Reklama

Reklama

Přijel, aby pomohl. Clint Eastwood jako tajemný mstitel v americkém westernu... Eastwoodův snímek Bledý jezdec (1985) celkem věrně kopíruje jeden ze základních syžetů westernové mytologie. Osamělý jezdec, který nemá jméno, zato se může pochlubit záhadnou minulostí, přijíždí do zlatokopecké osady v horách a stává se mluvčím zastrašovaných usedlíků proti mocnému a bezohlednému podnikateli. Dodá malomyslným zlatokopům potřebnou odvahu, ovšem ten nejtěžší boj s úplatným marshalem a jeho pomocníky za ně musí vybojovat sám. Předurčuje ho k tomu pistolnická minulost i nevyrovnané účty, po nichž na jeho zádech zbyly pouze jizvy od kulek. Když je zlo poraženo, nasedne na koně a beze slova odjíždí pryč, protože někde určitě leží další osada, kde je potřeba se postavit útisku a bezpráví. Eastwoodův hrdina získává až biblické rozměry (i díky tomu, že když sundá cestovní oděv, spatříme ho v kněžském kolárku)... V polovině 80. let, kdy Bledý jezdec vznikl, měl už Eastwood dostatek režijní praxe a také zkušené spolupracovníky, na něž si zvykl (kameraman Bruce Surtees, skladatel Lennie Niehaus, střihač Joel Cox). Mezi dalšími herci zaujmou Michael Moriarty (zlatokop Hull Barret), Carrie Snodgressová (Sarah Wheelerová) a tehdy začínající Christopher Penn v záporné roli Joshe LaHooda. Exteriéry filmu se natáčely v Idahu a v Kalifornii, kde se snímek odehrává. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

sud 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood a jeho svérázný remake Shanea, ovšem špinavější a tajemnější. A je mi zvláštní, že dosud nikdo pořádně příběh nedešifroval. Je to totiž pistolnická legenda, báj, pověst. Vzpomeňme na "kazatelovu" neotřesitelnou auru, syndrom všudybyla, nevysvětlitelnou minulost mezi ním a marshallem či scénu, kdy z lesů volá tajemný hlas: "Kazateli, kazateli!!!". Vše jsou to jen minimalistické náznaky, ale ve své podstatě svým tajemnem a atmosférou (zase po nějaké době ne rozpálený písek mexického pomezí, ale zelené zasněžené lesy poblíž kanadských hranic) takového Tuláka z širých plání strčí do kapsy. Clint má pořád neuvěřitelné charisma a ani představitelé vedlejších rolí nejsou vůbec k zahození (Richard Kiel či představitel marshalla). V 80. letech nevzniklo mnoho skvělých westernů (obzvášť na filmové plátno ne), ovšem Bledý jezdec mezi ně po právu patří. 85%. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Až netradične tradičný western, pomalý, možno menej dynamický, ale skvele sa na to pozerá...Clint ako málovravný pastor- pištolník v roli, v ktorej mu môže konkurovať málo kto...Nič prevratné, nič komerčné, Pale Rader je "len" maximálne vynikajúco odvedená rutina, ale presne kvôli tomu mi je "nekomečný" Clint oveľa viac sympatický ako "oskarový" Clint...PS: znalcov bondoviek určite poteší, že sa tu objaví aj kultový obor "Jaws" alias Richard Kiel:) ()

Reklama

major.warren 

všechny recenze uživatele

Bledý jezdec, přestože jako žánrový zástupce nepřináší nic nového, je filmem, ke kterému chovám respekt i srdečně vřelý vztah. Od mala jsem ho s oblibou sledoval, Clint Eastwood byl hrdinou mého dětství a často jsem si na něj hrál. Ze všech jeho filmů - konkrétně westernů - jsem dlouhou dobu měl nejraději právě Bledého jezdce. Postava bezejmenného kazatele, který přijíždí na pomoc utlačovaným zlatokopům představuje z hlediska westernové mytologie klasického (anti)hrdinu a hrdinu Eastwoodových westernů obecně, a to již od dob "Dolarové trilogie" Sergia Leoneho z 60. let. Veškeré další westerny v režii Clinta Eastwooda pracují prakticky na stejném dějovém půdorysu. Od Tuláka z širých plání přes Bledého jezdce až k Nesmiřitelným, kterými Eastwood svou westernovou etapu mistrovsky uzavřel. V Bledém jezdci, jakkoli je prototypem standardního eastwoodovského díla v čele s typickým (anti)hrdinou, se dají nalézt jak pro jeho tvorbu specifické prvky tajemna (viz. Tulák z širých plání), tak postavení hlavního hrdiny - kazatele před závažnou otázku, kdy je sledem okolností nucen sáhnout zpět hluboko do své minulosti a naposledy vzít zbraň do ruky. Tento "akt" lidského jednání Clint Eastwood dále rozvíjí a podrobněji a o něco přirozeněji se jím zabývá v Nesmiřitelných. Přesto je nutno podotknout, že děj, silná hlavní postava a specifická atmosféra Bledého jezdce (doplněná hudbou Lennieho Niehause) dělají z tohoto westernu doslova mýtickou záležitost. Vždy si tento westernový, pro mě v mnoha ohledech revoluční snímek pustím, a považuji ho za jeden z nejlepších zástupců westernového žánru vůbec. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Ať už je Clint jakýmkoliv ztělesněním westernu, jeho nejlepším režírovaným westernem zůstanou navždy Nesmiřitelní, kteří nad ostatními ční proklatě vysoko. Bledý jezdec by se ale určitě nedal označit za propadák. Úvodní minuty dávají naději k očekávanému zážitku. Uznejte sami po zasněžené krajině přijíždí tajemný pistolník Clint. Dá se tedy tušit že bezpráví učiní okamžitou přítrž. Škoda, že se toho ve filmu zase tolik neděje a postavy zlatokopů jsou vesměs tak nesympatické, že bych je nejraději postřílel sám. 70% ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Pale Rider je hodně jednoduchý, černobílý příběh, který by docela dobře a velmi podobně mohl řešit Old Shatterhand. Kapitán průmyslu si uzurpuje víc, než nač má právo a dobří lidé vzdorují jeho útlaku. Pistolník přijede odnikud, vloží se do věci, zlé pány postřílí, a bůhvíproč a bůhvíkam opět odjíždí. Snad na schůzku se svým rudým bratrem Vinnetouem. Nevíme. --- Jednání vedlejších postav bych až tak nízko nehodnotil. Scénáristé se alespoň pokusili jim dát nějaký obsah. Jenže zůstalo u náznaků. Například kontrast v jednání obyčejných lidí v závislosti na otázce, zda mají nebo naopak nemají silného vůdce. S tím se dalo leccos udělat. --- Nestalo se. Škoda. Bledý charakter se prostřílí bledým příběhem. Ocení jen skalní fanoušci žánru. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (14)

  • Než se v září 1984 rozběhla první klapka, ležel celý projekt několik let v šuplíku. (ClintEastwood)
  • Děj filmu se odehrává v 19. století, ale Eastwood v něm prezentuje některé své názory na současný svět, především ochranu přírody a vykořisťování v kapitalistickém světě. Tato témata hrají ve filmu klíčovou roli. (ClintEastwood)
  • Za výlučně Eastwoodovu zásluhu je považována symbolika a duchovní rozměr, kterým obohatil scénář. Jeho záměrem bylo spojit mýtus divokého západu s biblickou tématikou. (ClintEastwood)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno