Reklama

Reklama

Dr. Jekyll a pan Hyde

  • Česko Fantom z Londýna (více)
Trailer

Obsahy(1)

Vážený londýnský lékař dr. Jekyll vypracuje metodu kterou lze v člověku oddělit jeho dobré a zlé stránky. Při pokusu, který koná sám na sobě, se změní v nevypočitatelného a násilnického pana Hydea. Když jeho zlé Já zabije pouliční holku, nelze už prozrazení celé události zastavit. (HOODY)

Videa (1)

Trailer

Recenze (63)

PKD 

všechny recenze uživatele

Rozhodně 3.5. Bylo by ale zajímavé srovnání, pokud bych obě verze (tj. 31 a 41) viděl v opačném pořadí. No, to už se nedovím. Považuji za nutné zmíniti, že 41 verzi mám hl. a především kvůli Bergmanové, páč Tracy při vší úctě k němu, mi nikdy nějak extra neimponoval a v roli Jekyll/Hyde je rozhodně lepší March. Již v pol. filmu jsem tak získal zajímavý dojem, že (pokud by to bylo nějak možné) vyměnil bych herce, takže zde by hrála Bergmanová s Marchem a v té druhé zase Tracy s Hopkinsovou. Co se týče psychoteror komorních scén Ivy vs. Hyde, řekl bych, že je to u obou verzí tak na stejno, byť jsou zde některé jejich společné scény o něco delší, čímž se emocionální dopad téměř vyrovnává. Maska je kombinací groteskní gorily s klaunem a Marche by nepoznala ani vlastní matka, bezesporu. Kam se hrabe Tracy, který při svém enormním egu (stejným způsobem plivnul na můj vysoce oblíbený román Stařec a Moře, kde zase odmítl vypadati jako postava z předlohy, hejsek jeden) odmítl to, s čím jeho předchůdce neměl problém. Jako Stallone, který si v Soudci Dreddovi po 15min. sundá helmu a Urban v Dreddovi s helmou nemá problém po celou dobu děje, tj. tak jak to má být. To jen tak na okraj. Pokud bych to shrnul, tak mi obě verze příjdou kvalitativně stejné, ale na mě má větší vliv 41 verze, což jest logicky ovlivněno tím, že byla shlédnuta první (z důvodů, jenžto jsou vysvětleny výše) a vícerokráte. V ní bych řekl, že jde hl. o herecké výkony všech zůčastněných a předloha jen slouží jako kulisa a v této sevřenější (o něco komornější, možná?) verzi, jde více o předlohu samotnou. Čímž vůbec neříkám, že by zde stály herecké výkony za nic. Tak to vidím já. ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Film začíná záběrem na hru na varhany – každá ruka hraje na jiné klaviatuře. A i dál všechno ladí tak, jak má. Hyde je zrůdnější, než jak by ho dokázaly vytunit moderní technologie, přeměnu prakticky v přímém přenosu by člověk s ohledem na rok vzniku nečekal. Každý z nás má v sobě nebe i peklo a pořád se rozhoduje. Ovšem seznámení s neodolatelným panem Hydem může pár dilemat vyřešit. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je naprosto úchvatná adaptace Stevensonovy předlohy. Práce s kamerou navazuje na období vymazlených zàběrů konce němého filmu. S příchodem zvukového filmu začala většina filmařů klást spíše důraz na novinku a vizuàlní stránku svých snímků zanedbávala. Zde tomu rozhodně tak není, byť se jedná o plnohodnotný zvukový film. Ich forma kamery v samém úvodu mě upozornila, že mohu čekat něco vizuàlně velmi zajímavého. Když si Harry odvádí svoji snoubenku na zahradu, posadí se milenci vedle sebe, následuje pohled, protipohled, velký detail jí, jeho a celek. Produkční kodex způsobil, že následně se kamera cudně odvrátí. Divák si musí připomenout datum vzniku snímku, aby pak následně pěkně dlouho nevěřícně kroutil hlavou. A děkuje za Haysův kodex, který umožnil vznik tak zajímavého zàběru, jakým je odvrácení zraku kamery. Ještě více však kroutím hlavou nad tím, že tento film nedostal Oscara za kameru. A to jsem ani nezmínila překrásnou stínohru v závěrečné sekvenci nahánění Hyda. Ceny za masky tehdy ještě nebyly, takže absence tohoto ocenění se dá snadno pochopit. Herecké výkony jsou na svoji dobu velice civilní a i z dnešního pohledu značně zdařilé. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Knihu Roberta Louisa Stevensona: Dr.Jekyll and Mr.Hyde sfilmovali niekoľkokrát,dva krát v intervale desiatich rokov,najprv v roku 1931,t.j táto recenzia a v roku 1941 pod taktovkou Victora Fleminga,kde Jekylla/Hydea si zahral dvoj oscarový klasik SPENCER TRACY. No,videl som aj tú druhú verziu,ale na herecké majstrovské kreácie geniálneho FREDRICA MARCHA jednoducho Spencer nestačí.Jeho prevtelenie sa z dr.Jekylla na mr.Hydea nemá v dejinách filmu obdoby,jednak dostáva Oscara za herecký výkon v hlavnej úlohe,alebo vidím filmový priestor skrz jeho videnie,cez jeho oči to naberá na obrátkach. Nie je to tak stále,pomocou kamery sledujem zbesilé dianie,ktorá dáva tomu všetkému príchuť niečoho nepríjemného,čo mrazí človeka,nepokojný a roztržitý Jekyll musí stále na niečo čakať,a to ho privádza do šialenstva.Na mysli mám,že je zasnúbený so svojou láskou Muriel Carew,pričom čaká a čaká na povolenie jej otca,ktorý vraví:v poriadku,vezmite sa,ale čakajte až pokým neprejdú mesiace,ktorých bude 8,t.j na moje výročie budete svoji... Medzitým,keď prechádza večerným Londýnom,tak zachráni jednu šarmantnú sexy babenku Ivy Pearson,z kabaretu Varieté,ktorá s ním flirtuje,a to mu neskôr nedá spávať,lebo ako Mr.Hyde ju začne komandovať,sekírovať,buzerovať,týrať,skrátka má PEKLO v dome vždy,keď dorazí nabrúsený Hyde. Hovorím zrejme o dvoch rozličných povahách,o dvoch ľuďoch,ale nie je to tak,je to jedna a tá istá ľudská osobnosť trpiaca závažnou premenou,ktorú namiešal dr.Jekyll,vypil to ako nový životabudič,ktorý ho nasmeruje do nočných podnikov,aby sa bavil,terorizoval okolie,vyzerá ako beštia,monštrum,okolie sa ho bojí,začne vystrájať vylomeniny a privedie si na seba pozornosť policajtov,všetko sa mu vymyká spod kontroly,síce sa snaží dostať do klasického normálu,ale účinok látky sa premieňa sám od seba,vzťahy má na bode mrazu s nastavajúcou a s flirtovaním je raz a navždy koniec.Lebo ešte absurdné je,že Jekyll pošle zásielku s 50 librami Ive,ona sa príde poďakovať Jekyllovi plačúc a prosiac,aby niečo urobil s Hydeom,vlastne sám so sebou,chce to dať naspäť,ale zvrátiť svoj osud nedokáže.Ako HYDE príde k nej do bytu a v amoku uškrtí Ivy.A tým si na seba uplietol bič!!! Film,ktorý je preto taký výborný,lebo má hlavného predstaviteľa,ktorý sa zhostil svojej úlohy nadmieru desivo a výstižne a nežné pohlavie ako MIRIAM HOPKINS prežíva neznesiteľne stresujúce obdobie,ktoré z nej urobilo trosku,nebaví ju žiť,samovražda by bola pre ňu vykúpením....Asi najlepšia verzia režiséra Roubena Mamouliana,ktorý nastavil latku tak vysoko,že ju nič nedokáže zdolať,prelomiť,remake s Tracym je taktiež kvalitný,ale výkon Marcha ma vydesil na smrť! Videl som veľa hereckých výkonov,za ktoré herci preberali plešivcov,no na začiatku tohoto udeľovania vznikol jeden,ktorý prekonať po 87 rokoch nie je jednoduché,za to sa navždy zapíše týmto výkonom do učebníc filmu! ()

