Reklama

Reklama

Hra o trůny

(seriál)
  • USA Game of Thrones (více)
Trailer 9
USA / Velká Británie, (2011–2019), 67 h 52 min (Minutáž: 48–82 min)

Předloha:

George R.R. Martin (kniha)

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrají:

Peter Dinklage, Lena Headey, Kit Harington, Emilia Clarke, Sophie Turner, Maisie Williams, Iain Glen, Nikolaj Coster-Waldau, John Bradley, Alfie Allen (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(8) / Epizody(73)

„Ve Hře o trůny zvítězíš, nebo zemřeš.“ Násilí, klamy a intriky ve velkém stylu provází rody Westerosu osmi vynikajícími sériemi. Vše pro jediný účel - usednout na Železný trůn. Cenami Emmy ověnčený seriál natočený na motivy knižních bestsellerů „Píseň ledu a ohně“ George R. R. Martina, sleduje obyvatele fantazijního světa, jejichž osudy změní společná hrozba ze Severu: zdánlivě nezastavitelná armáda Nemrtvých. (Magic Box)

(více)

Recenze uživatele krauset k tomuto seriálu (22)

Hra o trůny (2011) 

Tvůrci Weiss s Benioffem nezvládli poslední dvě řady (ano, sedmou sužují podobné problémy jako osmou), ale předtím se jim povedlo vytvořit největší seriálový fenomén vůbec a naprosto změnit měřítko televizního vyprávění. Opravdu to není tak dávno, co si nikdo nedovedl představit, že něco jako Bitva bastardů vůbec lze natočit pro televizi (tedy ne televizi, HBO). A vklad showrunnerů není jen v adaptaci. Dnes populární myšlenka, že jde o dvojici packalů, zcela přehlíží fakt, že mnoho z toho, co bylo na seriálu nejlepší, buď napsali zcela sami, nebo to Martin zmiňuje jen okrajově – a to z pohledu akce (Tvrdodomov), tak dialogu (Robert se Cersei konverzující o manželství, Tyrion vzpomínající na svého brouky zabíjejícího bratránka chvíli před Oberynovým duelem). A ano, rád bych viděl jejich verzi Star Wars se soundtrackem Ramina Djawadiho. První polovina seriálu a zejména třetí a čtvrtá série (zde loňský žebříček sérií a epizod) jsou pro mě na vrcholu televizního tvorby jako dvojice draků shlížející z vrcholu potravního řetězce. Odvyprávěné s absolutním sebevědomím, dialogy, co se nemíjí účinkem, epizody sestavené s jasnou tematickou vizí i přes obrovské množství postav, palčivé, hmatatelné nebezpečí, kterému se nikdy žádnému seriálu nepodařilo přiblížit, dokonalá směs dramatu, akce a humoru vycházejícího z postav, to vše udělalo ze seriálu miláčka fanoušků i kritiků. Hra o trůny je po většinu svého běhu velice chytré, v barvě zlovlka morálně šedé spíše než černobílé fantasy, přes brutalitu místy vyprávěné se značnou jemností a rozmyslem. Grandiózní i komorní. Skutečný převrat v dějinách seriálové produkce  a – nechám-li rozhodovat srdce – dílo patřící na Železný trůn televizní tvorby ()

Série 1 (2011) (S01) 

První série se naplno rozpohybuje v páté epizodě, The Wolf and the Lion, v níž zazní také první opravdu skvělý původní dialog, za nímž stojí Benioff s Weissem, a to když se Cersei a Robert baví tím, že je to jejich manželství, co drží království pohromadě. Odtud pak kvalitativně stoupá až k posledního dílu. Epizodu Baelor, kde Ned přijde o hlavu, a ještě lepší Fire and Blood, kde je Robb prohlášen Králem Severu a Daenerys se stane Matkoud raků, točil Alan Taylor, který seriálu propůjčil vetkl jeho rozpoznatelný vizuál. Sezóna přehnaně kritizovaná za přílišné prolínání sexuálních scén s dějovou expozicí (sexpositions). První série pro mnohé zůstává nejoblíbenější díky Seanu Beanovi a také díky tomu, že ji pohání jednoznačný konflikt mezi Starky a Lannistery a řešení záhady Branova pádu a nezdařené vraždy. Začátek hodný trůnu. Žebříček sérií na TVZone. ()

