Režie:
Jonathan LiebesmanScénář:
Christopher BertoliniKamera:
Lukas EttlinHudba:
Brian TylerHrají:
Aaron Eckhart, Michelle Rodriguez, Bridget Moynahan, Michael Peña, Ne-Yo, Noel Fisher, Susie Abromeit, Joey King, Jim Parrack, Lucas Till, Cory Hardrict (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Námořní seržant Michael Nantz slouží v armádě už dvacet let. Při poslední akci v Iráku ale přišel o celou jednotku a povídá se, že to byla jeho vina. V důsledku toho se chystá odejít do výslužby. Ještě má ale dokončit výcvik poslední skupiny budoucích mariňáků, kterým se nemohlo přihodit nic horšího, než že budou bojovat s nepředvídatelným a vysoce nebezpečným nepřítelem z vesmíru. Získání profesních ostruh se změní v takřka sebevražednou misi. Vědci totiž zpozorují na oběžné dráze shluk blížících se meteoritů, z nichž se ale po jejich dopadu do oceánu stanou útočné vesmírné lodě. Z moře začnou vystupovat mimozemská monstra, která likvidují vše, co jim přijde do cesty. Během několika málo hodin se všechny důležité přímořské metropole promění v ruiny a Los Angeles se stává posledním místem možného vzdoru. (TV Nova)
(více)Videa (12)
Recenze (1 409)
SVĚTOVÁ INVAZE je formálně neuvěřitelně precizní dílo, které by se dalo prodiskutovávat dlouhé hodiny a analyzovat na mnoha stranách, ale pokaždé by se skončilo u toho, že každá složka filmové formy slouží k podpoření ideologické roviny. Jinými slovy: ještě nikdy nebyla zesílená kontinuita užita tak dobře k něčemu tak odpornému, jako se to stalo v případě této extrémně pravičácké (neplést s extrémní pravicí) náborobé agitky. Paul Greengrass naposled použil shaky-cam, aby z liberální pozice poukázal na to, jak média vytvářejí určitý obraz skutečnosti, na čemž se svou měrou podílí i kinematografická díla se svou schopností skutečnost přepsat. Jonathan Liebesman naopak shaky-cam zvolil pro dosažení větší uvěřitelnosti, kdy se nepolemizuje s tím, nakolik jsou věci nám prezentované prostřednictvím různých mediálních kanálů pravdivé. Od sebereflexivnosti se zde posunujeme k sebepotvrzování, což stvrzují vojáky v televizi viděné a následně v akci verifikované záběry mimozemské invaze. Vyprávění se řídí videoherní logikou (rychlé shrnutí výchozí situace, v krátkých medailoncích představeny postavy s minimální možnou psychologií a snadnou rozlišitelností díky jejich typizaci, postup po misích vstříc většímu počtu nepřátel, zatímco se za akce seznamujeme s fungováním světa), což má vést k maximální možné imerzi. Nemáme si uvědomovat celospolečenský dopad něčeho podobného, jak nasvědčuje jednak patřičně blockbusterově epická a nad obrazem dominující hudba Briana Tylera, jednak žánrová uvědomělost, kdy postavy vedou dialogy odkazující k jiným kinematografickým dílům a hereckým osobnostem, sebeironicky se porušují klišé (viz výbuch helikoptéry). Zastírá se tím, že zatímco pozornost odvádí svým netradičním uchopením jisté prvky, jiné - sloužící propagandě - jsou umocněny, až by zelený baret John Wayne zrudnul závistí, když na místo jednoho dítěte je jich rovnou několik, aby mohly být rekrutovány do armády (atd. apod.). Takhle bych mohl pokračovat do nekonečna, ale mám za to, že SVĚTOVÁ INVAZE se může zamlouvat jen třem typům lidí: 1.) zarytým republikánům, pro které jsou podobně historicko-politicky nemístné ZELENÉ BARETY Johna Waynea (u Liebesmana Vietnam nahradil Irák) pohádkou na dobrou noc; 2.) totálním ignorantům, kteří jsou necitliví vůči otázkám filmové formy a významů; 3.) jedincům s velice specifickým smyslem pro humor, kteří se dovedou podvratně bavit na úkor vložené ideologie, a přitom oceňovat vysoké estetické kvality (což o to, ŽID SÜSS je taky v mnoha ohledech z hlediska stylu pozoruhodný). Sorry, nespadám ani do jedné z výše zmíněných skupin. ()
