Režie:
Niels Arden OplevKamera:
Eric KressHudba:
Jacob GrothHrají:
Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Sven-Bertil Taube, Peter Haber, Peter Andersson, Marika Lagercrantz, Ingvar Hirdwall, Björn Granath, Ewa Fröling (více)Obsahy(2)
Před čtyřiceti lety zmizela Harriet Vangerová z rodinného setkání konaného na ostrově, který vlastnil a obýval mocný klan Vangerů. Přestože nebylo Harrietino tělo nikdy nalezeno, je její strýc přesvědčen, že šlo o vraždu, jejímž pachatelem je někdo z jeho rodiny. Rodiny, jejíž členové jsou mezi sebou sice spjati pevnými pouty, ale která je jinak zcela nefunkční. K vyšetření tohoto případu si proto najme investigativního novináře Mikaela Blomkvista (Michael Nyqvist), kterému pomáhá drsná potetovaná počítačová hackerka Lisbeth Salanderová (Noomi Rapace). Lisbeth Salanderová je mladá žena jako vystřižená z Tarantinových filmů, s tajemnou minulostí, za kterou se mstí a která z ní učinila skutečného outsidera. Je hackerkou světového formátu - s naprostou samozřejmostí se pohybuje ve virtuálním světe, kde je schopná získat jakoukoliv informaci, kterou chce. Kromě toho je neobyčejně inteligentní a má skvělou fotografickou paměť. Jakmile Blomkvist a Salanderová zasadí Harrietino zmizení do rámce četných podivných vražd, které se staly téměř před čtyřiceti lety, začíná se rozplétat temná a děsivá rodinná historie… (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (1 154)
Docela košatá kriminálka s obsáhlou zápletkou a několika vedlejšími liniemi, které spolu s hudbou pěkně podbarvují atmosféru příběhu o mužích, kteří nenávidí ženy a dívce s tetováním draka... Právě ona dívka v excelentním podání Noomi Rapace je na filmu to nejlepší a paradoxně ústřední kriminální případ to nejslabší. Okruh podezřelých zůstává "anonymní" a divák k němu, stejně jako k oběti, nemá žádný vztah. Připočtěte si k tomu pár logických děr a je jasné, že vražda Harriet Vangerové nemůže být pro film stěžejní. Pak je tedy pěstí na oko, že po výtečném vyvrcholení přichází ještě natahovaný závěr s nepříjemným patosem, což by jinak člověk od temné a syrové severské kriminálky nečekal... Přes veškeré mouchy má ale film chytlavé a zajímavé jádro, které se v davu rozhodně neztratí. 7/10 ()
Poctivá a velmi drsná kriminálka, která se neštítí zobrazovat sexuální násilí. Detaily tam nejsou, ale obrázek si uděláte slušnej. Píšu o tom, protože právě přes tohle utrpení nám film představí náturu hlavní ženský postavy drsný hackerky. Samotná zápletka je správně tajemná a zvrhlá, aby upoutala divákovu pozornost a hlavní herecké duo je super. Ona je drsná jak šmirgl, ale má duševní trauma a on je umírněnej, charismatickej sympaťák. Mno jsem fakt spokojenej, mělo to koule, ale nic optimistického. 9/10 ()
Fakt, ze kniha (vlastne cela Millenium trilogia) je omnoho lepsia ako filmove spracovanie ma vobec nepkrekvapilo. Kniha nie je genialna, ale je nesmierne putavo a "catchy" napisana, takze ju len velmi tazko odkladate. V prepise na filmove medium sa pochopitelne muselo skrtat a upravovat. Neviem, ako by som film bral, keby som predtym knihy necital, ovsem znajuc bohatost knizneho materialu, film mi prisiel povrchny a skratkovity - reziser tu dal takmer stipku zo vsetkeho. Dokopy to vsak nedrzi prave preto, ze ide iba o stipku a nie kompletnu cast. To by ovsem uz ale namiesto filmu mal vzniknut serial (ktory nakoniec ako adaptacia komplet Millenium trilogie aj vznikol a na jar 2010 sa v svedskej TV aj vysielal - pravdepodobne vsak ide iba o extended verziu vsetkych troch filmov). Mozno, keby sa skrty voci knihe nediali systemom -> "trosku z toho a trosku z toho", ale sa vynechali niektore cele linie a tym by ostal cas na zvysne linie v hlbsom zabere, vysledny dojem by bol lepsi. Takto to vyznieva len napoly a do prazdna. Epic fail je herecky predstavitel a kreacia postavy Mikaela Blomkvista, ktory je v mojich ociach takmer opakom toho, ako je rovnaka postava vykreslena v kniznej verzii. ()
Literární setkání s dračím tetováním ozdobenou dívkou mě teprve čeká, takže jsem zcela prost výhrad proti osekanému ději, obsazení postav i jejich filmové "plochosti". Naopak můžu jenom říct, že jsem dostal skoro na sto procent to, co jsem očekával - pořádnou současnou detektivku, natočenou jistou rukou, a s výpravou hodnou stříbrného plátna (na které se tento žánr příliš často nedostává). To "skoro" znamená, že jsem měl tu a tam pocit, že by se dalo jít víc do hloubky, a že chyběla nějaká kontinuální (nikoliv nezbytně depresivní) atmosféra, kterou zajisté není problém dát divákovi filmu zasazeného povětšinou do kulis švédského venkova okusit. Nejde o žádný životní zážitek, ale s trochou nadsázky řečeno o "řemeslo at its finest". Za ty dvě a půl hodiny jsem se ani jednou nepodíval na hodinky, užíval si dobré hudby a rozhodně ne vždy příjemného pokoukání, a děj se stále někam posouval. Muži, Kteří Nenávidí Ženy jsou prostě solidní film, na nějž stojí za to jít do kina - jak už jsem říkal zejména také proto, že podobných příležitostí divák zrovna moc nemá. Závěrem jde říct snad jen to, že jsem zvědav na román a na Fincherovo zpracování. Tomuto "vyhotovení" dávám 80% ochvějných leda tak srovnáním s předlohou. PS: Předloha je prostě "jiná". Vypráví příběh jinak, dává nahlížet věci i z "trochu neobvyklého" pohledu Lisbeth, a působí komplexněji. Ale že bych si dovedl představit filmové zpracování, které by to dokázalo zdařile zachytit, to tedy ne. Takže osmdesátka pro film zůstává. A ještě jedna věc - rozhodně mě to o Larssonově genialitě ani o tom, že by stálo za to přelouskat i další dva díly, nepřesvědčilo. ()
Millénium jsem nečetl, ale uvažuju, že to do budoucna napravím. Dal jsem si po jedenácti letech opáčko filmu, abych se mohl podívat na zbylé díly a hodnotím absolutně. Nevím, zda je to tím, že od té doby jsem viděl a četl mnoho severského detektivního a ten styl a atmosféru jsem vstřebal, nebo tím, zda jsem tehdy hodnotil krátkozrace, ale z toho, co jsem zatím poznal, patřil Larsson ke špičce žánru. Nesbø mi připadne nadhodnocený, zato dost žeru Larse Keplera. Škoda, že adaptace některé z jeho knih zatím neexistuje. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (24)
- V pokladnách celosvětových kin diváci nechali v přepočtu 104,4 milionu amerických dolarů. (NIRO)
- Náklady na výrobu byly v přepočtu zhruba 13 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- V závěrečných titulcích je Lisbethin (Noomi Rapace) kamarád Plague (Tomas Köhler) zapsán jako "Plauge". (Cheeker)
Reklama