Oheň a krev (2011) (S01E10) 

SPOILERY // Pro mě ještě lepší než předchozí Baelor, kde dojde ke stětí Eddarda. Tady totiž opravdu zjistíme, že meč dopadl přesně, a uzříme, jaký to má na všechny dopad. Podobně těžký jako na Nedovu nebohou hlavu. Robb zoufale tupící svůj meč planými údery do stromu poté, co vyhrál bitvu a zajmul Králokata, obětoval 2000 Seveřanů, a přesto přišel o otce, je jeden z nejsilnějších momentů celého seriálu. Sansa se postaví Joffreymu („Možná mi můj bratr přinese tvoji hlavu.“). A Daenerys vezme zbytečky života manželovi a dá život drakům. ()

Série 2 (2012) (S02) 

Tady začíná pravá Hra o trůny s množstvím motivů a zápletek a zrad a přemírou postav. Svět se rozšiřuje a zalidňuje, ukazuje se, že vše je politicky zamotanější a válka je mnohosměrnější než by nasvědčoval přímý střet mezi Starky a Lannistery. Nedoceněná série kvůli tomu, že postrádá jasné ohnisko a je roztříštěnější, než byla ta první. Jde o velmi politickou sérii, v níž má několik hlavních postav své nejlepší nebo skoro nejlepší linky: Tyrion, když úřaduje jako Pobočník krále za nepřítomného Tywina, zdatně všechny obehrává a spřátelí se s Varysem, Arya a její skvělé slovní duely s Tywinem, též je zde tragické rozhodnutí Theona a setkání Jona s Ygritte. Obsahuje tři památné epizody v čele s Blackwater, která zůstává nejlepší epizodou celého seriálu. Žebříček sérií na TVZone.  ()

Oheň a voda (2012) (S02E09) 

Dokonalost. Od otvírací scény zaměřující se na napětí zvracejících vojáků v podpalubí. Přes bubny, divoký oheň, radu, Tyrionův proslov. Naprosto kompaktní epizoda, nejen soustředěností na jedinou událost, ale též tematicky. Je zde jasná souvislost mezi bojujícími a ženami a dětmi čekajícími na výsledek. Brilantní tím, jak si hraje s diváckým příklonem k jedné nebo druhé straně. Možná chceme, aby Lannisteři prohráli, ale bojíme se o Tyriona. Skoro lepší než samotná bitva je rozhovor Sansy se Cersei (což je jedna velký zločin Emmy na Leně Headey), která holubičce uděluje opilecké rady o vládnutí a úloze ženy dvora. Také nejspíš nejlepší výkon Sophie Turner. Druhá epizoda, kterou napsal pro seriál George R. R. Martin, je stravující a nezapomenutelná jako zelený oheň šířící se po hladině. Žebříček epizod na TVZone. ()

Série 3 (2013) (S03) 

Bezchybně poskládaná série a v podstatě sdílené první místo. Bezútěšný triumf a nemilosrdný pohled na válku a zradu. Série, která napravila jedinou drobnou chybu druhé série, a to jistou chaotičnost ve střídání nesouvisejících příběhů tím, že každou epizodu opatřila sjednocujícím tématem, jako jsou peníze a problematika financování války v jedné, oheň v další a podobně. Samozřejmě vrcholí momentem až omamné brutality na Rudé svatbě. Vyvraždění Seveřanů je budováno celou epizodu, která je zvláštně znepokojivá (Walder Frey si lačně prohlíží Talisu, Daenerys dobude Yunkai, Jon zradí Ygritte a je podrápán v obličeji sokolem, Starkové jsou k sobě nejblíž po dvou sériích – Rickon a Bran ve věži nad Jonem a Arya téměř u své matky a bratra, aniž by se jim dostali láskyplného shledání). Moment, který sjednotil internet v adorování seriálu, moment který má osudové parametry antické tragiky, protože je šokující, ale při zpětném pohledu nevyhnutelný. Celá série je bez hluchého místa. Považte: 3. epizoda – Jaime přijde o ruku, 4. – Daenerys vypálí Astapor a získá Neposkvrněné, 5. – Jaime řekne Brienne, jak si doopravdy vysloužil přezdívku Králokat, 6. – Jon leze s Divokými na Zeď a Malíček mluví o chaosu (další skvělý monolog napsaný showrunnery o tom, že mečů v Železném trůnu je desetkrát méně, než se traduje), 7. – Brienne se utkává s medvědem, 8. – Tyrion se ožení se Sansou. 9. – Rudá svatba. Kritici jí rádi vytýkají scény mučení Theona, ale to mučení je ve skutečnosti jedno z nejlepších v dějinách filmu, právě proto, že je brutální i komické a vede k zásadnímu přerodu postavy. Je to poetika právě třetí série, s níž si nejvíc spojuji Hru o trůny jako celek. Žebříček sérií na TVZone. ()

