Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)

(více)

Videa (39)

Trailer

Recenze (520)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Hitchcock rozhodně není typ filmu, na který bych se nějak výrazně těšil, ale nakonec jsem mu šanci dal a do kina šel. Film naštěstí není příliš dlouhý, ale i na tak krátkou dobu to byla docela nuda, což ale u curiculum vitae bývá. Obsazení je ale vybráno dobře a tři hvězdičky si ode mě film zaslouží hlavně kvůli Anthonymu Hopkinsovi a Scarlett Johansson...60%...[26.02.2013_Kino Šumava_Klatovy] ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Zjistíme, jak krkolomně vznikalo Psycho, že se Hitchcock věnoval víc filmům než ženě a uvidíme hezké kostými a dokonalé ztrávnění Hitche. Žádná bomba, ale rád jsem se poučil a většinu času to byla poutavá podávaná. Ale to kochání se známou vražednou scénou z Psycha je na mě moc; vždyť je neuvěřitelně trapná a nic v ní není vidět! # [viděno: monitor, 5.1, EN sub] # příběh 7 | hudba 6 | humor 0 | akce 0 | napětí 1 | pustil bych si znovu 5 ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Komu se loni líbil Můj týden s Marilyn, bude spokojen. Retro z prostředí filmového studia a natáčení jednoho vizionářského díla, které rozhodně nemůže postihnout víc než zlomek ze života velkého režiséra. Milostný motiv jako alibi pro natočení je pro mě upozaděný. Hopkins předvádí samozřejmě to nejlepší a za masky, pokud se experti z Akademie uráčí vůbec film nominovat, bude Oscar. Více v mojí externí recenzi v kultu na konci ledna. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Drama s bulvárním nádechem, které se toho snaží říct najednou tolik, že nakonec nejenže nic neříká, ale ani nikam nesměřuje a ničím nepřekvapuje. Režisér některých z nejvybroušenějších filmových klenotů všech dob byl proměněn v bezcitného chrliče bonmotů, který má nakročeno k psychopatii. Produkce Psycha se pod Gervasiho vedením zdrcla v několik ohraných historek z natáčení a vztah mezi Hitchem a Almou prodělá za celý film jediný vývojový posun (resp. cyklický návrat). Vytváření paralel mezi Hitchcockovou tvorbou a jeho osobností je násilné a málo provázané se samotným natáčením Psycha (vyjma jedné montážně špatně ukočírované scény). Psychoanalytická setkání s Edem Geinem stejně jako většina ostatních užitých motivů jenom vyplňují prostor. Probádávání temných zákoutí duše Alfreda Hitchcocka, který své myšlenky na vraždu, měl-li nějaké, dokázal kanalizovat do tvůrčí činnosti, je jen naznačeno, ale neuskutečněno. Film předkládá často pochybná fakta, ale unikají mu souvislosti. Navíc mu chybí napětí, vtip, jehož pointu byste neodhadli s půlminutovým předstihem, i přesvědčivé herectví, protože Mirrenová hraje jen x-tou variaci příliš shovívavé manželky a Hopkins hledí hlavně na to, aby se Hitchovi podobal, ale nad úroveň vydařené karikatury se (především vinou scénáře) přehoupnout nedokáže. Stále však dostal více možností k navození dojmu jakés takés psychologické věrohodnosti než představitel Anthonyho Perkinse (ten queer týpek) nebo Very Miles (zapšklá potvora). Pár momentů k pousmání, jedna dvě narážky pro zasvěcené a nedobré tušení, že se někdo chtěl bez dlouhého rozmýšlení přiživit na slavném jménu. Není to katastrofální neúspěch, jenom - což je možná ještě horší - průměr ve všech ohledech. 55% Zajímavé komentáře: Douglas, eye candy ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že jsem čekal vlekoucí se, nezajímavou životopisnou nudu o jednom stařečkovi, musím říct, že to vůbec není nezajímvé, natož úmorné. Ano, nic převratného v tom hledat nelze, ale filmu strašně prospívá snesitelná stopáž, osoba hlavního hrdiny, která je sice pro našínce zdánlivě známá, ale ve skutečnosti pouze povrchně, a konečně velmi příjemné herecké výkony opravdu všech zúčastněných, kterým podle očekávání vévodí Hopkins, Mirren a dvě pusinky, Johansson a Biel (i tak ale stejně nechápu, co to měly ty ženský v Americe za styl v těch 50.-60.letech, no hnůj...). Souhlasím s tím, že za měsíc si na tohle asi nevzpomenu, ale scény se sprchovým koutem (natáčení a Hitch při premiéře) mi zůstanou spojené s tímto filmem napořád. Na typ filmu velmi slušné. Hodnocení do 75% je adekvátní. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (25)

  • Maskéři byli překvapení, s jakým nadšením Anthony Hopkins k postavě Hitchcocka přistupoval. Během příprav a nanášení masky se vůbec nehýbal, nevyřizoval telefonáty nebo nejedl a z maskérny a kostymérny nikdy nevycházel, pokud nevypadal na 100 % jako jeho předobraz. (Brousitch)
  • Auto, na ktorom jazdí Scarlett Johansson, má manuálnu prevodovku, na čo herečka nebola zvyknutá. Musela sa naučiť šoférovať na manuál za pochodu a režisér Sacha Gervasi uviedol, že takmer havarovala. (Arsenal83)

Související novinky

Oscars 2013 - výsledky

Oscars 2013 - výsledky

25.02.2013

Letošní udělování cen Akademie máme za sebou. Diváci i přímí účastníci slavnostního večera zřejmě přežili ostrý humor letošního moderátora Setha MacFarlanea. Kromě tradičního vzpomínání na ty, kteří… (více)

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

10.01.2013

Nikoho asi nepřekvapí, že se žádné překvapení nekoná. Letošní nominace na Oscary jsou opět nudně konzervativní a předvídatelné. Emoce opět budí spíš nenominování některých filmů – fanoušci Temný… (více)

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

11.07.2012

Alespoň v novince Darrena Aronofskyho Noah. Natáčení biblického eposu, který má vyšší rozpočet než všechny dosavadní Darrenovy filmy dohromady (konkrétně 130 milionů dolarů), začalo před několika dny… (více)

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

11.04.2012

Po Mém týdnu s Marilyn a právě natáčeném Alfred Hitchcock and the Making of Psycho se vynořil další projekt, jehož děj se točí kolem vzniku slavného filmu. Tentokrát se dozvíme, jak vznikala… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno