Režie:
Jiří ChlumskýScénář:
Jan NovákKamera:
Ján ĎurišHudba:
Michal NovinskiHrají:
Samuel Spišák, Peter Oszlík, Ondřej Vetchý, Ina Gogálová, Ľubomír Bukový, Norman Šáro, Daniel Fischer, Dávid Hartl, Jakub Spišák, Zuzana Porubjaková (více)Obsahy(1)
Drama skutečného osudu slovenského Žida Martina Friedmanna za druhé světové války. Talentovaný fotbalista z rozvětvené rodiny si zpočátku neuvědomuje blížící se nacistické nebezpečí a dobrovolně se vydává do pracovního tábora v Seredi, kde mu kamarád Fred zařídil místo ve fotbalovém týmu. Další cesta zavede Martina také do plicního sanatoria, do kláštera i k partyzánům, své židovství na mnoha z těchto míst musí zapírat. Snímek předkládá příběh mladého muže, který unikl smrti ne díky svému hrdinství, ale díky štěstí a fotbalovému talentu. Epizodická struktura filmu zachycuje všechny významné mezníky Martinova válečného období a soustředí se zejména na základní linii jeho touhy po přežití. (MFF KV) (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (210)
Slibme si, že se příští rok všichni co jsme tady zase sejdeme..... Zbavme se emocí a zkusme uvažovat rozumně: J.Chlumský není S.Spielberg a Martin Friedmann žádnej Pianista. Ovšem jejich pohled na dobu, kdy lidi (Židi) nebyli lidi, skýtá na ,,naše“ poměry velice dobrou filmovou podívanou. Jestli máte filmy na podobná témata rádi, nemůžete být zklamáni. Přes 2 hodiny vyprávění mne nenudilo a příběh ze Slovenského štátu, kdy i tamní židé museli zjistit, že Bůh neexistuje, přináší také solidní porci napětí. Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Zajímá mě, v co věřili Židé před válkou. 2.) Chci vidět (zase) ordinovat doktora Štěpána Šafránka. 3.) Nechápu, co lidi mají proti Jozefovi Tisovi. 4.) Mám rád příběhy podle skutečných událostí. 5.) Byl jsem v pracovním táboře v Seredi. PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *** ()
Film, ktorý sa vymyká ostatným v danej dobe. Je to skutočný príbeh z druhej svetovej vojny, ktorý je na naše pomery spracovaný naozaj svetovo. Film mi ukázal, aké je dôležité nevzdať sa viery ani v najťažších chvíľach života, že ideológie, čo si vymýšľajú ľudia nie sú dokonalé, ba naopak, každá z nich má veľa čiernych miest. Veľmi sa mi páčilo, že sa to neodohráva na jednom mieste, ale celý skutočný príbeh je rozpracovaný do detailov. Futbalom to u mňa tiež vyhralo. Témy ako futbal, holokaust, SNP, partizáni v boji v mestách, či v horách, sanatórium, pracovný tábor, kláštor ma potešili. Potešilo ma, že sa režisér z toho nebál urobiť skutočný životný príbeh od života židovského chlapca pred vojnou v usporiadanej spoločnosti, cez všetky útrapy, až po úplne nový život po vojne. Graficky je to profesionálne, zvuk, hudba, dialógy úplne prirodzené. Je to ľudský film a veľmi slovenský, je to z neho cítiť. V našej tvorbe to patrí medzi to najlepšie a tiež v tej svetovej by to malo patriť medzi špičku. ()
...přes svou velkou ambici, film vyznívá zvláštně... ...závery, ke kterým tvůrci docházejí, rozdělují na černé a bílé... základní záměr skrze reálný příběh konkrétní postavy ukázat válku a problém židovské otázky nebyl naplněn. Nesmyslnost ano, emocionální vývoj postavy ano, krize lidství ano... a přesto to byl film v mnoha místech mrtvý a prázdný... za snahu a herecký výkon Samuela Spišáka... ...naděje, které se člověk odevzdá, je jako záchranný kruh... ()
Napriek téme založenej na "skutočnom príbehu" film obsahuje toľko historických nepresností a tendenčností, že je opäť jasné, ako sa dramaturgia s tou skutočnosťou pohrala. Hoci na naše pomery ide o celkom vydarený film a to aj vďaka účasti zahraničných hercov. Veľkou chybou bolo ale nechať postavy hovoriť poľsky či rusky bez tituliek. Pretože ak si medzi sebou partizáni rozumeli tak ako divák rozumie im, potom nie je divu, že povstanie bolo tak rýchlo rozprášené. Hrdinskosť partizánov je ukázaná tak trápne, že v podstate za dve minúty vystrieľali pomaly celý pluk nemeckého vojska a im sa vlastne nič nestalo. Dejiny si to ale pamätajú inak. ()
Takto po rokoch, keď už reflektujem na Chlumského film, prvé čo ma napadne je to, že film strašne zostarol. Jeho koncept je priveľmi stroho a priamočiaro zosnovaný. Navyše, tematika odsunu židov je tak často rozoberaná a zo všetkých uhlov už pokrytá a odprezentovaná, že nejaké invencie a nápady a iné pohľady na túto katastrofickú udalosť v nej nenájdem. Keď ho však vezmem ako ojedinelý výpravný a profesionálnejšie dotovaný projekt, tak už ako ojedinelý možno vyznie. Je dobré, že prvopočiatočné zámerné členenie postáv nahradí v druhej polovici trošku nepredvídateľnejší ruch. Predsa len, film naberie grády, zvyšujúci sa pátos nie je tak účelne zavádzajúci a hrajúci na istotu a historickú zrozumiteľnosť. Práve také prístupy históriu i umenie dokáže konieckoncov najviac devalvovať. ()
Galerie (50)
Photo © SPI International
![Nedodržený slib - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/154/154228_7a9de9.jpg)
Reklama