Režie:
Martin ScorseseScénář:
Steven ZaillianKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Bobby Cannavale, Harvey Keitel, Ray Romano, Stephen Graham, Anna Paquin, Stephanie Kurtzuba, Jack Huston (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V tomto kritiky uznávaném filmu Martina Scorseseho nájemný zabiják Frank Sheeran (Robert De Niro) vzpomíná na tajemství, která střežil jako věrný člen zločineckého klanu Bufalinových. (Netflix)
Videa (7)
Recenze (794)
Monumentální filmařina, jejíž ohromnou obšírností posílá Martin Scorsese netflixovským divákům vzkaz, aby na pár hodin odložili z ruky telefon a věnovali plnou pozornost jeho dlouho připravovanému dílu a dobře vnímali a chápali psychologii postav, o níž tu jde především. Z pomyslné trilogie Mafiáni, Casino, Irčan je právě třetí zmíněný nejvíc politický a nejmíň brutální, přesto neméně působivý a osudový. Druhé zhlédnutí je časem povinností. ()
Ani já jsem tomuto eposu neodolal. Bohužel s tím mám podobný problém jako s Vlkem z Wallstreet a tam mi to až tak moc nevadilo. Prostě to má zbytečně přestřelenou stopáž. Člověka hned napadne si to srovnat s jinými Scorseseho film jako jsou Mafiáni nebo Kasino. Ty na mě ale působily líp. Možná je to i tím, že toto je životopis, takže se musel víc držet určitých mantinelů. Digitální omlazení je vážně pozoruhodné, protože sledujeme Frankův život už od 50. let, kdy začíná jako rozvozce masa. Pak už jen jeho kariéra stoupá až po vrcholového gangstera. Jeho životní příběh vlastně sledujeme až do konce století, kdy přežije všechny své kolegy. Volba herců je přímo geniální. Ověřená trojice De Niro, Pesci a Pacino táhne film celou dobu. I vedlejší role jsou dobře obsazeny. Film se odehrává ve třech časových rovinách s tím, že se vzájemně propojují. Je to dost dobře natočené a člověk se tam dozví spoustu věcí. Například je drsné sledovat dopad toho života na Frankovu rodinu. Vše si vybírá svou daň. Ale něco klidně mohli vypustit. Hlavně ten konec už je spíš smutný. Tyhle věci prostě člověk asi v mafiánském filmu úplně nečeká. Jako určitě to stojí za vidění, ale určitě nečekejte Scorseseho v nejlepších letech... "Pouze tři lidé nosí tento prsten a jen jeden z nich je Irčan." ()
Jako již tradičně jsem snímek vzhledem k brutální stopáži dlouho předlouho odkládal. Jako již tradičně se ukázalo, že zbytečně. Scorsese zvolil neobyčejně svižné tempo, takže i když má film 3 a 1/2 hodiny, tak se stále něco děje a je stále na co koukat. Takhle událostmi napráskaný film se jen tak nevidí. Vešlo se tam toho opravdu hodně a všechno zvládlo být divácky velmi atraktivní a moderní. Už jsem se bál, že nám Scorsese začíná senilnět, ale tímto snímkem mě vyvedl z omylu. Jediná obrovská výtka míří z mé strany k totálně odporné digitální verzi mladého Franka. Především, pokud jste zdravým divákem a sledujete snímek v tom nejlepším možném rozlišení jako já, tak vám muselo být na zvracení. Ten jeho rozmazaný ksicht, který totálně nezapadal do okolního osvětlení, naražený na staré nepohyblivé tělo - to bylo něco strašného a zbytečně to kazilo dojem. Rozhodně zde měl být použitý jiný herec. Tato výtka se týká všech takto znetvořených postav. Je mi záhadou, jak něco takového mohlo projít. Zahrané a obsazené to bylo samozřejmě na jedničku s hvězdičkou. Moc se mi líbily i události, které snímek zachycuje. Scorsese vybral opravdu mimořádně zajímavou část amerických dějin. Nepřestává mě udivovat, jak něco takového mohlo být tehdy možné. Za mě (experta) dávám 4 kousky s přimhouřenýma očima nad ve velkém stylu posranou digitalizaci postav (i amatérské deepfakes na pornhubu jsou nesrovnatelně lepší - vím, to pouze z doslechu, jsem slušný mladý muž). ()
Novodobá klasika? Spíš you-wish gesto mistrovsky načasované na dobu, kdy Scorsese rozvířil totálně anachronickou debatu o vysokém a nízkém. Sám film staví na užívání technologií, které do velké míry prorazil Disney (Tron 2) a Marvel a na robustním půdorysu Zailianova scénáře, který opět opulentně okecává, ale málo pracuje s hloubkou postav. De Nirův Sheeran je tak statická a jen zvolna se posouvající krutá hora CGI masa a jeho pikareskní pouť dějinami americké odborářsko-mafiánské soulože se tak trochu stařecky vleče. Třicetiletí se hýbou jako osmdesátiletí a v něčem to přesně vystihuje podstatu Scorseseho díla, téhle zavalité, zkornatělé profesury, která sice nepostrádá eleganci a zábavné segmenty, ale jako celek funguje spíš jako cinefilní fetiš a obelisk uctívající minulost. Zároveň ale velice dobře zapadá do portfolia Netflixu, kde se absence přísné dramaturgie zaměňuje s robustní tvůrčí vizí. Martin je příliš dobrý režisér na to, aby natočil rozklížený film, ale podnětný je jeho Irčan asi jako De Nirův ksicht, když v mizerné nezáměrné parafrázi Call Of Duty pálí olovo do německých zajatců. Pro mě na tenké hraně cringe. ()
Líbilo se mi to, ale vlastně tam nějak nebyla žádná scéna, kterou bych si vyloženě užil a chtěl jí vidět znovu. Omlazení herců mě nerušilo, ale třeba ve scéně, kdy tam De Niro mlátí nějakýho toho prodavače potravin, to vypadalo divně, když se s mladym obličejem pohyboval mega jak důchodce. Scorsese to má ale pořád v ruce a nějak mi nejvíc utkvěl v hlavě Sebastian Maniscalco jako Joe Gallo, kterej si pro mě i na prostoru asi 10 minut dokázal ukrást většinu scén třeba i De Nirem a Pescim pro sebe. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (39)
- První film z dílny Netflix, který se dočkal i kinodistribuce. (Punisher)
- Dle Michaela Franchezeho, bývalého Capa rodiny Colombo, nebyl Hoffa zavražděn Frankem Sheeranem a už vůbec ne způsobem zobrazeným ve filmu. Dle jeho slov bylo Hoffovo tělo pohřbeno na velmi „mokrém“ místě. (Sealteam6)
- Robert De Niro se narodil v New Yorku rodičům, kteří měli italské a irské předky. Z části tedy skutečně má irský původ. (klukluka)
Reklama