Režie:
Rose BoschScénář:
Rose BoschKamera:
David UngaroHudba:
Christian HensonHrají:
Jean Reno, Mélanie Laurent, Gad Elmaleh, Raphaëlle Agogué, Hugo Leverdez, Oliver Cywie, Sylvie Testud, Anne Brochet, Denis Ménochet, Roland Copé (více)Obsahy(1)
6. června 1942 vstupuje v platnost nové nařízení francouzské vlády namířené proti židovskému obyvatelstvu. Jedenáctiletý Joseph Weismann proto odchází do školy se žlutou hvězdou na hrudi. Přesto žijí Weismannovi v přesvědčení, že mají stále důvody k radosti. Ale jen do úsvitu dne 16. července 1942, kdy do bytu vtrhnou muži v černých uniformách. Budí celou Josephovu rodinu a ženou je do autobusu… Po největší razii v dějinách lidstva, která proběhla pod taktovkou francouzské policie, se v pařížské cyklistické aréně tísní na třináct tisíc Židů. Pět dní bez vody, bez jídla a bez zdravotní péče. Dr. Sheinbaum (Jean Reno) internovaný spolu s ostatními dělá, co může. Intenzita rasismu šířeného zdejší kolaborantskou vládou hluboce zasahuje mimo jiné také sestru Červeného kříže Anette Monod (Melanie Laurent). (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (179)
Nesporně zajímavé téma je sraženo do kolen neuvěřitelně nudnou a nanicovatou první třetinou filmu a hlavně fackováním divákových emocí. Annette spasitelka nepůsobí důvěryhodně, což rozhodně není dáno nekvalitním výkonem Laurentové, ale přetaženým scénářem. Tento snímek doporučuji ke zhlédnutí milovníkům současných amerických filmů, najdou v něm tradiční šablonku, zapláčou si a třeba autorům odpustí i tu lež, že Reno má hlavní roli. ()
Na Zatah jsem se zacal tesit zhruba v momente, kdy jsem zjistil, ze ma film asi 95% a v hlavni roli Renoa. Nez jsem se k nemu dostal, spadlo to sice na 75%, ale i tak jsem se docela tesil. Prvni, co me zarazilo, Reno tu vubec nebyl. Respektive byl, ale rozhodne ne v hlavni roli a do deje vstoupil az nekdy v polovine filmu. Coz je taky tak zhruba doba, kdy zacne bejt film zajimavej. To predtim je jen takovy lehce o nicem, kde se ruzny skupinky deti a celkove lidi jen tak motaj, sledujem nekolik ruznejch pribehu a vse smeruje k onomu Zatahu. Jakmile se ale dej presune na stadion a pozdejc do koncetraku, uz tu mame kvalitne zvladnuty valecny drama, opet lehce odlisnej pohled na valku, tentokrat ocima francouzskejch zidu. A tady me zarazila druha vec. Film nema zadny zvraty, proste jede od zacatku do konce bez jedinyho prekvapka. Cekal jsem, ze se z Renoa nebo sestricky Laurent stane nejakej zachrance, kterej pomuze minimalne detem na svobodu a on se tu zadnej zvrat nekona. Ale i pres smutny cisla v zaveru film nevyzniva vylozene depresivne. Po nudny prvni pulce to nakonec suprova druha polovina a fajnovy herci vytahli na slabsi 4*. ()
Nefunkční jak po straně emocí tak po straně kritiky - střídající se scény s hodujícím Hitlerem a hladovějícími židy, patriotistické písně a řeči oslavující Francii za pozvolného odvozu židů do zimního velodromu francouzskými policajty... Potenciál zůstává nevyužit, filmu škodí i digitální efekty, fakt, že události se dějí "jen tak mimochodem" se sem nehodí a celek je nakyslý jedním velkým klišém. Zklamání. ()
Nevím, co si o tomhle filmu myslet. U nás se točí válečná dramata, kde se český národ šíleným způsobem shazuje a ve Francii se ve stejném roce natočil naprosto opačný příběh, kde se francouzský národ, konkrétně Pařížané ukazují v tom nejlepším možném světle. Nicméně aby to nevypadalo blbě, řada z nich si na Židy taky zanadává, zahází shnilý rajčata a div je neukamenuje. Ale pořád je v hercích vidět ta hrdost a to včetně naprosto nevýrazných táborů, kam Židy z Paříže nakonec strčili. Na druhou stranu nedokážu přesně posoudit jak to v tehdejší době bylo a je jasné, že ne vždycky je dobré kritizovat a Francouzi si opravdu neradi něco přiznají. Přesto je Odsun dobrým filmem...zajímavým, s originálním námětem, kde jediná věc mi kříží v tom, abych filmu dal plný počet...a to ta, že ani jedna scéna nebyla tak dobrá, aby se vyrovnala například o dva roky staršímu válečnému dramatu Chlapec v pruhovaném pyžamu. Film tak vůbec ničím nepřekvapí. Naopak představí nám hrdý francouzský národ v té nejsvětlejší podobě. Přičemž mu ale stejně nebudu věřit, že myšlenky jednoho národa šli takovým hrdinským směrem a přeskakovali ze dne na den, podle toho, jak se Charles de Gaulle na frontě zrovna vyspal. ()
Není uměním a asi ani velikým úsilím dojmout diváka pohledem na odtržení dětí od matek a následný odsun do koncetráku na východě. Je ovšem uměním do toho všeho zapojit dynamiku tak, aby se divák u zbytku filmu nenudil, neboť musím s lítostí konstatovat, že ten zbytek filmu mě prostě otravoval a s většinou postav jsem se za boha nedokázala sžít. Téma to je jistě závažné a tento komentář jeho závažnost nijak nezlehčuje, ba naopak, doporučuji film pro opomíjenost francouzského kolaborantství a hluboko zakořeněnho antisemitismu, ale zpracování jako takové opravdu nevystupuje z přeplněných vod filmového průměru, nehledě na závažnost tématu. ()
Galerie (39)
Photo © Gaumont / Bruno Calvo
Zajímavosti (22)
- Řada postav ve filmu je založena na skutečných lidech, na jejichž výpovědích byl založen scénář, a jak je uvedeno v úvodních titulcích, každá událost, která se ve filmu odehrává, ať už je jakkoli extrémní, se skutečně stala. (Johnny.ARN)
- Mezi deportovanými nebyli jen obyvatele Francie, ale také uprchlíci z Polska, Německa a také Československa. (Lucas87)
- DVD filmu bolo vydané 7. septembra 2010 a stalo sa vo Francúzsku číslom 1 v predajnosti počas troch po sebe nasledujúcich týždňov. (Arsenal83)
Reklama