Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (889)
Rozhodně bych netvrdil, že Ghost Writer je strhující thriller pohybující se v neustálem napětí, ponurá atmosféra zde sice má své kouzlo, ale k napětí má i svá prázdnější místa. Ghost Writer není ani rozmáchlé politické drama epických rozměrů, přesto všechno je třeba poznamenat, že je to inteligentní, noblesní film který v diváku zraje až časem. Ve vzpomínkách krystalizuje jemný příběh anonymního spisovatele, jenž má jasný dramatický oblouk, minimalistickou gradaci, sympatické herce a úžasně natočený poslední záběr. Škoda, že snímek nebyl tak nějak "ještě lepší", ovšem nakonec se k te čtvrté hvězdě přikláním. 7/10 ()
Po Polanského zatčení ve Švýcarsku se pochopitelně objevila řada článků o jeho osobě a jeho tvorbě a mezi publicisty se tehdy často objevoval názor, že zásadní Polanského filmy spadají do 1. poloviny jeho režijního působení a kvalit svých raných filmů dnes ani zdaleka nedosahuje. Mám pocit, že je to přesně naopak. I když Polanského tvorba je hodně vyvážená, pokud bych měl mluvit o slabších kouscích, jmenoval bych např. slavný Ples upírů, který mi dneska připadá už zoufale omšelý, a naopak jeho pozdní snímky mě dokážou nadchnout mnohem víc než známá klasika. Muže ve stínu považuju za špičkový politický thriller, který v mých očích poráží dokonce i takovou klasiku, jako jsou Tři dny Kondora, a rozdílem dvou tříd válcuje např. Pohled společnosti Parallax. Je to precizní práce, která vrátila zvuk klasickým postupům budování napětí, s jakými přišel např. Hitchcock. Mimochodem, Polanského dílo mi přijde mnohem hitchcockovější než kterýkoli z filmů starého mistra, protože ten narozdíl od Polanského měl dost velké výkyvy v kvalitě své produkce a má na svém kontě desítky průměrných filmů. Navíc na Hitchcockově díle přece jen ve většině případů zahlodal zub času. Polanski nejen výborně vytváří atmosféru, ale může se opřít taky o výborný scénář, který je ve své jednoduchosti nepředvídatelný a dlouho vodí diváka za nos. A do třetice, herecký koncert Ewana McGregora, Pierce Brosnana nebo Olivie Williams dotváří pocit špičkové podívané. Muž ve stínu nestojí na honičkách, soubojích nebo hightech udělátkách, jeho kvality spočívají na precizních dialozích - takový střet McGregora s Tomem Wilkinsonem se spoustou jinotajů a skrytých hrozeb považuju za lahůdku - na souhře hudby, kamery, vhodně zvoleného tempa a scénáře. Je jen škoda, že nové filmy to mají mnohem složitější než stará klasika, které na jednu stranu pomáhá nostalgie, na druhou stranu nemusí zdaleka tak čelit kritice a hodnocení diváků, kteří mají k tomuhle žánru daleko. Celkový dojem: 95 %. ()
„Nikdy som nepochopil zmysel bieleho vína.“ – „To hovoril aj Mike.“ – „Konečne s ním mám niečo spoločné.“ Klišé (skutočne niekto môže pokladať za spoiler, že hrdinov predchodca nespáchal samovraždu?) mi nielenže neprekážalo, ale asi by ma dokonca štvalo, keby tu nebolo. Ja viem, je to čudné. Ale je to tak. Poctivo a staromódne (v dobrom) nakrútené cvičenie v žánri. Parádny a poctivý starosvetský staromódny hitchcockovský triler, kde záleží na hereckých výkonoch, scenári a príjemne pomaly (vyzváňanie mobilu mi nahnalo viac strachu, ako posledných 10 hororov, ktoré som videl) vystupňovaná pochmúrno-sychravá atmosféra. Palec hore, TOTO je Polański. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/spionaz/402-the-ghost-writer-8o- ()
Polanski už si svůj rukopis vypracoval k dokonalosti a už jen zbývá, aby svoje nadání ukázal pomocí filmů. Další adaptace knihy s temným a mrazivým podtextem, jako tomu bylo u Deváté brány nebo Pianisty. Politické filmy mě nikdy moc nebrali, ale tady mi toto téma vůbec nevadilo. Je zde jen v minimální míře a my jsme svědky úvah Ewana McGregora v roli "ghost writera". Ten během ponurného anglického počasí nachází jednotlivé střípky, které nějak souvisí s politikem v roli Piercem Brosnanem. Polanski pomoci kamery dává poctu jinému režisérovi. Alfredu Hitchcockovi a skvěle hraje s napětím. Zatímco vy by jste si mysleli, že hlavní hrdina má pouze dvě možnosti. Tak se ukáže i třetí cesta, která vás dovede až ke konci... A jsem rád, že jsem mohl tu cestu mohl absolvovat i já. ()
Může být psaní již napsané knihy nebezpečné? Většinou nikoli, ale ve spojení se slovy britský premiér, CIA či tribunál v Haagu, se leccos může změnit. Mně se to v podstatě líbilo, ale nějak se nedostavil mnou očekávaný zásadní moment, při kterém bych překvapením otevřel tlamičku a nevěřícně zíral na obrazovku. Místo toho jsem byl oblažen sdělením, že tajné služby občas nechají zmizet nepohodlného tvora, což můj život od základu nezmění. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Keď Duch (Ewan McGregor) stratí spojenie na svojom mobilnom telefóne, počujeme rýchly zaneprázdnený signál. Keď sa mobilné telefónne spojenie stratí, telefón zvyčajne vypne. Neobjavuje sa nikdy iná zvuková signalizácia, ako napríklad tón pre volanie alebo rýchly zaneprázdnený signál pri odpojení. (Pat.Ko)
- Britský herec Hugh Grant několikrát odmítl hlavní roli spisovatele, takže přišla řada na Ewana McGregora. (toy79)
- Hoci je film situovaný do Massachusetts, keď predavačka lístkov na trajekte požiada Ducha (Ewan McGregor) o výber druhu lístka, používa britské slová "single" a "return" namiesto amerických výrazov "one-way" a "round-trip." (Pat.Ko)
Reklama