Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (887)
Polanski strikes back (from prison). Dvě hodiny čistého napětí pod taktovkou mistra, který se opět vrací do první ligy a uštědřuje políček všem rádoby politickým thrillerům posledních let. Podobně jako Syriana čerpá Ghost Writer z uvěřitelnosti postav, hereckých výkonů (Obi-Wan Kenobi a James Bond si svůj talent snad šetřili až na tenhle film) a nečekané, byť úderné pointy, kterou ještě teď nedokáži dostat z hlavy. A odhalení skrytého nepřítele v pamětech britského ex-premiéra to není. ()
Romčo, Ty starý pedofile! Je vidět, že temné, atmosférické thrilery pořád umíš! A dokonce jsi schopen vodit takového bezemočního neherce jakým je Eman MekŘehoř, že ve výsledku ani nevypadá jako ochotnický jeliman v travestishow! Navíc jsi opět nechal vyniknout Pearcing pana Brosnana! Dobrý, vole!! Za to bys zasloužil minimálně přeblafnout nějakou dvanáctkou! ()
Pošmourná atmosféra a především skvělý vizuál, v němž je zabalen nepříliš strhující a akční příběh. Snímek je pojat velmi civilně, s přirozenými dialogy a výborným Ewanem McGregorem, na jehož charakteru a výkonu v podstatě stojí celý děj. Všichni jsme možná až příliš navyklí na hollywoodské akční a thrillerové blockbustery, kde vystřílené kulky tříští o zem, mega drsní hrdinové trousí hlášky jednu za druhou a brutality se meze nekladou. Když se nám potom před zraky dostane civilní politický thriller, podvědomě čekáme, kdy začne našlapaný děj, honičky a objeví se drsní borci s brýlemi a bouchačkou za pasem. Muž ve stínu je přesně opačný. Takže, pokud příliš očekáváte dynamický styl a ohromující podívanou, budete nejspíš zklamáni. Osobitý snímek, který však nejspíš spousta nedokáže ocenit pro jeho nenápadné zpracování a skromnost. ()
Po Polanského zatčení ve Švýcarsku se pochopitelně objevila řada článků o jeho osobě a jeho tvorbě a mezi publicisty se tehdy často objevoval názor, že zásadní Polanského filmy spadají do 1. poloviny jeho režijního působení a kvalit svých raných filmů dnes ani zdaleka nedosahuje. Mám pocit, že je to přesně naopak. I když Polanského tvorba je hodně vyvážená, pokud bych měl mluvit o slabších kouscích, jmenoval bych např. slavný Ples upírů, který mi dneska připadá už zoufale omšelý, a naopak jeho pozdní snímky mě dokážou nadchnout mnohem víc než známá klasika. Muže ve stínu považuju za špičkový politický thriller, který v mých očích poráží dokonce i takovou klasiku, jako jsou Tři dny Kondora, a rozdílem dvou tříd válcuje např. Pohled společnosti Parallax. Je to precizní práce, která vrátila zvuk klasickým postupům budování napětí, s jakými přišel např. Hitchcock. Mimochodem, Polanského dílo mi přijde mnohem hitchcockovější než kterýkoli z filmů starého mistra, protože ten narozdíl od Polanského měl dost velké výkyvy v kvalitě své produkce a má na svém kontě desítky průměrných filmů. Navíc na Hitchcockově díle přece jen ve většině případů zahlodal zub času. Polanski nejen výborně vytváří atmosféru, ale může se opřít taky o výborný scénář, který je ve své jednoduchosti nepředvídatelný a dlouho vodí diváka za nos. A do třetice, herecký koncert Ewana McGregora, Pierce Brosnana nebo Olivie Williams dotváří pocit špičkové podívané. Muž ve stínu nestojí na honičkách, soubojích nebo hightech udělátkách, jeho kvality spočívají na precizních dialozích - takový střet McGregora s Tomem Wilkinsonem se spoustou jinotajů a skrytých hrozeb považuju za lahůdku - na souhře hudby, kamery, vhodně zvoleného tempa a scénáře. Je jen škoda, že nové filmy to mají mnohem složitější než stará klasika, které na jednu stranu pomáhá nostalgie, na druhou stranu nemusí zdaleka tak čelit kritice a hodnocení diváků, kteří mají k tomuhle žánru daleko. Celkový dojem: 95 %. ()
Tomuto filmu není v rámci žánru naprosto co vytknout. Roman Polanski se vrací ke své staré osvědčené metodě a buduje napětí naprosto brilantním způsobem. Doplňuje to navíc i výbornou atmosférou propršeného a depresivního počasí. Místy je možná trochu předvídatelný, ale na to jsem v této výborně budované hře neměl čas myslet. Exceletní herecké výkony už jsou jen třešničkou na dortu. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Označenie žltou a čiernou pruhovanou bójou, pozorovanou z trajektu, je európsky typ a nie je bežné ho nájsť vo vodách USA. (Pat.Ko)
- Keď Duch (Ewan McGregor) stratí spojenie na svojom mobilnom telefóne, počujeme rýchly zaneprázdnený signál. Keď sa mobilné telefónne spojenie stratí, telefón zvyčajne vypne. Neobjavuje sa nikdy iná zvuková signalizácia, ako napríklad tón pre volanie alebo rýchly zaneprázdnený signál pri odpojení. (Pat.Ko)
Reklama