Režie:
Roland EmmerichScénář:
Dean DevlinKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
Christopher FrankeHrají:
Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Ally Walker, Ed O'Ross, Leon Rippy, Ralf Moeller, Gene Davis, Drew Snyder, Jerry Orbach, Tommy 'Tiny' Lister (více)Obsahy(2)
Luc Devreux a Andrew Scott jsou členové speciální vojenské jednotky „Univerzálních vojáků". Jako součásti přísně tajného vládního projektu, jehož cílem je stvoření dokonalého vojáka s neuvěřitelnou mrštností a mimořádnou silou, necítí bolest, nemají emoce, ani si nepamatují nic z dob, kdy byli normálními lidmi. Jsou těmi nejdokonalejšími bojovými stroji, dokud se nestane něco děsivého. Oběma se začnou vracet vzpomínky a vymknou se kontrole svých vojenských stvořitelů. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (475)
Vow. Tak takhle se vstupuje do Hollywoodu - ještě před skvělými body-bag úvodními titulky necháte dvě akční hvězdy, aby se navzájem postřílely. Taky bych vypíchl výživnou scénu s nepříčetným Lundgrenem v hypermarketu, kam působivě zavleče válečné šílenství. Zbytek je bohužel jen velmi příjemně brutální (náhrdelník z uší, průstřel oka, jehla prorvaná tváří) a lehkonoze zrežírovaný akční sci-fi popcorn s četnými a dobrými akčními scénami, které ale nijak neutkví stejně jako příběh kombinující TERMINÁTORY (útěk ženy a jejího ochránce před robotem, podobná likvidace záporáka jako v jedničce, robot proti robotovi), ROBOCOPA (robotizování a nové využití zabitého v akci, vzpomínky na život předtím) a kdovíco ještě. Prvoplánové fórky jsou tradičně orientované na ženy (van Dammův exhibicionismus) a na děti a noční finále jeden na jednoho na venkově po předchozím akčním ohňostroji poněkud zklame. ()
Je mi úplně lhostejné, že jde o jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů 90. let, na kterém spousta filmových fanoušků vyrůstala a který patří do základní znalostní výbavy příznivce akčních filmů. V praxi totiž jde o pravděpodobně nejhorší film Rolanda Emmericha, což je svým způsobem kategorie sama o sobě, o velmi tupě natočené béčko, které to, co v něm funguje, bezostyšně vykrádá z jiných kvalitativně nepoměrně lepších filmů. Filmu vévodí dva tragédi, které nazvat herci je urážkou celé profese. Celý snímek je snůškou těch nejprofláknutějších žánrových schémat a těch nejpodbízivějších scén, které lze v daném žánru vymyslet. Kdybych měl dát jedinou hvězdičku, musel bych v sobě najít tolik nadhledu, že by bylo nutné ho podpořit použitím řady nezákonných povzbuzujících prostředků a především bych pak musel překopat hodnocení pěkných pár stovek filmů, které jsem sepsnul přes jejich nepoměrně vyšší kvalitu proti této příšernosti. 10 % celkového dojmu je jen za to, že pokračování byla, ač je to s podivem, ještě mnohem horší. ()
"Teď si něco povíme o služební podřízenosti. Vojíne! Když řeknu: Vyskoč!, řekneš: Jak vysoko? Rozumíš?" Souboje JCVD s Dolphem mě vždycky bavily a role oživlých "robotů" považuju za velmi vhodné vzhledem k tomu, že jejich herecký talent je dobře ukrytý pod jejich svalovou hmotou. Navíc mě pobavilo házení vojáků do mrazáku v supermarketu, hledání něčeho tvrdého na Lucově těle i Lucova snaha v poklidu se najíst. A nyní mne omluvte, neboť se jdeme s novinářkou Veronicou vzájemně prohledat, protože mám podezření, že "něco tvrdého" by se přitom našlo. ()
Univerzální voják je klasický příběh postavený na dějové lince Terminátora, zdánlivě bezbranná žena utíká spolu s jedním obrovským silným člověkem (?) před tvorem ještě silnějším, než jsou oba dohromady – v tomto případě pomocí biologickou tkáň upravujícím přípravkům. Universální voják se snaží i pobavit, a co je na tom, že většina gagů jsou jen zoufalé pokusy, u kterých by se nezasmál ani člověk, kterého popadají pravidelné záchvaty smíchu díky požití halucinogenní látky. Většina gagů těží ze situací, kdy se ukazují rozdíly mezi normálním člověkem a „Universálem“, najdeme však i takové, které se pokouší dolovat vtipnost ze vzájemné konfrontace obou odlišných hrdinů, reportérky a vojáka. Podle této osnovy by se nemuselo jednat o špatný snímek, ale to co Emmerichovu pokusu o návrat starých dobrých SCI-FI snímků, v němž se nebrání četnému vykrádání jiných filmů, podtrhává nohy je katastrofální scénář a v mnohém selhávající režie. Dobrá, scénář bych ještě pochopil, tvůrci si totiž myslí, že akční SCI-FI nepotřebuje inteligentní dějovou zápletku a důvtipné dialogy, mýlí se, ale co my s tím naděláme? Horší je to ovšem právě s režií, která vypadá jako by oku vypadla jednomu dílu Walker, Texas, Rangera, zvláště konečná akční sekvence, kdy si konečně oba oponenti stojí „face to face“ a divák netrpělivě očekává, co z toho vzejde. Režisér klame, neumí překvapit a utišit divákovo očekávání, jen se jej snaží odsunou na konec, což je ovšem podvod, kterého by se nikdy neměl dopouštět. Místo temného SCI-FI snímku jsem dostal podivný paskvil, který se snaží tvářit, jako nejlepší film všech dob a přitom selhává v mnoha bodech. I přesto se na něj však dá dívat, pokud neusnete při sledování několika opravdu nudných okamžiků, máte velikou šanci, že přetrpíte až do konce, kde vás opět film zklame... ()
Soundtrack Christopher Franke: 1. Vietnam Jungle [1:34] ,2. The Explosion [1:41] ,3. Unisols on Fire [2:40] ,4. McGregor [1:53] ,5. Grand Canyon [5:21] ,6. I'm Already Dead [1:46] ,7. The Truck [1:44] ,8. Escape from Airfield [6:16] ,9. Hoover Dam Takeover [5:30] ,10. Security Deposit [3:46] ,11. Going Home [1:55] ,12. The Fight [4:00] ,13. Back from Dead [0:48] ,14. Finale [1:31], ()
Galerie (73)
Zajímavosti (29)
- Když kaskadér převrátil policejní autobus na bok, ozval se od kamery režisér se slovy: „Výborně! Sjedeme to ještě jednou!“ (Nathaniell)
- Na festivalu v Cannes, kde měl snímek premiéru, došlo k veřejné potyčce mezi Jeanem-Claudem Van Dammem (Luc Deveraux) a Dolphem Lundgrenem (Andrew Scott). Později vyšlo najevo, že šlo o předem připravenou propagační mystifikaci. (Terva)
- Šlo o poslední film, jehož zvuk byl zaznamenán v systému CDS. V roce uvedení snímku (1992) byl vynalezen DTS, který jej nahradil. (KucC)
Reklama