Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)

(více)

Recenze (260)

Borrtex 

všechny recenze uživatele

Jó, tak tenhle film vidět na plátně, promítán 70mm projektorem se skutečně vyplatilo. Věřím, že pokud na to kouknete doma na noťasu, asi z toho nic moc mít nebudete, ale v kině to bylo skutečně o něčem naprosto jiném. Prvně jsem si myslel že z toho randálu ohluchnu, hlasitost jedoucích aut byla neuvěřitelná, díky Bohu, že to potom trošku ztišili. Nejedná se moc o film který má překvapit svým propracovaným příběhem, ani ničím jiným filmařsky profesně dokonalým. Má to diváka příblížit do místa nějakého dění. V tomhle případě do Francouzského Le Mans. Velmi pěkně zpracovaná kamera, která diváka po celou dobu spolehlivě udržuje v obraze. Film pro mě splnil svůj účel. ukázal mi téměř do detailu, jak v 80 létech takový závod vypadal. A musím říct, že nervozitu řidičů z okruhu jsem pociťoval ještě hodinu po projekci! 80% Viděno v kině na festivalu 70mm filmu KRRR!. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Závodění je ŽIVOT. Všechno potom a před tím je ČEKÁNÍ! Myslím, že tato věta v podání hlavního hrdiny ( charismatického Stevena McQueena ) vystihuje celý snímek. Le Mans je poctivý film o jednom z největších automobilových závodů na světě. Filmová pocta především pro všechny, kteří milují vůni benzínu. Film ( nejen ) o překonávání strachu uvnitř sebe samého. Tento " sport " může dělat skutečně pouze člověk milující rychlá kola a celý ten " šrumec okolo " stejně jako tomu bylo v případě tvůrců tohoto snímku. Nevšední zážitek! ()

Reklama

Aelita 

všechny recenze uživatele

Dialog automobilového závodníka a vdovy závodníka: – (závodník) To není šance jedna ku tisíci. To je profesionální krvavý sport. Může se ti to stát. A stane se to znova. – (vdova) Když lidé riskují život, nemělo by to být pro něco moc důležitého? – To by mělo. – Ale co je tak důležitého na tom jet rychleji než ostatní? – Hodně lidí si v životě počíná špatně. Závodění je pro ty, co to zvládnou. Závodění je život. Všechno před tím nebo potom je jen čekání. ___ Skutečně je tomu tak? Není to spíše důsledek vlivu civilizace? Člověk a jeho pes. Člověk a jeho kůň. Člověk a jeho auto. Člověk a jeho čip. Vše bez člověka. "Mírou všech věcí je člověk – jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou" (Prótagorás z Abdér). Člověk je mírou života a strůjcem jeho obsahu, smyslu a významu. Dialog muže a ženy o smyslu nebezpečí automobilových závodů a jiných podobných adrenalinových činností, které nejsou nezbytně nutné pro život, odráží rozdíl ve vnímání, náplni a významu života. Muži soupeří – o ženy a o zdroje. Ženy rodí. Z toho vyplývá hlavní rozdíl v postoji k životu – muži s ním riskují, ženy ho chrání a udržují. ___ Le Mans je ve své podstatě dokumentem závodů i doby a svou koncepcí a poetikou se velmi podobá o 40 let staršímu filmu o koňských dostizích (http://www.csfd.cz/film/178256-rennsymphonie/), až na to, že Le Mans otevřeně ukazuje nebezpečí smrti. Nakonec veškeré podobné závody mají jeden společný rys – závod bez nehody je pro diváky jako středověké slavnosti bez popravy. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Dámy a pánové, ve čtyři hodiny odpoledne odstartuje za přehlušujících zvuků burácejících motorů nejtěžší a nejslavnější závod všech dob. Závodníci budou muset ze sebe a ze svých speciálů dostat maximum. Stanou se hrdiny, kteří se zapíšou do dějin automobilových závodů. Jedním jezdcem usedajícím do kokpitu vozu je i frajer Steve McQueen. Čekala jsem trošku více nervy drásajících okamžiků. Líbily se mi záběry z pohledu řidiče. Na malou chvilku jsem si připadala, že sedím ve voze s ním a bedlivě sleduji trať před sebou. ()

