Režie:
Jacques AudiardKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Farid Elouardi, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Adel Bencherif, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Leïla Bekhti, Antoine Basler (více)Obsahy(1)
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (287)
,,Kdo jsi? Co jsi? Prorok nebo co?“ ,,Já jsem zabil Reyeba!“ ,,Kurva. Ušel jsi kus cesty!“..... Film o tom, jak se z grázla stal dobrý člověk..... dělám si prdel.... . Vězení je něco jinýho než děcák. Přežít 6let bez ochrany by se možná dalo, ale jsou i zajímavější možnosti. Realistické a rozvláčné vyprávění o životě v krimu, pomalu rozjíždějícím se byznysu, postupu, posilování sebevědomí a kariéře. Znáte ty filmy o mafii, kdy se všechno táhne a než se něco stane – trvá to věčnost. Tak je tomu i zde. Přemýšlím, co mě má rozrušit, znepokojit? Dva krvavé okamžiky jako by sem nepatřili. A pak mě to docvaklo: PROROK je zajímavej právě tím ,,uondaným“ tempem. Jak moc ponechám na vás. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Prolnutí dvou žánrů - mafiánské ságy a vězeňského dramatu - a oněmi žánry specifikovaných světů dělá z Proroka hodně osobitý film. Jacques Audiard je už nekorunovaným králem novodobé francouzské drsné gangsterky, v níž po několikáté variuje svá oblíbená témata (především specifický svět vězení a motiv vězně...) a kterou ozvláštňuje spojením naturalisticky popisného prostředí s poetickými scénami, jež dávají snímku funkčně umělecký rozměr. Symbolická postava zavražděného spoluvězně, která nevyčítá a nepronásleduje, leč naopak apelativním výkladem snů pozitivně ovlivní životní peripetie hlavního hrdiny, morálně relativizuje vyznění celému snímku, neboť přináší svět, v němž nejen že neexistuje svědomí, zábrany, jasné rozlišení dobra a zla, ale už ani mrtví nechodí ve spaní vyčítat vinu původcům svého utrpení. S kým v takovémhle vidění světa vlastně sympatizovat? Prorok je silný film, přesto jsme v něm občas postrádal výjimečný příval katarze, která by mi v diváckém zážitku přinesla punc mimořádnosti. Návštěva kina nebyla tentokráte událostí, na kterou nebudu moci dlouhou chvíli zapomenout...chyběly tomu mimořádné scény či třeba macho knírek a neodolatelné charisma režisérem Jacquesem Audiardem též dříve obsazeného Vincenta Cassela alias přímé konkurence v podobě Richetova Veřejného nepřítele č.1... ()
Asi najlepšia sonda do väzenského prostredia a do jeho temných zákutí. Znepokojujúca, silno realistická, drsná a zároveň veľmi štýlovo spracovaná, aby bol spokojný filmový kritik, i laik. Najväčšie nadšenie som mal však z hereckého podania všetkých zúčastnených, ale Tahar Rahim ich svojim výkonom i tak s prehľadom zatienil. 85%. ()
Jeden z horkých kandidátů na největší filmový zážitek roku, který u mě přebíjí i velmi slavné mafiánské ságy minulosti. Jde o nekašírovanou sondu do dnešního francouzského podsvětí, kde ruční kamera, výběr prostředí a herců zprostředkovává maximálně autentický ponor do světa zlodějíčků, kšeftařů všeho druhu a pašeráků drog v dnešní multikulturní Francii. Francouzské, korsické, arabské a italské gangy tu soupeří o místo na slunci. Snímek líčí vzestup jednoho drobného delikventa z pařížského předměstí, který se dostane do vězení a díky službičkám zkušenějšímu mafiánovi buduje vlastní pozici a stoupá na žebříčku ve světě galerky. Prakticky každý moment filmu jsem měl pocit věrohodnosti a neměl jsem problém s logikou viděného děje, což se mi stává jen zřídka. Věznice je v podání Jacquese Audiarda krajně nevlídné místo k životu a pohled na příslušníky podsvětí je prost nějaké vznešenosti a mytologie typické pro americké mafiánské ságy. Film má nicméně jednu vadu, není tak vstřícný vůči divákům, takže je někdy docela složité orientovat se v množství postav s typicky středomořskými snědými rysy a stejně tak v jejich motivaci. Celkový dojem: 95 %. Hlavní předností Audiardova filmu je vedle zmíněné autenticity i psychologie postav. Nejde zkrátka jen o typy, jako je tomu např. u Tarantina. ()
Vůbec se nebojte těch 150ti minut, které film deklaruje. Pro mě to byl totiž jeden z důvodů, proč jsem Proroka neustále oddaloval, ale přitom to byla obrovská škoda. Jedná se o hodně silnou gangsterku, ve které nenápadná tvář Tahara Rahima neustále překvapuje. To, co si pro něj scénáristi napsali, byste do něj totiž vůbec neřekli a i přes snahu žít normální život jste chtě nechtě museli přemýšlet nad tím, jestli byste takový psychický tlak dokázali ustát právě Vy. Jelikož se Tahara ve filmu neustále ptají, jestli jí vepřový, tak bych ho za tento výkon nejradši pozval na pořádnej řízek z kotlety s bramborovým salátem... ()
Reklama