Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (742)
"JO, ZABÍJEL JSEM ŽENY A DĚTI. ZABÍJEL JSEM VŠECHNO, CO CHODILO NEBO SE PLAZILO. A TEĎ ZABIJU TEBE." Pouhé dva roky po TANCI S VLKY jsme se dočkali dalšího oscarového westernu, což není zrovna žánr, který by Oscary sbíral. Jakkoli to bude znít ohraně a pateticky, párkrát jsem se u NESMIŘITELNÝCH přistihl, že nedýchám. Ten film vás neuvěřitelně vtáhne a pak si s vámi dělá co chce a přitom je to navenek ošuntělá, komorní, realistická záležitost, důvtipně, dojemně a zatraceně napínavě demýtizující westernové legendy. Obzvlášť pobaví postava spisovatele rodokapsů, která se vždy nalepí na nějakého pistolníka a sepisuje jeho paměti, dokud pistolníka někdo nezastřelí a pak se spisovatel zase nalepí na toho, kdo ho zastřelil. Fantastický je závěr, ve kterém se zúročí všechny ty historky o činech Eastwoodovy postavy a starý chcípák to pořádně rozbalí. Hackmana jsem sice nikdy neměl moc v oblibě, ale z jeho brutálního šerifa mi běhal mráz po zádech. Dedicated to Sergio (Leone) and Don (Siegel). ()
Clint Eastwood se stal vedle své hvězdné herecké dráhy i jedním z nejuznávanějších amerických režisérů nikoliv proto, že by na filmových festivalech fascinoval svým experimentováním a oslovoval úzkou obec filmových kritiků a odborníků, ale proto, že byl a stále je v tom nejlepším smyslu slova špičkovým řemeslníkem filmového plátna. V první řadě mu vždycky šlo o diváka a předkládal mu filmy se silným příběhem a zajímavými postavami, které vždy tak trochu překračovaly mantinely daného žánru, ale zároveň ho nikdy neopustily, takže na své si přišli jak tradiční žánroví fandové, tak i ti, kteří chtěli filmové hrdiny a jejich skutky vidět o něco realističtěji nebo řekněme trochu jinak. A právě to do detailu platí i pro Nesmiřitelné. Eastwood sice částečně legendy divokého západu demýtizuje, ale zároveň používá všechny nezbytné žánrové rekvizity, takže vychází vstříc jak divákům tradičního westernu, tak i těm, kteří jeho zákony považují za naivní a zastaralé nebo neodpovídající historické realitě. Po řemeslné stránce se filmu nic podstatného vytknout nedá, v té době už byl Eastwood tak známý a uznávaný filmař, že mohl bez problémů oslovit kteréhokoliv špičkového herce. Navíc měl u producentů otevřené dveře, protože byl ukázněný a dodržoval rozpočet a jeho filmy byly obvykle vysoce ziskové. Tak, jak tradiční western moc nemusím, Nesmiřitelní mi udělali radost a s nejvyšším hodnocením nemám problém. Kvalitní, profesionální, překvapivé a atmosférické. Celkový dojem: 95 %. ()
Filmové veledílo, natočené s naprostou suverenitou. Clint Eastwood celou svou kariérou spoluvytvářel image divokého západu coby romantického kolbiště, různých neomylných střelců, fanatických mstitelů a neohrožených hrdinů. A v Nesmiřitelných vše, co za dlohá léta budoval, rozmetal na kusy. Střelci nejsou až tak neomylní, hrdinové nejsou až zase tak stateční a vůbec ono ani není tak jednoduché nasednout na koně. Tuhle revizi žánru western natočil Eastwood fenomenálně, bez zaváhání. Ale velkou zásluhu na filmu má geniální scénář, v němž snad každá scéna popírá vizi hrdinského divokého západu. Klíčovou je postava spisovatele brakových románů, jehož postava je náhle konfrontována a šedou realitou, jež není až zase tak bylštivá, jak by si leckdo přál. Namísto toho je plná šťastných náhod, zbabělých vražd a nejednoznačně vyhraněných charakterů. ()
Clint zabil poslední naděje, že by se vrátil western ve své dávné kráse. Už tu nejsou padouši v černém a hrdinové v bílém a nebo když už, tak sympatičtí zloduši v šedém. Šerif je bastrd, hlavní hrdina je vrah a všichni kolem ustrašení ubožáci. Kurvy nejsou ctnostné panny, ale kurvy. Já si všechny kovbojky protrpěl. Ať to bylo Sedm statečných, Mayovky a různé další. Jedna vyjímka tu však byla - Eastwoodovky (ne, Leonovky - Tenkrát na západě mě nudilo) ... Je tedy příznačné aby zrovna tenhle pán zničil veškeré chlapecké ideály o divokém západě. A já mu za to děkuji. ()
„I've killed women and children. I've killed everything that walks or crawls at one time or another. And I'm here to kill you, Little Bill!“ Hladce oholený hrdina s šerifskou hvězdou a proti němu zarostlý, alkoholem páchnoucí padouch pálící ze zálohy? Na to zapomeňte, tady střílí ze zálohy a chlastají všichni.. Eastwood zrekapituloval pistolnickou kariéru brilantním antiwesternem a závěr, kdy Munny probouzí své démony, je dechberoucí. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (39)
- Film se natočil za 39 dní (o 4 dny tím „předběhl“ plán). (džanik)
- Scénář Davida Webba Peoplese byl ovlivněn především snímkem Taxikář (1976) od Martina Scorseseho a románem „Střelec“ od Glendona Swarthouta (zfilmován roku 1976 Donem Siegelem). (džanik)
- Vlakové sekvence se točily v kalifornské Sonoře, kde je dodnes funkční úzkorozchodná trať. (džanik)
Reklama