Režie:
Neill BlomkampKamera:
Trent OpalochHudba:
Clinton ShorterHrají:
Sharlto Copley, Jason Cope, David James, Vanessa Haywood, Mandla Gaduka, Kenneth Nkosi, Eugene Khumbanyiwa, Louis Minnaar, William Allen Young, Robert Hobbs (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Před více než dvaceti lety došlo k prvnímu kontaktu mimozemské civilizace s lidstvem. Lidé očekávali děsivou bitvu nebo významný technologický pokrok. Nedošlo ani k jednomu. Mimozemšťané byli uprchlíky z vlastní planety. Stvoření byla ubytována v nouzových domovech v jihoafrickém Okrsku 9 (District 9), zatímco se státy celého světa dohadovaly, co a jak dál. Teď všem dochází trpělivost. Dohled nad mimozemšťany byl svěřen MNU, soukromé organizaci, které je osud mimozemšťanů lhostejný. Měla by ale naději na obrovský výdělek, pokud dokáže zprovoznit mimozemské zbraně, které vyžadují k aktivaci mimozemskou DNA. Napětí mezi mimozemšťany a lidmi dospěje ke svému vrcholu ve chvíli, kdy začne MNU obyvatele Okrsku 9 stěhovat do nového tábora. Jeden z agentů MNU, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley) se nakazí mimozemským virem, který začne měnit jeho DNA. Záhy se stává nejhledanějším mužem planety – je klíčem k odhalení tajů mimozemské technologie. Vyděšený muž má jedinou možnost: ukrýt se v Okrsku 9. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (2 074)
Režisér skáče ze žánru do žánru a ve všech se mu daří na výbornou, podstatné je, že to drží i pohromadě jako jeden hodně vymazlený celek. Je neskutečné, jak plynule se přejde z úvodních "dokumentárních" minut mimo dokument do hrané části. Doufám, že o Neillu Blomkampovi ještě hodně uslyšíme. Mimochodem i hudba je skvělá, autorem je přitom mě zcela neznámý Clinton Shorter. ()
S přiškrceným rozpočtem si Neill Blomkamp pohrál na výbornou a efekty byli k pokoukání. Film výhradně s Dolby Digital na maximum, kde vám snímek prostřelí přes obrazovku s velmi akčními scénami. Hlavní role Copleyovi pasovala a filmaři si nedělali servítky s propracování a vyplatilo se. Velmi odlišný sci-fi řemeslo např. se Spielbergovým (War of the Worlds), kde jsem zvedal hodnocení jak za zvuk, tak pro propracovanost, ale mohl jsem se přesvědčit, že rozpočet a ruka umělce přidána do práce udělá jiný filmařský sousto. ALE i přesto musím tleskat Blomkampovi, který vyždímal každý dolar a přinesl velmi dobrý sci-fi nálož, který jde zaslouženě hodnocením dopředu a nestojí v průměru. ()
Absolutní genialita a revoluce v natáčení sci-fi snímků stále pokračuje, takovejhle nástup neměl snad žádnej režisér v historii a Neill Blomkamp může jít v klidu do důchodu, protože už má splněno na 20 let dopředu. Sice je fakt, že ze začátku ten dokumentární styl působí hodně nudně a já si řikal, co to je za kravinu, ale to sem netušil, jak se to dokáže během půl hodiny proměnit v naprosto strhující záležitost a já už pak jen držel hubu, krok a koule a v úžasu sledoval, jak se na mě z každýho dalšího momentu řítí geniální dílo ve všech směrech, ať už se jedná o příběh, styl snímání a natočení nebo perfektní triky, který v kontrastu, jak je to točený vlastně realistickodokumentárně působí dokonale a možná že i takový opravdu jsou.To co začalo u Monstrum se tady dovedlo k naprostý dokonalosti a mě nezbývá nic jinýho než smeknout před tim, co, pod křídly Jacksona, Blomkamp natočil za 30 miliónů dolarů. ()
Jedním z pozoruhodných aspektů „District 9“ je, kterak se ho diváci i recenzenti zoufale snaží ocejchovat (má to prvky z toho a tamtoho, je to béčko, akčňák, sci-fi, drama atd.). V základu této snahy je tendence napasovat něco osobitého do tradičních škatulek, nekonfrontovat se s tím a získat vůči tomu nadřazený pohled. Jak příznačné pro film, který mimo jiné tematizuje rasismus, přesněji řečeno jeho živnou půdu v lidské omezenosti a egocentričnosti. „District 9“ je v prvé řadě nová zkušenost, nová mediální forma vzniklá z již existujících dílů, která coby celek představuje mnohem více než pouhý součet svých částí. Je to dokument, fikce, žánrový film či autorské dílo? Takovéto otázky nás mohou nasměrovat dál, ale pokud u nich zůstaneme jsou pouze zavádějící a zpátečnické. Prvky různých formátů se spojily do symbiózy, z mišmaše postmoderny vzešla kyberpunkově nadřazená forma mediální existence. Jednotlivé formáty se vzájemně prostupují - stejně jako ve zdejším vyprávění na jedné straně dokumentární záběry mluvících hlav coby médium infovize prostupují existenci hrdiny a současně hrdinův dramatický příběh coby schematická fikce prostupuje životy osob z realistických záznamů. Výsledek přináší vzrušující zážitek ze sledování něčeho naprosto nového a bořícího hranice dosavadních konceptů. „District 9“ je na poli kinematografie vpravdě zjevením. ___ Více v recenzi pro Cinepur. ()
Atmosfera, vrazedne tempo, skvela gradacia a kompaktnost. To su hlavne atributy intenzivneho zazitku zo sledovania District 9. Bokom od velkych studii, viac-menej velka sloboda pri natacani a mladicka dravost debutujuceho rezisera robia z celeho filmu silnu adrenalinovu (B)-jazdu, ktora pre mna asi tak z 80% celkovej stopaze vykazovala podobne silnu atmosferu, aku svojho casu ponuklo zaverecnych cca 7 minut Greengrassovho United 93. Hlavne vsak vyraza dych plynulost a hladkost v prechodoch medzi zanrami a stylmi. Trefna socialna satira i uveritelny tragicky pribeh (a prerod) jednotlivca, prvky sci-fi a riadne nadupany akcny film s vybornymi bojovymi sekvenciami - to vsetko dostanete v jednom baliku za smiesny rozpocet, ktory synergicky jednotlive dielce casti spaja do vzrusujuceho noveho celku. A hoci sa par logickych otaznikov najde, je to zanedbatelne voci tomu, s akou istotou a nekompromisnostou sa na vas vali jeden zaber za druhym. District 9 strka v mojich ociach vsetky doteraz videne letne blockbustre (od Wolverina, ST az po G.I.Joe) zahanbene do kuta. Treba si ho uzit o to viac, o co vacsia je pravdepodobnost mozneho sequelu ako i faktu, ze Blomkamp si uplietol na seba tymto skvelym pocinom bic a podobnu nezavislost a slobodu pri natacani uz asi nikdy mat nebude ... . 9-10/10. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (36)
- Sharlto Copley (Wikus) většinu svých vět improvizoval. (don corleone)
- Velká sniper puška použitá ve filmu je skutečná zbraň - Denel NTW-20 s 20 mm náboji. Vyrábí se v Jižní Africe. (HellFire)
- Producent Peter Jackson údajně přišel za Neillem Blomkampem poté, co byl odpískaný projekt adaptace videohry "Halo" a nabídnul mu 30 mil. dolarů, aby natočil co chce. Výsledkem je tento film. (don corleone)
Reklama