Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 554)
První díl nově nakoplé série Star Treku se mně líbil. Byl hodně akční, efektivní a zábavný, což jsem přijal s povděkem. Před těmi čtyřmi lety bylo fajn na takový film narazit, dnes už těch rádoby vydařených blockbusterů je celá kopa a je těžké v nich najít nějaký ten opravdu vydařený. Tenhle se ale povedl. Sice nevyrovnává kvality prvního dílu, ale hodně se jim přibližuje. Takový Benedict Cumberbatch je totiž naprosto perfektní protivník. No a J.J. Abrams je pro změnu skvělý režisér, takže v rámci digitálního orgasmu dochází ještě k příběhovým rošádám a k dalšímu prohloubení vztahu k hercům jako jsou Chris Pine, Zachary Quinto nebo Simon Pegg a já si tedy ve výsledky chrochtám pomyslným blahem. Je vidět, že fanoušci Star Treku se v tomto filmu nezapřou. Škoda toho, že tento film s původním, decentním Star Trekem, má společného tak málo, že mu to řada dalších fanoušků není schopná odpustit. Oprostit se od toho, tak si užijí příjemnou popcornovou zábavu, která tu myšlenku v sobě má. Jen se jí musí dostatečně otevřít. ()
Libec po všech stránkach! Technicky dokonale, skvěle zahrané a hlavne po celou dobu zábavné. Porad se něco děje, film se žene kupředu a nejsilnější strankou je skvělý scénář plny zvratu, ktere na rozdíl od vetsiny blogbusterů působí uvěřitelně a motivovaně. Ano, ukázky byly dost zavádějící a i kdybyste si je pustili milionkrát, nic moc se z nich o deji nedozvite. V porovnani s Oblicionem si film udrží nastavenou látku celou dobu a nejsou tu scény jak z blbych beckovych filmu a telenovel. Oproti prvnímu dílu je to více o Spockovi, ale s výtkami na citovou prázdnotu nemohu souhlasit. Prave ten kontrast mezi emocemi ovladanym Kirkem a emoce ovladajicim Spockem je nejlepší stránkou filmu. A kdyz i Spock se rozhodne trochu se odvazat, působí to nesmírně silně. Ma-li platit tvrzeni, ze film je tak dobry, jaky je jeho zaporak, tak tady to nemohlo dopadnout lepe. Sledovat Sherlocka, ktery je porad o krok pred ostatnimi, je uzasne a drzi to divaka v neustalem napeti. Z trojice velkých nedávno vedených filmu (Oblivion, Iron man 3, Star trek) vítězi Star trek na cele čáře a je jediným, který mám chuť vidět vícekrát. ()
Abrams opět dojí emoce co to dá - jen v první třetině filmu stihne Kirk přijít o velení lodi, blízkou osobu a málem i o Spocka. A maximálně vyhrocené jsou i akční scény, takže když Kirk letí vesmírem jen ve skafandru vstříc nepřátelské lodi, bojíme se o něj hned pětkrát 1) jestli to nenapálí do vesmírného smetí ležícího mu v cestě 2) jestli se bez navigačního systému dokáže trefit do patřičného vstupu 3) jestli se vstup včas otevře 4) jestli Kirkovi dřív než k němu doletí neimploduje praskající přilba 5) nebo ho nějak neosere Cumberbatch, který letí s ním. Zkrátka přesný opak všech těch TRANSFORMERů a PIRÁTů Z KARIBIKU, kde jsou vám postavy ukradené a místo napínání jste umořeni nekonečnou over the top akcí. A i když u obou STAR TREKů necítím fatálnost jakou oplývají Nolanovi Batmani (které mi to připomnělo natlačeností silných scén), pořád patří - spolu třeba s X-MEN: PRVNÍ TŘÍDA - k blockbusterové špičce, která má kvalitní příběh a postavy, akci, švih a vtip a to všechno v ideálním poměru. ()
Když by člověk hodně chtěl, mohl by říct, že Abrams vytvořil mnohovrstevnatě sofistikované oživení "Star Treku", kde umocnil a aktualizoval všechny aspekty klasického seriálu, tedy nejen jeho idealismus a étos, ale také jeho campovost. Spíš je ovšem na místě si přiznat, že druhý nový "Star Trek" má podstatné problémy, které pak dávají vyniknout jeho nechtěně směšným prvkům v čele s děsivým přehráváním všech hlavních zúčastněných. Achillovou patou filmu se stává scénář, který je celý vystavěný kolem jednoho velkého zvratu vážícímu se k odhalení jména hlavního záporáka a z toho následně odvozených variací na ikonické momenty klasických "Star Trek" filmů. Jenže kromě těchto prvků film nenabízí nic jiného, co by upoutalo diváckou pozornost a umocnilo tak efektnost těchto momentů. Jestliže v nových "Star Wars" Abrams zaštítil vznik skvělé fanfikce, která nápaditě variovala, převracela, aktualizovala a obohacovala kánon, "Star Trek: Do temnoty" je ukázkovým příkladem lajdácké fanfikce, která jen nekoncepčně variuje svůj vzor, ale při tom do něj nevnáší nic nového, ale ani samostatně funkčního. Můžeme teoreticky děkovat, že "Star Trek" se tak paradoxně stal odstrašujícím příkladem, ze kterého se u Disneyů poučili a tak Abramsovi svěřili jen první díl nových pokračování. Právě druhý "Star Trek" totiž ukázal, že Abrams je skvělý ve vytváření nových a chytrých variací starých světů, ale bohužel už pak napodruhé neví, co si s nimi počít. ()
Pokračování Abramsova pojetí Star Treku s podtitulem Do temnoty představuje zajímavý paradox, který tu různou formou zmiňuje více lidí. Jde stejně jako první díl o důsledně a chytře vystavěný film, nicméně pro jeho plné pochopení a docenění je nutná znalost předchozích star trekovských filmů, seriálů, ad. Při této znalosti si ale film užijete jen do té míry, že sice budete plně vnímat pohrávání si s modelem star trekovského universa a různými alternativami, ale nadšení z jedinečného, neočekávatelného a překvapivého řešení se vytratí. To si naopak zachová divák, kam řadím i sebe, Star Trekem více či méně nepolíbený, který ale zase nepochopí tu řadu odkazů a paralel. Tato ambivalence pak nabízí určitý argument, proč uvedeným způsobem filmy ze zavedených (a megaúspěšných) franšíz dělat. První skupina zainteresovaných se utvrdí ve fanouškovském statusu, ta druhá bude neodolatelně chytrým zpracováním sváděna a přemlouvána, aby se fanouškem stala také. ()
Galerie (155)
Zajímavosti (53)
- Scenáristé Roberto Orci a Alex Kurtzman prozradili, že měli dilema, zda ve filmu poslat hlavní hrdiny proti novému padouchovi, nebo jim v duchu startrekovské tradice postavit do cesty vesmír a jeho tajemství samo o sobě. (Caszidy)
- Když se objeví loď admirála Marcuse (Peter Weller) před Enterprise z warpu, začnou se zavírat ovládací panely. V dalším záběru, když se díváme na hledí Enterprise, už jsou ale zase otevřené. (Mysteri699)
- Ve scéně, kdy Spock (Leonard Nimoy) stíhá Khana (Benedict Cumberbatch), Khan zastaví na přechodu vozidlo. Následně lidé jdoucí po přechodu prochází přímo krajem kapoty auta. (ČSFD)
Reklama