A nyní je jeho stráž u konce (2013) (S03E04) 

SPOILERY // Jaime se vyrovnává se ztrátou ruky. Theon přizná Ramsaymu, že jeho „pravý otec zemřel v Králově přístavišti“. Varys ukáže Tyrionovi čaroděje, který ho vykastroval. Lord velitel je zavražděn povstalci Noční hlídky. Ale hlavně: Daenerys se vypořádá s otrokáři v Astaporu po svém ve scéně, která dala vzniknout legendě o vznešené abolicionistce. Proto všechna ta jména Daenerys pro děti narozené v roce 2013. ()

Políbený ohněm (2013) (S03E05) 

Třetí série potvrzuje jednoznačně nejsilnější prostředek ze všech řad. Počínaje soubojem Ohaře s Bericem, po Jonův první milostný zážitek s Ygritte (nakonec něco věděl), až ke strhující popravě Rickarda Karstarka Robbem, pro něhož je tohle rozhodnutí začátkem konce. Vrcholem je vyznání Jaimeho, proč vlastně zabil Šíleného krále. Nikolaj Coster-Waldau je zde nejlepší, co kdy byl. A když si zhnuseně stěžuje, že rytířské přísahy si mohou protiřečit, je to významný komentář k morálce fiktivního, i skutečného světa. ()

Deště Kastameru (2013) (S03E09) 

SPOILERY // Důvod, proč se Weiss s Benioffem do celého podniku pouštěli. Epizoda, která celou hodinu pracuje se zvláštní tenzí, něco je v nepořádku a divák to cítí stejně jako Catelyn. A podobně jako ona prohlédne příliš pozdě, až tehdy, když uslyší svatební kapelu hrát Deště Kastameru. Závěrečné vyvraždění je ještě mocnější než v knize, protože Robb má v seriálu daleko větší úlohu, Lady Stoneheart se později neobjeví a Talisa sama se účastní svatby. Mistrovská práce Davida Nuttera, který se stal s osmou sérií „nejpoužívanějším“ režisérem seriálu. Žebříček epizod k nalezení na TVZone. ()

Série 4 (2014) (S04) 

Nemysleli jste si, že může vyhrát sezóna bez Oberyna, že ne? Série, která v sobě spojuje to nejlepší z první a druhé poloviny seriálu. Mistrovský scénář se potkává s navýšeným rozpočtem v dokonalé součinnosti. Škoda, že Alex Graves, který režíroval její většinu, se už u seriálu neobjevil, protože měli fanoušci problémy s některými jeho výroky. Série, která bude mít v mém žebříčku epizod nejvíce zástupců. Začíná nejsilnějším úvodem vůbec, epizodou The Two Swords, v níž Tywin roztaví Eddardův meč Led, Arya získá zpátky Jehlu a Ohař chce víc a víc kuřat. Pokračuje excelentní The Lion and the Rose neboli Purpurovou svatbou, po níž následuje pár výplňkových epizod. Ale od šesté až do konce nastává bezmála dokonalost. Každá epizoda jako kdyby fungovala samostatně i společně, byla malým filmem a vybraným potěšením. Tyrionův soud, konec tety Lysy, Oberyn vs. Hora (další skvělý monolog showrunnerů o Tyrionově bratranci a broucích), bitva o Zeď a jedno ze tři nejlepších finále v podobě The Children, vtipně odvysílané na Den otců, v níž si Tyrion definitivně vyřídí účty s Tywinem. A vše spojuje Arya putující s Ohařem po zpustošených Říčních krajinách, což funguje jako ohromně silná výpověď o hrůzách války na civilním obyvatelstvu. Čtvrtá série má na vše čas, skvostně dýchá (na rozdíl od oběti Purpurové svatby). Je to série, kterou jsem si pro její větší filmovost a menší beznadějnost pustil nejvíckrát, a řadí se pro mě spolu se třetí k tomu vůbec nejlepšímu, co jsem v televizní tvorbě viděl. Žebříček sérií na TVZone. ()

