Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Král Přemysl Otakar II. se navzdory slibu nemůže zúčastnit zásnub Beneše z Dubé a Ludmily z Vartemberka, které mají zažehnat vleklé spory mezi dvěma mocnými rody na severu Čech. Vyšle proto svého vyšetřovatele a správce hradu Bezděz Oldřicha z Chlumu jako svého zástupce. Cestou Oldřich se svým panošem a pomocníkem Otou narazí na stopy přepadení a objeví mrtvoly kupce a jeho vozky. Zatímco Oldřich pokračuje v cestě, velitele Diviše a Otu vyšle po stopách lapků, kteří kočár přepadli. Marktvart z Vartemberka a jeho syn Marek hosta přivítají, netají se však nelibostí nad tím, že nepřijel král osobně. Ota s Divišem objeví stopy, které spojují přepadení kupce s hradem Vartemberků. Při večeři obviní loutnista Arnošt purkrabího Jošta z pokusu o znásilnění jeho dívky a ještě téhož večera je Jošt zavražděn. Beneš obviní ze zločinu Arnošta, Oldřich však trvá na důkladném vyšetřování a pustí se s Otou do pátrání. Téže noci však dojde k další vraždě, jejíž obětí se stane hradní pán Markvart z Vartemberka. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (346)

hippyman 

všechny recenze uživatele

Příběh z dob, kdy slova jako čest či spravedlnost nebyla jen prázdnými pojmy, a dost možná jedno z nejlepších českých detektivních historických dramat vůbec. Šifra mistra Nikolaeva se skvostným obsazením a hereckým koncertem (takřka) všech zúčastněných, výborná atmosféra a napětí, uvěřitelná akce i zápletka a v neposlední řadě parádní hudba. V případě doplnění bílým vínem ze španělských hroznů a domácími biočesnekovými hubkami s pikantní klobásou získáte naprosto geniální zážitek namísto ospalého podzimního večera. V dnešní době, kdy je tak moderní nadávat na současný český film, jde o zářný odlesk naděje, že bude líp. A mohu-li citovat část recenze z časopisu Cinema, se kterou se plně ztotožňuji, je velmi jednoduché do Jménem krále kopat a pohrdat jím. Jenže je to nespravedlivé. 90% ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Ne zas tak strašný historický film, jak jsem očekával. Detektivní linie je sice dost laciná a celej příběh jakoby z oka vypadnul nějakýmu ochotnickýmu představení. Herci jsou ale fajn a celý je to dostatečně krátký na to, že mě to nijak nezačlo štvát. Pravda ale je, že se mohli tvůrci rozhodnout, zda do toho narvat více peněz nebo to dát rovnou do televize. Ta druhá možnost by tomu slušela víc. Když si postavy mezi sebou jen tak povídají, tak to ještě jde. Jenže když dojde řada na nějaký souboj či rytířské klání, tak je to opravdu až k smíchu. V tý televizi bych to toleroval, takhle ovšem ne. I tak se na to pro jednou dá kouknout a netrhalo mi to žíly tolik, jako jiné české filmy.50% ()