„Nie ste prvý ani posledný, komu pobili mužstvo. Oni by s vami išli aj do pekla, pane.“ – „Aj vy?“ – „Aj ja. Rozhodnite sa, či doľava alebo doprava. Mne je to fuk. Ale ROZHODNITE SA.“ Trocha sa na Liebesmana hnevám, že taký jednoduchý námet natiahol na dve hodiny; kebyže to skráti o 25 minút, bolo by to svižnejšie a tých 60% zaslúženejších. Pôvodne som totiž chcel dať len 40%. Potom som si ale spomenul na všetky tie mizerné kópie „najlepších filmov na svete, v ktorých si mariňáci a mimozemský šmejd dáva na prdel“ (samozrejme VOTRELCI a PREDÁTOR) typu DOOM či ZOMBI: POČIATOK a rozhodol som sa, že by bolo neférové dať SVETOVEJ INVÁZII iba 40%-né hodnotenie. Režisérovi sa raz za čas podarilo dať dokopy scénu, z ktorej som mal príjemné zimomriavky (finálne zlanovanie z helikoptéry, záverečné „raňajkovanie“), Aaron Eckhart je „muž svojich chlapcov“, pre ktorého je radosť položiť život a technická stránka je kvalitná, od realisticky zdemolovanej výpravy po realisticky znázornené mimozemské letúne. Celkovo mi jednanie postáv (ľudských i mimozemských) pripadalo v rámci danej extrémnej situácie logické a na mieste. Každopádne je to zároveň i jedna veľká rachotiaca rutina, ktorá neponúkne nič, čo by neponúkli už spomínané filmy (alebo SLZY SLNKA, ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ, DISTRICT 9, VOJNA SVETOV a FINAL FANTASY: ESENCIA ŽIVOTA). ()
No na tohle jsem se ani nijak zvlast netesil, takze jsem byl ve vysledku vcelku spokojenej. Cely to desne pripomina Cerny jestrab sestrelen, kteryho zrovna nemusim, ale tohle bylo docela zabavny. Liebesman divakum dava presne to, co slibuje nazev, bitvu. Krome nejakejch uvodnich kecu a senamovani s vojakama to je cely jen a pouze o bojich s emzakama. Vse vypada perfektne realisticky, ale zaroven slusna vizualni stranka a bezchybny triky. Ale mam tu stejnej problem jako s Jestrabem, je to proste stereotypni. Vojaci nekam jdou, zastrilej si, jdou dal, neco vybuchne a tak furt dokola. S jedinym spestrenim, ze emzaci vytahnou kazdou chvily novou zbran. Co se tyce hercu, vcelku nevyrazna parta z ktery vycniva jen Eckhart, kteryho bych tady teda necekal, ale popral se s tim statecne. No a pak Rodriguez uz v lehce otravny roli drsny zensky. Celkove tezko hodnotit, je to jak vzit zaver nejakyho sci-fi, kde se vojaci zmatozi a nakopou emzaky a roztahnout to na dve hodiny, coz silne rozmelni atmosferu a emoce. Ale na druhou stranu, dve hodinky prestrelek s mimozemstana, u toho se nejde nebavit. ()
Scénář: Christopher Bertolini .. My už jsme snídali, Jsme sedm statečným mariňáků a tuto zaprášenou vesnici ubráníme... _ Politicky korektní volná adaptace kostry first-person shooter game. Bohužel, ne že by byl scénář vyloženě blbej, ale je jednostrannej a jednotvárnej a na nakopnutí celku do vyšších pater zkrátka nestačí. Režie mi zato přišla poměrně snaživá, ale požitku zase ubírá někdy až přehnaně třesoucí se kamera a nevyrovnanost triků (a přitom bylo prostředků více než 2x oproti třeba District9..). Ve výsledku tak film zanechá především dojem, že měl jediný cíl - poutavě nás vybudit ke spálení modré knížky a nástupu do armádního sboru. Jakéhokoliv. 50%. ()
Nevadí mi patos. Ani armádní ideologie. Ani roztřesená kamera. Ani cílení na hráče videoherních stříleček. Ani nudné usmrcování. Vadí mi jen ta všudypřítomná, všeobjímací, smrtelná nuda. Jeden z filmů, se kterým jsem dokonale inkompatibilní, žádný úsměv, žádná emoce, žádné naštvání, žádné eye-candies, žádná mentální stopa, prostě nada. Jakoby nikdy neexistoval. Což je unikát, z kterého filmu odejdete jako tabula rasa? :-) ()
Galerie (73)
Zajímavosti (24)
- Michelle Rodriguez ve filmu původně hrát neměla. Její postava Elena Santosová se začala objevovat až v pozdějších verzích scénáře. (JARDAHONDA)
- I když se snímek odehrává v Los Angeles, filmaři zde strávili jenom krátkou dobu. Velká část filmu byla natočena v Louisianě, kde se díky daňovým úlevám vyplatilo postavit kulisy Los Angeles. (Krouťák)
- Společnost Sony zvažovala právní kroky proti Gregovi a Colinu Strauseovým, kteří byli najati na vizuální efekty pro film prostřednictvím jejich trikové společnosti Hydraulx. Společnost Sony podezírala bratry Strauseovy, že vytvořili vlastní film Skyline (2010) o mimozemské invazi v Los Angeles, který by konkuroval filmu Světová invaze, a zahájila arbitráž proti nim a Hydraulxu, ale později arbitráž zastavila. (Kuzmik)
Reklama