a možno zmenou režiséra ale tretia výprava do tejto rozprávkovej zeme mi sadla najviac. Výsledok tentokrát napriek slušnému rozpočtu síce pôsobí lacnejším a komornejším dojmom a zamrzí aj potencialne zaujímavý, no nevyužitý "záporák" lenže všetko ostané funguje lepšie. Výmena ústredných charakterov, uveriteľnejší Kaspian a výraznejší emocionálny dopad hrajú prím, pričom nedostatky pomáha zaháňať aj rozumná minutáž a digitálny myšiak s hlasom Simona Pegga. I tak pochopiteľne nejde o žiadnu žánrovú klasiku a istá naivita je zrejme zakorenená už v predlohe ale na obyčajnú rozprávku to vlastne nedopadlo až tak zle. 70% ()
Jasný komerční král letošních Vánoc, jemuž těžko hledat konkurenci. Třetí Narnie je totiž natolik pro každého, že už to víc snad ani nejde. Sindibádovský feeling má osvěžující šmrnc, Apted přikládá pod kotel slušivou, byť nikterak rozmáchlou akcí (oproti předchozím dílům jde v podstatě o komorní studiovku) a solidní atmosférou, a příběh samotný je i přes dost neomalené prošpikování křesťanskou agitací v podstatě perfektním naplněním schématu mýtického putování, kdy jsou hrdinové přivoláni do fikčního světa, v němž překonají zkoušky a vrátí se domů v jistém směru pozměněni. Jistě, Pevensiovi zažívají něco takového již potřetí, avšak s každým dalším dobrodružstvím se vyvíjejí a "dozrávají", aby tentokrát předali klíče od skříně/obrazu/to je fuk další generaci, jež si sama projde zásadní proměnou. Čemuž dost pomáhají i úpravy oproti předloze, které příběh táhnou k výraznější gradaci a dávají transformaci postav podstatně větší prostor. Tudíž i emocionální dopad je výrazně větší. Jen kdyby se prostotu sdělení povedlo lépe zaonačit, anebo ještě o kousek zkrátit stopáž. Po 90 minutách už nuda nevykukuje, ale z plátna přímo civí. P.S.: Prozatím zdaleka nejlepší 3D konverze. Bohužel jako obvykle úplně zbytečná. ()
No, začátek mě hned přesvědčil, že pujde o mnohem lepší podívanou, než u slabé dvojky, jenže rázem jsem zpozoroval, že s kamerou nebude něco v pořádku. Když jsem se pak podíval na kameramana, bylo mi jasné, že někdo kdo točil i odpadový Slipstream, tak nebude ani jiný jeho film žádný zázrak. Taky jsem s tím zápasil celý film a dost mi právě znechutil konečný zážitek. ()
Bratranec Eustac je tlama k pohledání a svojí protivností představuje pro Lucku vážného konkurenta. Nic proti křesťanské alegorii, ale podávat poselství filmu tak polopatisticky jako zde, to mi připadá že tvůrci už předem považují diváky za blbce, kterým je třeba všechno důkladně vysvětlit a nejlépe několikrát zopakovat. A těch tisíckrát obehraných klišé a patosu bylo v "Plavě Jitřního poutníka" na můj vkus také až příliš. Ale pár slušných okamžiků by se snad našlo a nad celou sérií zatím určitě není třeba lámat hůl - příště to snad bude lepší... ()
Galerie (79)
Zajímavosti (8)
- Architekt Barry Robison chtěl vzdát hold všem, kteří pracovali na titulní lodi, a tak po dohodě s producenty a režisérem nechal pod nápis na vrcholu stěžně vepsat jejich jména. (pavlikv)
- Když kouzelník rozprostře kouzelnou mapu, na jejím okraji se promítá záběr shora na bitvu z prvního dílu Lev, čarodějnice a skříň (2005). (warner)