Lev a růže (2014) (S04E02) 

SPOILERY // Fialová svatba a poslední z epizod, kterou napsal George R. R. Martin. Jako úžasně funkční prostředek se tu ukazuje divadlo na divadle (a nikoliv naposled), kdy Joffrey nutí návštěvníky svatby sledovat parodickou verzi války pěti králů, přestože většina hlavních hostů má k poraženým nějaký rodinný nebo jinak blízký vztah. Nakonec si ale nejvíc cením toho, že skon Joffreyho, krutovládce, jehož konec jsme si přáli roky, je nakonec ošklivý a neuspokojivý, protože náhle máme před očima pouze chlapce, který se dusí v bolestné křeči v náručí matky. Na takovéto komplikované emoce bohužel tvůrci postupně zanevřeli (viz Ramsay a jeho psi obrácení proti němu). ()

Hora a Rudá zmije (2014) (S04E08) 

Doslova drtivá epizoda. Důkaz, že Hra o trůny dokázala překvapovat i po Rudé svatbě. Sansa zalže lordům z Údolí, aby kryla Malíčka, a Daenerys zjistí, že na ni Jorah donášel. Přední místo si zaslouží nejen kvůli legendárnímu souboji Hory s Oberynem, ale i pro jeden z nejlepších kusů scenáristické invence, když Tyrion těsně před soubojem přemýšlí o zbytečnosti násilí v podobenství o lannisterském bratranci, který bezmyšlenkovitě rozmačkával brouky. Smashing. ()

Děti (2014) (S04E10) 

SPOILERY // Děti se bouří. Cersei řekne Tywinovi, že zvěsti o jejím vztahu s Jaimem jsou pravdivé. Arya nechá zemřít Ohaře (ale předtím ho okrade). Souboj Ohaře a Brienne je úžasně fyzická záležitost plná surovosti, kousání a křiku, Cleganebowl by si přál, aby byl alespoň z poloviny tak dobrý. Daenerys zamkne své draky poté, co Drogon zabije jednu malou holčičku. A Tywin skončí tím nejméně důstojným způsobem. Vrchol série i seriálu v době, kdy se vše, na co tvůrci sáhli, proměnilo ve zlatu. Podobně jako Lannisteři, they really shit gold. Absolutní masterclass Petera Dinklage. ()

Série 5 (2015) (S05) 

SPOILERY // Ta, v níž to začalo drhnout. A ta, která se ve všemožných žebříčcích objevuje blízko dna. Série má spoustu problémů, největším z nich jsou Oberynovy dcery a Dorne, na kterém je znát, že s ním Benioff s Weissem původně vůbec nepočítali, ale zařadili ho do seriálu proto, že se nechtěli vzdát Indiry Varmy, která hrála Ellarii Písek. Linka se Sansou a Ramsayem také nebyla nejlépe zvládnutá. Ale popravdě tahle série s každým zhlédnutím roste a frustrace, které jsem z ní měl, jsou dávno pryč. Scenáristé tu projevují obrovskou důvěru ve svět, který spoluvytvářejí, a vypravěčské sebevědomí, když se první polovinu série mnoho neděje, zato se skvěle pracuje s atmosférou a jde se do hloubky. Tato polovina končí Tyrionem a Jorahem recitujícími poezii o zkáze staré Valyrie, když proplouvají jejími troskami, což má skoro tolkienovský feeling. Po následných rozpačitých dvou epizodách nastupuje neskutečně silný závěr v podobě Hardhome, kde si poprvé promluví Daenerys a Tyrionem a Jon uzří Nočního krále, The Dance of Dragons, kde dojde k upálení Shireen a Daenerys poprvé sedne na Drogona, a Mother’s Mercy se slavnou uličkou hanby pro Cersei a noži Hlídky pro Jona. Jon tu měl taky nejlepší dějovou linku, počítaje první epizodou (druhým nejlepším úvodem v celém seriálu), kdy z milosrdenství zastřelí upalovaného Mance, až k jeho volbě lordem velitelem Noční hlídky. Po třetí sérii nejtemnější řada. Žebříček sérií na TVZone. ()