Reklama

Aknah 

všechny recenze uživatele

Tolik českých herců v jednom filmu jsem snad ještě neviděla, ale to, bohužel film neudrželo. Nebylo to špatné, jenže díky stopáži filmu a častému stříhání scén se jen těžko hledají nějaké herecké výkony, i přesto, že jsou tu výrazné tváře. Dost mi řešení vraždy připomnělo Jméno Růže, jako zkouška pytle hozeného z okna. Zápletka byla celkem zajímavá, kdo za to mohl, bylo ale předvídatelné. Celý film držel především obličej Karla Rodena. Film měl ale pomalé tempo, tudíž tím ztrácel na kouzlu. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Úvodní scény filmu mne neskutečně vyděsily. Jen si to představte - David Matásek, tedy postava velitele Diviše, kterou hraje, najde čepici v trávě a usoudí z toho, že kolem projel vůz těžce naložený zbožím. V lese pak objeví skupina kolem Oldřicha z Chlumu mrtvolu a Matásek, vlastně Diviš, z toho usoudí, že vůz odtáhli k Lipé. Takové deduktivní schopnosti by Sherlocka položily na lopatky. Ještě že o Oldřichovi a Divišovi nikdy neslyšel... Oldřich zastupuje krále na chystaných zásnubách, kde se mají propojit dva klany severních Čech - cestou však objeví zavražděné kupce, na hradě pak dojde k dalším dvěma vraždám. A je na Oldřichovi a jeho důvtipu (a pomocnících), aby vše vypátrali. Naštěstí krátce po onom děsivém úvodu se film dostane do určitých sympatických kolejí - příjezd na hrad (úžasně využitý Točník), přivítání, hostina, reálné interiéry i exteriéry, slušné nasvícení i kamera, to vše oplývá jakýmsi vnitřním kouzlem, návratem do "zlatých časů", čemuž přispívá i hnědé ladění obrazu. Kdyby film stál jedině na těchto atributech, sklidil by nejvyšší počet hodnocení, protože výprava a postavy v pozadí jsou výborně skloubené. Posléze však začne kamera haprovat a být nevýrazná - sice ctí zlatý řez, ale taky řeže hlavy a nedokáže si poradit s akcí v prostoru, aby vynikla a nebyla zahlcena vedlejšími obrazovými motivy. Střih kameře rozhodně také nepomáhá, některé střihy jsou rozhodně podivné, buď brzy, nebo později uplatněné, než by tomu dění v obraze odpovídalo. Nutno říci, že i výběr herců (s výjimkou Markéty Hrubešové) se velice vydařil - Karel Roden se svým zasmušilým pohledem a přesně-třídenním strništěm utáhne hodně a působí velice charismaticky. Jan Dolanský a David Matásek jako jeho společníci působí rovněž uvolněně a jako že si roli užívají, jejich herecký projev patří po Rodenovi k tomu nejlepšímu ve filmu. Plus uměřené herectví Kláry Issové, která svoji postavu ztvárnila skutečně uvěřitelně a bez velkých patetických gest. Pak však přicházejí další herci, kteří sice typově jsou dobře vybraní, ale nedokázali se zbavit právě onoho okázalého patetismu, který může fungovat v nekonečném televizním seriálu, ale na plátně působí směšně, zvláště ve vypjatých scénách. Neubránil se tomu můj oblíbenec Jirka Dvořák v úvodní miniroličce krále Přemysla Otakara II., Jan Kanyza, Martin Štěpánek, David Prachař byl zcela tragický, Miloš Vávra jako purkrabí Jošt, bohužel ani Lukáš Vaculík, který vše vsadil na své krásné modré oči (ať žije Hugh Grant)... Někde mezi osciluje role na prosťáčka v podání Saši Rašilova a hospodská Sandry Pogodové, zcela tragická je služtička jakési Evy Ujfaluši, která se snaží na rozdíl od Vacuílka ohromit ještě obrovskýma kozama, a pak již zmíněná Markéta Hrubešová, které její prohlášení ve filmu věřím asi stejně, jako když v Tescoma s chutí tvrdí, jak úžasný recept dnes budeme vařit. Její pokusy hrát obličejem jsou opravdu tragické - buď jsou přehnané, jako na rytířském turnaji, nebo křečovité, jako třeba když se modlí u těla zesnulého manžela. Ale popravdě - někdy jsem si říkal, že to snad ani není neumětelstvím herců, jako těmi strašnými dialogy, které byli nuceni odříkávat. Přitom příběh je tak řiďoučký a od začátku jasný, že vlastně celých 74 minut není o co hrát! Všem je nám jasné, kdo je vrah, s lehčím zapojením mozku i přijdete na to, jak se dalo dostat ze zamčené místnosti, víme, jak jsou rozhozené vztahy navenek i skrytě, takže závěrečný soud a odhalení jsou takové nijaké. Vlastně celý film je v podstatě bez napětí. Tam, kde by napínavý být mohl - falešně obviněný hráč na loutnu se musí skrývat - je vše rychle zameteno pod stůl, aby se divák snad nedej Bože o něho nestrachoval. Netuším, nakolik za tu plytkost může Vlastimil Vondruška, autor knižní předlohy (a dalších knih ze série o Oldřichovi z Chlumu) a scénáře. Možná by filmu pomohl dramaturg, který by tlačil na klikatější způsoby vyprávění, větší tajuplnost a dokonce i pár žánrových obrázků, které by umocnily atmosféru místa a doby. Podobně selhává i hudba, jež se snaží o určitou majestátnost, ale osciluje mezi keltskými motivy a středověkými poutními písněmi (ještě že producenti - Tři bratři - nedali takový prostor Traxlerům jako v jejich filmu O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli), sem tam se nesměle pouští do mnišských chorálů, které by se sem však ale hodily ze všeho nejvíc a klidně se mohlo v této oblasti přitlačit na pilu. Celkově nejde o špatný počin, má hodně náběhů do skutečně kvalitního díla, ale žel jenom náběhů - skřípe v oblasti plytkého scénáře, některých nevěrohodných hereckých výkonů, lepšího prokreslení postav i prostředí, hudby, jež by příběh umocnila (jen vzpomeňte na Jméno růže nebo rovněž z televizní produkce na seriál o bratru Cadfaelovi!). A protože jde o žánrový film, je mi to osobně líto několikanásob, neb po českých žánrových filmech volám už dvacet let. () (méně) (více)