- Třetí díl ságy při rozpočtu 50 milionů amerických dolarů první víkend moc nezazářil, když vydělal „jen“ 24 milionů. Nakonec v Severní Americe utržil 104 miliony. Zbytek světa byl štědřejší a tak si snímek celosvětově přišel na 400,6 milionu dolarů. (pavlikv)
(4x) Musím uznat, že mi skutečně chyběl Andrew Adamson jako spoluscenárista i režisér. Scenáristický tým k sobě přijal Michaela Petroniho a režii získal Michael Apted, čímž se vytvořila zcela nevyhnutelná jemná propast mezi prvními dvěma filmy a Jitřním poutníkem. Byla narušena jistá kompaktnost, ale naštěstí zásadní linie nuancí, které odlišovaly filmy od původních knih, zůstala neporušená (Adamson si ponechal křeslo producenta). Vše, co mohlo definitivně zlomit kouzlo Narnie bylo vyřešeno elegantně již v Kaspianovi, totiž přílišný produkční časový odstup mezi jednotlivými díly. Pevensiovi, včetně Eustáce, se postupně ocitali v Narnii v letech 1940-1942 a zatímco nás teprve čeká Eustácův návrat, uplynulo již pět let. Takže bylo nutné posílit motivy dospívání postupně u všech hlavních hrdinů, zatímco při rychlejší produkci by to nebylo vyloženě nutné. Na rozdíl od předchozích adaptací (a předlohy) mezi jednotlivými díly byly vytvořeny nové spojníky, které skutečně baštím. Poprvé bylo kladně reflektováno na Zuzčino léto v Americe, což je báječné a revoluční. Ve všech dílech je podržen reálný válečný základ, což je skvělé, protože jeden z nejzásadnějších výkladů celých Letopisů hovoří o frustraci, která přešla v interpretaci prožitých dobrodružství jakožto znovunabytého dětství. Nicméně vzhledem k povaze dobrodružné plavby Jitřního poutníka došlo, myslím, k nové frustraci na poli scénáře. Cosi, co je přidané, tedy košatý úvod v Cambridgi, ačkoli je zcela vhodný, jakoby nutilo všechny zastávky na jednotlivých ostrovech silně relativizovat a zrychlit. Dobrodružství pádí dál a dál v nebezpečném tempu a existují minimálně dvě linie, které by si zasloužili otočit znaménka důležitosti. Chybí jakákoli zmínka o Kaspianově sňatku s Ramanduovou dcerou Lilliandil (přičemž nechybí zmínka o nově přidané romanci Kaspiana a Zuzky v minulém díle) a zcela bez výraznějšího konceptuálního smyslu vyznívá příběh Gael a jejího otce na pouti za postrádanou matkou. Jiné by to mohlo být, kdyby byl otrokářský systém na Osamělých ostrovech pořešen šířeji a došlo-li by tak na vytvoření vztahů s místními. Takto nezbývá než si plně užít zejména přirozeně dominujícího Rípčípa a Eustáce, kteří v mnohém zastínili hlavní partu. Ostatně zejména Lucka a Ed se hodně proměnili pod novým režijním vedením. U Adamsona by zřejmě některé scény, například s vánočními dárky nebo Jadis, byly výraznější. Adamson měl také šťastnější volbu při songu pro závěrečné titulky - The Call s naprosto ideálním textem zůstalo nepřekonané. Jakže je to ještě s dabingem a 3D konverzí? Dabing rozhodně není skvělý, klasicky selhávají nejvíce dětští herci, Edův si šlape na jazyk, Lucčina víská i tam, kde nemá atd., ale ještě problematičtější je konzistence překladu. Nejenže jsou přetrhány vazby na minulé díly, Ed se stal jakýmsi králem králů a opět není jasná otázka vlastních jmen - zda-li překládat, přechylovat nebo ponechávat v původní formě. Čili Lucy je Lucka, ale Jill není Julie, což je poněkud matoucí, že? 3D je pak samo o sobě pouhou daní za nutnost, neurazí, ani vyloženě nepotěší. Ideálně tedy na 2D verzi s podtitulky. () (méně) (více)