Teebo 

všechny recenze uživatele

Za nejlepší část filmu paradoxně považuji hned úvodní desítky minut, které se samotným jádrem filmu - přeměnou, nemají moc společného a spíše se jen klidně proplouvá dobovou atmosférou (pěkné scény: odjezd na přednášku, bál, laškování s prostitutkou). Zřejmě jsem dnes zvolil špatný žánr. Zapomenout také nesmím s pochvalou kamery, střihu a "triků" (pohled z první osoby, zrcadlo, proměna a kamera přejíždějící od jedné ruky k hlavě a k druhé ruce, svíčka jako měřič času). Výkony herců také stojí za zmínku, jen jejich mimika přímo při pohledu do kamery mi nepřišla moc přesvědčivá. Film mě bohužel ale nedokázal strhnout a chvílemi jsem se začínal nudit (což je možná způsobené tím, že den před shlednutím jsem četl knížku; ačkoli děj je v mnoha aspektech odlišný ve srovnání s předlohou). Samotný závěr mi nepřišel příliš povedený a v tom moři adaptací Jekylla a Hyda jistě existují zdárnější zakončení. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (7)

  • Scéna, kdy se při procházce parkem Jekyll (Fredric March) samovolně přemění na Hydea, se odehrává v Hyde Parku. (Oktavianus)
  • Režisér a kameraman nechtěli prozradit, jakým způsobem provedli efektní přeměnu Jekylla (Fredric March) a Hydea. Přeměna byla tajemstvím ještě v roce 1961. Nakonec se ukázalo, že postupný proces přeměny byl nakreslen na Marchovu tvář a proces přeměny byl veden prostřednictvím přeměn a různých nasvícení. (Oktavianus)
  • Pracovna Dr. Jekylla (Fredric March) má ve filmu 2 podoby. V jedné je naproti jeho pracovního stolu velké okno a další stůl s chemickým vybavením. V jiných scénách je ale na tom místě skříň se svícnem a stěna s poličkou. (Litsarch)

Reklama

Reklama