Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (664)
Tom Hooper se rozhodně umí obklopit profesionály ve svém oboru, což je znát zejména na zdařilé vizuální stránce. Ať jsou to interiérové či exteriérové scény, vždy je dokáže podat s citem pro detail a zejména neživé předměty vynikají a v záběrech na sebe strhávají více pozornosti než postavy. Asi by to nebyl problém, pokud by se Dánské dívce dařilo být dostatečně niterným dílem, ve kterém city znamenají více než činy. Tím ale v žádném případě není. Fascinující životní příběh Lili se zde smrskává do neustále se opakujících rozpačitých úsměvů a snahu o (vizuální) dosáhnutí ženské ladnosti. Samotné city či vnitřní rozpolcenost hrají druhé až třetí housle. Na vedlejší kolej byla bohužel přehozena i Gertruda, i když je třeba uznat, že její postava nepůsobí tak extrémně ploše jako Lili. Její vyrovnávání se s novou rolí v manželově životě je zajímavější (a rozhodně méně okoukané), než (ne)vývoj Lili. Je škoda, že Dánská dívka není mnohem sevřenější a nevystupuje ze škatulek, protože životní příběh těchto dvou žen si rozhodně zasluhuje mnohem zdařilejší adaptaci. ()
Jsem rád za Dánskou dívku, že pro mě objevil skvělou herečku Alicii Vikander, která tomuto filmu vládne. Eddie Redmayne na mě po celou dobu působil trochu nepříjemným dojmem. Od začátku do konce se jenom stejně a divně šklebí a napodobuje pohyby. Nedokázal mě přesvědčit o tom, abych si neustále neříkal: "přestaň blbnout, máš tady dokonalou ženu, která tě vroucně miluje a ty děláš kraviny". Ale asi je to o tom, že se nedokážu dostatečně vcítit do jeho pocitů. Celý ten film stejně není až tak o přeměně, jako spíš o bezbřehé a neskutečně smutné lásce ze strany Gerdy. Snímku se na tomto podařilo vykřesat poměrně silné, i když pro mě celkem negativní, emoce. Dánská dívka v ničem jiném nejde do zajímavější hloubky a chápavost všech postav k dané problematice, s výjimkou doktorů a dvou agresorů, byla až zarážející a snímek tím tak ztratil hodně velkou dávku potenciální napínavosti, která se nabízí už z výběru námětu. ()
Krehký, jemný príbeh človeka s telom muža a dušou ženy. Eddie zasa raz exceloval a Alicia bola zdatná pomocníčka. Povestné "v dobrom aj v zlom" je v tomto príbehu naplnené do bodky. Pripúšťam, že to nie je dokonalé, a príbeh mohol ísť miestami viac do hĺbky, ale urobiť túto tému prístupnú a stráviteľnú pre širokú verejnosť si vyžaduje svoje obete. Takže za film sú to u mňa 4*,ale za skvelého Eddieho a Aliciu s radosťou prihadzujem aj tú poslednú hviezdičku. ()
Nechci tady zpochybňovat zdejší modlu Leonarda DiCapria určitě zahrál v Revenantu skvěle, ale to co tady předvádí Eddie Redmayne je ještě o třídu výš, ale hold dát Oscara někomu dvakrát po sobě a ještě na úkor Lea to by se přetočila planeta na ruby. Alespoň, že Alicia nafasovala plešku, protože i ona předvedla jedinečný výkon. Nechci snižovat příběh je určitě velmi originální, Danny Cohen udělal nádherný obrazový kompozice, skvěle vyplňoval prostor, ale přesto všechno tady herecký výkony přebíjejí samotný film i když rozumím tomu že mnoho lidí tento film osloví a TV budou nadšený absolutně. ()
Podobně by nejspíše dopadlo Laurence Anyways, kdyby jej byl Xavier Dolan nucen natočit v Hollywoodu. Film s transgender tématikou určený především heteronormativnímu publiku, působí ve ztvárnění přeměny hlavního hrdiny na několika místech neuvěřitelně naivně a krotce. Místo exkurzu do dobového sexuologického kontextu se divákovi dostává opulentní melodram o krizi jednoho manželství. Nedostatky scénáře film ale nahrazuje vizuálně precizní mizanscénou a herectvím všech zúčastněných. Zkrátka a dobře na úrovni filmového stylu velmi líbivý film s trans tématikou, který se nemusíte bát pustit mámě ani babičce. Progresivní je film ale jedině v tom, kolik toho jsou schopni v druhé polovině filmu ústřední herci vybrečet. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Gerda Wegenerová umřela sama a bez dětí v roce 1940, 9 let po smrti Lili Elbe. (Ogen)
- Skutečný původ Gerdy Wegener, která se narodila 15. března 1886 a zemřela 28. července 1940, je dánský, nikoli americký. Romanopisec změnil její původ do Ameriky, aby vyhověl americkým čtenářům. (Jocker94)
- Jako Einar Wegener byla původně obsazena Nicole Kidman, ale odešla poté, co byl projekt několikrát odložen. Později přišel na palubu Tom Hooper a rozhodl se do role obsadit Eddie Redmayne. (Jocker94)
Reklama