Mol 

všechny recenze uživatele

BUT WHAT IS SO IMPORTANT ABOUT DRIVING FASTER THAN ANYONE ELSE? LOTTA PEOPLE GO THROUGH LIFE DOING THINGS BADLY! RACING'S IMPORTANT TO MEN WHO DO IT WELL! WHEN YOU'RE RACING, IT'S LIFE! ANYTHING THAT HAPPENS BEFORE OR AFTER IS JUST WAITING!! Bacha na spoilery. Mno začátek filmu je vlažný jako půl hodiny odstáté kafe a člověk to málem vypne, pak ale po asi 28 minutách zjistíme, že to všechno bylo jen důležité intro před tímto bodem filmu. Z bouřlivých ochozů je náhle klid. Slyšíme jen tlukot srdce jezdců, kteří hypnotizují vlajku Le Mans s trikolorou, která přesně v 16:00 promění zvuk ticha v rachot motorů, požírání benzínu a oleje. Za dalších 10 minut konečně Steve řekne první slovo: "hello" a po další půl hodině vám přeběhne mráz po zádech, když Ferrari vyletí z dráhy. Film mě překvapil v tom, že Erich nezemřel, ačkoliv v karavanu tý svý slečně říká, že tohle je jeho poslední závod. A trošku zklamal, ne až tak vyburcovaným finále. Ale pořád je to Steve a adrenalin. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (25)

  • Po natáčení producenti darovali kombinézu McQueena britským novinám The Observer jako cenu do soutěže, kterou tehdy vyhrál 12letý Timothy Davis. V roce 2011 byla velmi zachovalá kombinéza vydražena v aukci za 984 000 amerických dolarů. (jenik71)
  • Počas pretekov Le Mans 1970 bolo umiestnenych 19 kamier pozdĺž trate, ktoré dohromady natočili 40 000 metrov filmu a 3 ďalšie kamery viezol Porsche 908 štartujúci za Solar Productions. Za volantom sa striedali H. Linge a J. Williams. Ich úloha bola pred štartom spustiť všetky kamery, odštartovať čo najrýchlejšie a potom sa držať vo vedúcej skupine jazdcov tak dlho, ako to len bude možné, aby sa natočilo čo najviac. Napriek nespočetným zástavkám v boxoch kvôli nabíjaniu kamier sa nakoniec celkovo umiestnili na výbornom 9. mieste konečného poradia! (pravo)
  • Steve McQueen mal v úmysle zúčastniť sa skutočných pretekov Le Mans 1970 osobne, a tak sa medzi prihláškami na preteky objavil voz Solar Productions(SP) – Porsche 917 s neobyčajnou posádkou: Steve McQueen – Jackie Stewart. Ale McQueenovi poisťovňa zakázala štartovať s hrozbou výpovede úveru. (pravo)

Související novinky

Zemřel skladatel Michel Legrand

Zemřel skladatel Michel Legrand

27.01.2019

Oscarový skladatel Michel Legrand zemřel v 86 letech. Francouzský skladatel, pianista a dirigent kromě tří Oscarů držel také pět cen Grammy. Ve Francii pak vyhrál za svou hudbu třikrát cenu César.… (více)

KRRRnov již podesáté zve na „sedmdesátky“

KRRRnov již podesáté zve na „sedmdesátky“

11.04.2015

Již podesáté přivítá krnovské kino Mír 70 fanoušky festivalu 70mm filmů. O víkendu 17. – 19. dubna 2015 se historickými projektory prožene na dva miliony filmových políček, která v době svého uvedení… (více)

Reklama

Reklama