Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (597)
Už bylo napsáno velmi mnoho o hudbě Jerryho Goldsmitha velmi kladným textem: ve většině geniálním, kde převyšoval i můj pocit o tom, že Goldsmith je vynikající skladatel a v tomhle filmu je jeho mistrovsky podkreslená hudba v napětí a hrůzy v celém Donnerově díle jeho dosavadním vrcholem. Výborná klasika 70. let a s klidným svědomím můžu napsat, že 70-80.léta v tomhle žánru patří mezi špičku ve filmové kinematografii. Omen se zařadil nejen mezi ně, ale velmi převyšuje ve všech klasikách hororového žánru - a velmi se přiblížil k Friedkinovu mistrovskému vrcholu Exorcist (kdy omdlévali lidé v kině). Omen je geniální v hudbě a v provedené režii, ale ve scénáři a v tísnivé děsivosti (atmosféry) má Exorcist navrch. ()
Mým zbožným přáním je vidět tento film o půlnoci samotný v zatemělém kinosále, to bych samým napětím asi explodoval. Příběh a zpracování je dosti podobné jako u "Rosemary má děťátko," které je ale asi ještě více napínavější a pocit "všechno je v prdeli" je tam výraznější díky tomu že Mia Farrow přece jenom vypadá bezbrannější než Gregory Pack, který je tu sice už trochu starší, ale charisma má a hraje mu to o stošest. Richard Donner skvěle zvládá vypjaté scény a třeba ta s "chůvou v nemocnici" je dokonalá. Některé scény by (např. Peck na konci procházející svým domem) možná chtěly o pár sekund zkrátit, ale to jsou jen takové mušky. Dost mě překvapil vynikající gore efekt s tou useklou hlavou, to jsem fakt nečekal. Hudba se k filmu skvěle hodí a výborně podtrhuje celkovou atmosféru filmu. Poslední záběr spolu se závěrečnými titulky jen umocňuje tento nevšední zážitek. ()
Jeden z troch pilierov satanských hororov (+ ROSEMARY MÁ DIEŤATKO a VYHÁŇAČ DIABLA, zaujímavé je, že všetky tri vznikli podľa kníh), presiaknutý tiesnivou, fakt nepríjemnou osudovou atmosférou, ktorá v divákovi vyvoláva tušenie, že nech politik a novinár urobia čokoľvek, nič tým na situácii nezmenia. Ani sa mi nechce veriť, že tento takmer majstrovský ponurý satanský horor vznikol v Hollywoode a režíroval ho Američan Richard Donner, budúci režisér takých "srandičiek" SUPERMAN, SMRTONOSNÁ ZBRAŇ 1 - 4 a MAVERICK. Musím dodať, že hoci som remake s Lievom Schreiberom z r. 2006 videl asi 15 rokov po origináli, páči sa mi takmer rovnako (sranda je, že z iných dôvodov, hoci sa jedná relatívne o otrocký prepis). "Náhodnými" vraždami sa zjavne inšpirovali tvorcovia neskoršej slasherovej série NEZVRATNÝ OSUD. ()
Donnerův snímek má lákavý námět a jeho velikými přednostmi jsou herecké výkony (zejména Gregory Peck je excelentní v každém svém pohybu, gestu a mimice), geniální hudba, jež zvyšuje výpovědní hodnotu scén o 90%, a v neposlední řadě aranžmá scén, přičemž jedna z nejzdařilejších je určitě ta na starém hřbitově či kněz v biskupském parku. Trochu jsem postrádal mrazivou atmosféru a strach. Napětí graduje až ke konci snímku, kdy jsem začínal mít pocit, že se opravdu dívám na horor. Do té doby mi Přichází satan moc hororový nepřišel. S lehkým zklamáním a nenaplněným očekáváním hodnotím 4*. ()
Do tretice (Rosemary, Exorcista) prispel aj Donner klasickým satanskko-antikristovským hororom, ktorý sa právom považuje za už legendu a kult žánru a jeden z jeho vrcholov, kedy šlo o atmosféru budovanú pomaly a psychologicky, kedy sa postavy chovali logicky, kedy hudba bola diabolská a scenár scenárom s hlavou a pätou. napriek tomu ale pre mňa osobne spomedzi trojice vyššie zmienených filmov s podobnou tematikou i žánrovým obdobím, ktoré v rozmedzí ôsmych rokov vznikli, mi Omen príde v naozaj silnej konkurencii najslabší, aj keď čo do informatívnosti najobsiahlejší. ()
Galerie (124)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (65)
- Gregory Peck (Robert Thorn) dostal za svou roli honorář 250 tisíc amerických dolarů + 10 % ze zisku. Film přitom v kinech vydělal více než 60 milionů dolarů, a to jen v USA. (HellFire)
- Producenta filmu Harveyho Bernharda málem zasáhl blesk při návštěvě Říma. (Specs)
- Gregory Peck (Robert Thorn) zrušil let do Izraele, což mu zachránilo život. Letadlo se nedlouho po startu zřítilo a nikdo z cestujících nepřežil. (Specs)
Reklama