Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (743)
To není ten divoký západ, který známe ze starých westernů s Johnem Waynem nebo s mladší verzí Clinta. Tohle je na kost ohlodaná realita konce 18tého století. Hlavní postavy nejsou žádní hrdinové, ale obyčejní lidi, kteří minou, namachrovaně kecají, spadnou s koně nebo prostě jenom blbě vidí. Eastwood, Hackman i Freeman hrajou skvěle a dokonalý závěr, který boří všechna westernová klišé je pak už jen třešničkou na dortu tohohle neobvyklého představení. ()
"JO, ZABÍJEL JSEM ŽENY A DĚTI. ZABÍJEL JSEM VŠECHNO, CO CHODILO NEBO SE PLAZILO. A TEĎ ZABIJU TEBE." Pouhé dva roky po TANCI S VLKY jsme se dočkali dalšího oscarového westernu, což není zrovna žánr, který by Oscary sbíral. Jakkoli to bude znít ohraně a pateticky, párkrát jsem se u NESMIŘITELNÝCH přistihl, že nedýchám. Ten film vás neuvěřitelně vtáhne a pak si s vámi dělá co chce a přitom je to navenek ošuntělá, komorní, realistická záležitost, důvtipně, dojemně a zatraceně napínavě demýtizující westernové legendy. Obzvlášť pobaví postava spisovatele rodokapsů, která se vždy nalepí na nějakého pistolníka a sepisuje jeho paměti, dokud pistolníka někdo nezastřelí a pak se spisovatel zase nalepí na toho, kdo ho zastřelil. Fantastický je závěr, ve kterém se zúročí všechny ty historky o činech Eastwoodovy postavy a starý chcípák to pořádně rozbalí. Hackmana jsem sice nikdy neměl moc v oblibě, ale z jeho brutálního šerifa mi běhal mráz po zádech. Dedicated to Sergio (Leone) and Don (Siegel). ()
// V žádném jiném žánru se netočí tak nádherné filmy jako ve westernu, a žádný jiný western nemá tak nenapodobitelnou atmosféru jako tenhle. Eastwood natočil fantastickou dekonstrukci něčeho, na čem si de facto postavil kariéru, natočil film, který nemá dobré a špatné postavy, jen kupu lidí, kteří se řídí svými vlastními pravidly, film bez předsudků, nadčasový, ale především s velkým srdcem v podobě Eastwooda samotného. A já si musím každých pár let připomenout, že ještě spolu s Tenkrát na Západě se jedná o nejzásadnější dílo, co v tomhle směru kdy vzniklo. Absolutní masterpiece. "I don't deserve this... to die like this. I was building a house." "Deserve's got nothin' to do with it." ()
Takhle nějak vypadá pomsta zlomeného muže, kterému už nejde o peníze. Jen a pouze o rovnováhu. Westernové drama Nesmiřitelní, je příběhem rádoby napraveného vraha Williama Munnyho (Clint Eastwood), který se po smrti své ženy, vydává na poslední cestu, aby zajistil lepší budoucnost svým dětem. Brzy v sobě však probudí své staré ego a stane se nemilosrdným poslem smrti (ta je v tomto filmu doslova hmatatelná). Závěrečná (až hororová) scéna, kdy whiskou zmožený samozvaný kat Munny, odchází za bouřlivé noci po zápraží salonu, je neuvěřitelně atmosférická. Jako kdyby tam kráčel téměř neviditelný přízrak, který pak zmizí do tmy. Tady není ono pověstné dobro a zlo. Tady je jenom zlo. P.S. Orchestrální hudba Lennieho Niehause u závěrečných titulků, mi pokaždé navodí husí kůži. ()
Potřebujete prachy? Na farmě se nedaří? Umíte to s bouchačkou? OK tak tahle nabídka je možná právě pro vás. V jednom hampejzu dva honáci pořezali jednu z dívek a ačkoliv šerif celou záležitost vyřešil pokutou v koních, které honáci museli odevzdat majiteli nevěstince, samy abych tak řekl zaměstnankyně se s tím nehodlají smířit. Platit za ně pokutu v koních, to je mazec i na Severní Ameriku konce devateníctého století. A tak se holky složí a nabídnou tomu, kdo oba honáky zabije 1000 Dolarů. Odměna láká pistolníky a různé existence jako rozsvícená petrolejová lampa můry, ale stejně jako ony si pálí křídla o horké sklo naraží pistolníci na tvrdou ruku šerifa městečka (Gene Hackman). Ten tam žádný binec nechce a nehodlá trpět. Kdo neodevzdá při vstupu do města v kanceláři šerifa dobrovolně své kolty, se zlou se potáže. Jenže prachy by se hodily a tak dva bejvalí pistolníci Freemana , Eastwood) si chtějí na stará kolena ,,přivydělat'' což je nutí připomenout si svá gangsterská léta .... Syrové, bez příkras, protě taková byla Amerika těch časů. Mám rád tyhle filmy co si na nic nehrají. * * * * ()
Galerie (79)
Zajímavosti (39)
- Gene Hackman (malý Bill Daggett) si dělal starosti s vyobrazením násilí ve filmu. Poukazoval na vzrůstající násilí za použití zbraní v amerických městech. Clint Eastwood, dlouholetý zastánce kontroly držení zbraní, ho ujistil, že tento film nebude oslavovat zbraňové násilí. (džanik)
- Už na konci 70. let si scénář našel cestu do studia Malpaso a ke Clintu Eastwoodovi, tam ale narazil na odpor Soni Chernus, která ho pro přemrštěné násilí zamítla. Chernus sama se podílela například na scénáři k filmu Psanec Josey Wales (1976) a také seznámila Eastwooda s producenty seriálu Rawhide. Eastwood proto dal na její rady. Práva na natáčení však v té době vlastnil Francis Ford Coppola. Na Eastwooda scénář udělal dojem a poté, co ho Coppola odmítl realizovat, získal Eastwood v roce 1983 práva na jeho zfilmování. Eastwood si scénář uschoval, protože chtěl, aby hlavní hrdina byl o něco starší. Tak scénář čekal na své zfilmování dalších devět let. (ClintEastwood)
- 4. nejlepší western podle Amerického filmového institutu (2008). (džanik)
Reklama