Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Anna Karenina, oddaná manželka a milující matka, zná spokojenost, ne však vášeň. To se ale změní, když potká hraběte Vronského. Kvůli němu se vzdá manželství, rodiny, společenského postavení… a nakonec i života. Produkce Davida O. Selznicka nakládá s románem Lva Tolstého s okázalou nádherou. Herecké obsazení – včetně Fredrica Marche (Vronský), Basila Rathbonea, Maureen O’Sullivan a Freddieho Bartholomewa – je v režii Clarence Browna hvězdné. Duší filmu je však Greta Garbo, jejíž jemně odstíněný herecký projev získal cenu Kruhu newyorských filmových kritiků pro nejlepší herečku. Garbo tu podává jeden ze svých nejlepších výkonů a jako žena, bezmocná v otroctví lásky a zlomená ztrátou syna, je nezapomenutelná. Její poslední scéna ve vás zůstane ještě dlouho. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (37)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

V americké velkoměstské kavárně – snad při čekání na aperitiv – blazeovaně převyprávěný Tolstého román. Ze strhující fresky zbyla jen klíčová dějová linka, pár postřehů lokálního koloritu, tresť z osudů a povah dalších postav. Hlavní hrdinové nebyli dostatečně psychologicky prokresleni (silná redukce postihla především schematicky podaného Annina manžela), zmizelo venkovské prostředí (coby kontrapunkt k devastujícímu městu) a počínaje Anniným příjezdem lze směle a bezchybně očekávat její tragický konec. Jako by nebyla žádná další možnost. Greta Garbo sice skvěle vyjádřila věčnou nesnesitelnost a nespokojenost hrdinky s dosaženou krásou, její sklon k podléhání jakési imaginární, spíše tušené a za konkrétní možnosti se maskující touze (z rodiny utíká k milenci, ale ani tam nedosahuje trvalého štěstí, vyciťujíc, že i jeho život (podobně jako život jejího manžela) má oblasti, kam ona nemůže dosáhnout, a to je mužova povinnost vůči Vlasti a nadosobní Pravdě), ale vzhledem k nedostatečné prokreslenosti dalších ženských postav (především Kitty Ščerbacké) se pak dojem z Anny zobecňuje a ústí v pesimistický obraz ženství, ne zcela v Tolstého intencích. ()

Kass 

všechny recenze uživatele

Podle Tolstého rozsáhlé literární klasiky vzniklo dějově značně okleštěné a vnitřním potřebám filmu přizpůsobené slavné to drama z vysoké petrohradské společnosti. Nicméně i přesto zde nepůsobí okatě rušícím, zkratkovitým dojmem. Film se výlučně soustředí na rozehrání osobní tragédie Anny a její osud je zprostředkován v silném a sugestivně jímavém duchu. Greta Garbo v titulní roli milující matky; nešťastné manželky svého pragmaticky smýšlejícího muže; a posléze vášni charizmatického hraběte zcela propadnuvší ženy; ztělesnila jednu z nejvýraznějších a svému hereckému potenciálu nejvděčnějších postav. Rozehrála v ní celou tragiku a osamělost ženy, která je navzdory dobovým konvencím a všeobecnému veřejnému odsudku poslušna jen svých citů, na čemž ztroskotává. ()

Reklama

Han22 

všechny recenze uživatele

Těžkotonážní klasika se vším všudy. Já věděl, proč jsem se podobným románům vyhýbal, protože vyškrtat z toho veškeré dějové linie, zbyde sotva průměrné melodrama. Jistě je to pěkně natočené z hlediska výpravy, kostýmů a Greta Garbo není špatná herečka, ale... stejně je to jen o tom, že hrdinka opustí jednoho chlapa kvůli jinému. Navíc Marchův Vronsky mi přišel stejný povahově i stářím jako Rathbonův Karenin a která milující matka by opustila syna pro chlapa? No nebudu soudit klasiku, ale moc mě to nechytlo. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Přenádherná sázka na jistotu. Po stále doznívajícím fenoménu první němé verze, kterou natočila s Garbo s Gilbertem pod skvělým názvem Love (a film tak mohla propagovat dvojsmyslná věta Garbo and Gilbert are in Love), bylo zkrátka nutné se k tématu Anny Kareniny vrátit. Zvukový film sice přinesl mnohé novinky do továrny na sny, ale konkrétně v tomto případě nebyl už tak odvážný. Moderní Love je téměř hmatatelná láska z mnoha důvodů, je to dokonalý film, který lze prožít až do morku kostí. Zatímco nová verze je klasicky ukotvená v carském Rusku 19. století, mezi Petrohradem a Moskvou. Vše je distinguované a realistické. Všichni zúčastnění jsou v nejlepší formě, W. H. Daniels v ateliéru kouzlí neskutečně komponované jízdy kamerou, C. Brown zná všechny barvy herectví Garbo a sama Greta hraje celou svou bytostí. Skvostné. Báječné na pohled, báječné pro duši. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Som rád, že sa mi po desiatkach rokov podarilo pozrieť si túto verziu Anny Kareniny, pretože spomienky z premiérového zhliadnutia v klube už pomaly bledli. Rovnako som rád, že navzdory tradícii nemusím znížiť hodnotenie filmu, aj keď môj dojem nie je jednoznačný. Myslím, že v danej dobe ani nebolo príliš možné nakrútiť film inak, ako vziať základný sujet Tolstého diela, angažovať filmové hviezdy prvej veľkosti, napodobniť ruské prostredie a dúfať, že to dobre dopadne. Nemyslím si, že do filmu bolo z knihy vybrané to najdôležitejšie a najcharakteristickejšie. Ale na druhej strane som presvedčený, že Greta Garbo ospravedlňuje nedostatky filmu a robí jej verziu Anny nezabudnuteľnou. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (2)

  • Greta Garbo získala za herecký projev cenu Kruhu newyorských filmových kritiků pro nejlepší herečku. (JARDAHONDA)

Reklama

Reklama