Režie:
Martin ScorseseScénář:
Steven ZaillianKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Bobby Cannavale, Harvey Keitel, Ray Romano, Stephen Graham, Anna Paquin, Stephanie Kurtzuba, Jack Huston (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V tomto kritiky uznávaném filmu Martina Scorseseho nájemný zabiják Frank Sheeran (Robert De Niro) vzpomíná na tajemství, která střežil jako věrný člen zločineckého klanu Bufalinových. (Netflix)
Videa (7)
Recenze (795)
Vypravěčsky určitě nejokázalejší film roku. Scorsese to má pořád v malíku a jednotlivé scény i časové vrstvy mohutné story propojuje v hladké a konzistentní návaznosti. Na oko složitý děj s mnoha postavami a motivy z řad vysoké mafie i politiky tak nepůsobí v jeho podání vůbec chaoticky, naopak už od první dlouhé kamerové jízdy chytne za pačesy a zkrátka nedovolí, aby divák příběh hlavního hrdiny hluboce neprožil - na rozdíl od Casina a částečně i Mafiánů, kteří byli přeci jen více o specifickém světu postav nežli o nich samotných, je Irishman upřímnou a v závěru i bolestivou zpovědí muže, který žil, zabíjel, poslouchal příkazy a také cítil. Konec jedné éry, kterou si vždy rád zopakuji i na stará kolena, v křesle a s bagetou namáčenou do ovocné šťávy. Omlazování v pohodě a hlavně opodstatněné, samotní herci pak, především Pesci a Pacino, podobně boží jako na vrcholu fyzických sil. ()
Je to vynikajuce, ale uplne nadseny nie som. Alebo to musi dozriet. Najskor negativa. Scorseseho vyrazny rukopis tam skoro nie je a aj ked to bol asi zamer, prvykrat som mal pocit, ze mu usiel vlak. Dlzku dost citit a celkom mi chybali nejake ikonicke sceny. Omladzovanie tiez nefunguje na 100% Takisto od kameramana som cakal trochu viac. A teraz pozitiva. Vlastne vsetko ostane. Vypichnut si samozrejme zasluzia hlavne herci. Vidiet pohromade Denira, Pacina a Pesciho je uplna slast a opat potvrdili, ze ak nezarabaju na najom v (pod)priemernych blbostiach, tak su absolutnou spickou svojho fachu. Pribeh je krasne vystavany aj dostatocne osudovy. Scorsese je stale macher najvacsi (aj ked Irishman sa mi pacil najmenej od Gangov New Yorku). Ide samozrejme o velku udalost, uplnu filmarsku spicku a velmi pravdepodobne o buducu klasiku. Iba to proste (pre mna) nie je uplny nadfilm ako vacsina Martyho projektov. Aj napriek vyhradam 9/10 ()
Délkou a De Nirem v hlavní roli si Irishman říká o srovnávání s opusem Sergia Leoneho Tenkrát v Americe, ale není to úplně vhodné - jednak nemá na Leoneho poetiku, ani se o ni nesnaží, ale hlavně i přes časté "flashbacky" a přeskakování v chronologii nejde tak moc o vývoj postav v průběhu jejich života, ale spíše o podrobný build-up jednoho konkrétního zlomového okamžiku, a pak rozebrání následků. Příběhová drobnokresba s obrovskou freskou komplikovaného vztahu amerických odborů, politiků a mafiánů na pozadí. Scorsesemu ke cti slouží že i přes takovou soustředěnost na jeden kritický moment nenudí v celém filmu ani na chvíli, byť zkracovat by se asi bez velkých škod dalo - výhoda (pro některé nevýhoda) uvedení na Netflixu a nikoli do kin pod dohledem prudícího editora. Délka tedy problém není, snad jen kdyby se ji povedlo naplnit i větším důrazem na osobní životy postav, na které takhle dojde výrazněji jen na moment v samotném závěru, mohlo by to pozvednout film na vyšší, emočně silnější, úroveň. Na roveň těch největších velikánů v žánru, které právě i v tomto vynikaly. Btw kvalita triků je špičková, postavy bez problémů působí "živým" dojmem, jen oči občas trochu moc razí, ehm, do očí (bohužel nejvíc právě v prvním záběru na omlazeného De Nira). Každopádně herecký koncert je to par excelence, Pacino s De Nirem se v jednom dialogu dokonce blíží i své arcigeniální konfrontaci v Nelítostném souboji. Lepší labutí píseň si skoro nemohli přát. ()
Ambiciózní labutí píseň čtyř věčných legend a za mě sousto, co jsem pár dní převaloval. Určitě působivá práce co se stopáže a záběru životů týče, ale svět odborů jsem nikdy nežral a mám pocit, že jednou docením až na pokus druhý - tentokrát bez většího nadšení, vzruchů, bad ass momentů, nesedlo jak jsem si přál. De Niro, Pacino (oheň) i Pesci herecky kralují, což neříkám jen jako samozřejmost, každý z nich mě tu zaujal i přes všelijaké (nerušivé) digitální filtry a bylo znát, že nebrali za rutinní záležitost. Jak říkám, když 3 hodiny čekáte bombu a ona žádná nepřiletí... za mě holt na vícekrát. ()
Monumentální filmařina, jejíž ohromnou obšírností posílá Martin Scorsese netflixovským divákům vzkaz, aby na pár hodin odložili z ruky telefon a věnovali plnou pozornost jeho dlouho připravovanému dílu a dobře vnímali a chápali psychologii postav, o níž tu jde především. Z pomyslné trilogie Mafiáni, Casino, Irčan je právě třetí zmíněný nejvíc politický a nejmíň brutální, přesto neméně působivý a osudový. Druhé zhlédnutí je časem povinností. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (39)
- Jedná se o devátou spolupráci Martina Scorseseho a Roberta De Nira, předchozí byly: Špinavé ulice (1973), Taxikář (1976), New York, New York (1977), Zuřící býk (1980), Král komedie (1982), Mafiáni (1990), Mys hrůzy (1991) a Casino (1995). Za desátou spolupráci se dá považovat snímek The Audition (2015), když vezmeme v potaz i krátkometrážní. (Punisher)
- V době svého vydání se s rozpočtem 175 milionů amerických dolarů, jednalo o nejdražší film z dílny Netflix. Do té doby jim byl film Bright (2017) s rozpočtem 90 milionů dolarů. Ten později odsunul na třetí příčku film 6 Underground (2019), s rozpočtem 150 milionů dolarů. (Punisher)
- Robert De Niro se v jedné scéně z filmu Mafíani (1990) označí jako „Irishman“. (Punisher)
Reklama