Fr 

všechny recenze uživatele

Prostě divný zásnuby.…. Kde začít.(?) Asi tam, že to chci po minutě vypnout, protože to vypadá příšerně studiově. Ale nejsem srab. Naštěstí se příběh odehrává i pod širým nebem, což dojem kapku vylepšuje. Také nosná kostra příběhu vypadá zajímavě a neřeknu žádné moudro, že K. Roden ční nad ostatními. Za 45 minut víme kdo je vrah. Co dál? Je potřeba to dokázat, což v časech, kdy Boží soud byl nejspravedlivější cestou k pravdě není zase tak jednoduché. Těch 70 minut stačilo. Pán Bůh zaplať! Film na neděli odpoledne v ČT. A bude patřit v programu k tomu zajímavějšímu. Prostě divný zásnuby. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()

Galerie (34)

Zajímavosti (9)

  • V německé distribuci byl film uveden pod názvem "Knights of Blood", v překladu "Rytíři krve". Velkým písmem je na plakátu uveden Karel Roden. Ten se však ve filmu ve zbroji vůbec neukáže, takže na obalu lze vidět postavu Davida Matáska s digitálně doplněným zakrvaveným mečem. Postava je doplněna velkou skupinou bojujících rytířů před hradem a dále fotografiemi rytířů na koních v plátových zbrojích. (p3tris)
  • Je zajímavé, že Jan Dolanský, který v této středověké detektivce hraje pomocníka jménem Oto, ve stejném roce hrál i v kriminalistickém seriálu Expozitura (od r. 2009) ze současnosti, ve kterém se jeho postava také křestním jménem jmenovala Oto. Mimo to ve filmu si zahrálo několik dalších „expoziturních“ herců, například Karel Zima (strážce na Vartmberku), David Prachař (Beneš z Dubé), Jan Kanyza (Hynek Berka z Dubé), Jiří Dvořák (Přemysl Otakar II.), Karel Polišenský (kaplan) a Hynek Čermák (voják Křenek). (Nick321)
  • Snímek Jménem krále byl podle všeho pilotní díl seriálu, který však nikdy nespatřil světlo světa a v rámci ekonomického zhodnocení zamířil z televize do kin. Pikantní je, že ani sami herci netušili, že účinkují ve snímku směřujícím do přítmí kinosálů, a ono zjištění je notně překvapilo. [Zdroj: Cinema] (hippyman)

Související novinky

Zemřel herec Martin Štěpánek

Zemřel herec Martin Štěpánek

16.09.2010

Narodil se jako nejstarší syn z druhého manželství herce Zdeňka Štěpánka. V mládí k herectví neinklinoval a v nultém ročníku se připravoval na studium medicíny. Odtud ale nakonec přešel na DAMU. Od… (více)

Reklama

Reklama