Tvrdodomov (2015) (S05E08) 

Kdyby se Bílí chodci neprojevili v poslední sérii jako nudná hrozba, byl by Tvrdodomov o kousek výš. A já plně respektuju, že ho má mnoho lidí na prvních místech. Realizace bitvy je úžasná, ale mě zkrátka víc zajímá, když člověk řeže do jiného člověka spíše než do nemrtvého. Epizoda významná i tím, že v ní mezi sebou vedli Daenerys a Tyrion své první dva rozhovory. A Daenerys se přiznala k tomu, že chce „zničit kolo“ aristokratického útlaku. První velká epizoda režírovaná Miguelem Sapochnikem, mistrem bitevních epizod (a to fanoušci spekulovali, že pátá série nebude mít velkou bitvu, protože na seznamu režisérů chybí Neil Marshall, který stál za Blackwater a bitvou o Zeď). Závěrečné gesto Nočního krále nemilosrdné jako změna klimatu. ()

Série 6 (2016) (S06) 

Série, kdy se postavy začnou zázračně uzdravovat (Arya po závažné bodné ráně do břicha) a dostávat z obtížných situací nekontinuálním střihem (Bran a Meera jsou na začátku šesté epizody v lese, přestože pátá končí tím, že běží do ledové pustiny stíhaní nemrtvými; Sansa s Theonem doběhnou po seskoku ze Zimohradu zázračně daleko atd.) a kdy jim kostýmní oddělení začne všívat do oblečení „plot armor“. Série, v níž seriál začal definitivně upřednostňovat epické momenty, z nichž budou fanoušci nadšení, před souvisle poutavým vypravováním. Je to série, která žije pro úžasné momenty (Bitva bastardů, Hodor, Tyrion s draky, fraška v Braavosu, na kterou se chodí dívat Arya) a jež obsahuje druhou nejlepší epizodu seriálu (finále, The Winds of Winter). Ale také spoustu nešťastných rozhodnutí: upřednostnění Písečných hadů před Doranem Martellem a nebo Ramsayho před mnohem zajímavějším Roosem Boltonem. V této sérii také počíná Tyrionovo hloupnutí, jelikož se jedná o postavu, na níž se asi nejvíce negativně podepsalo, když seriál předběhl knihy. Jeho spravování Meereenu s Varysem, tolik slibné na konci páté řady, je pro mě jedním z vůbec největších zklamání. Stále ovšem série, která je kvalitativně někde úplně jinde než poslední dvě a podle mnohých je dokonce jedna z nejlepších. Žebříček sérií na TVZone. ()

Bitva bastardů (2016) (S06E09) 

Epizoda, za níž Sapochnik a šestá série sklízeli Emmy. Vizuálně jedna z nejlepších bitev vůbec: Jon stojící proti přívalu kavalerie, následný tracking shot na jeho první údery v bitvě. Jedinečné. Nejleší scénou je ale jeho tonutí v moři těl a jeden z nejdychtivějších nádechů v kinematografii. Epizodu bohužel sráží množství nelogičností: proš Sansa neřekla Jonovi o Malíčkovi, proč nemá obr Wun Wun nějakou zbraň, kterou by mlátil vojáky, jak to, že Ramsay o Malíčkovi nevěděl, proč nechal Zimohrad skoro úplně bez posádky. A nakonec: proč vystřelil do oka Wun Wuna, když měl na mušce Jona. Nehledě na to, že se zabitím Ramsayho seriál odklonil od dlouhodobé filosofie, že brutální smrt nemůže být uspokojivá. Vizuální špička, intelektuální zklamání. ()

Vichry zimy (2016) (S06E10) 

Pravý opak Blackwater. Rozmáchlá epizoda s velkým rozptylem, kdy každý důležitý příběh dostává své malé zakončení. Cersei odstřelí Baelorovo septum, k čemuž složí Ramin Djawadi mimořádnou hudební kompozici, a usedne na trůn v momentu, kdy Jaime vidí, že jeho láska spáchala přesně ten čin, kterému on v mládí zabránil a kvůli němuž před světem pozbyl cti. Bran zjistí, kdo byla Jonova matka, a Jon je prohlášen Králem Severu. Sam dorazí do Citadely, Arya naservíruje Walderu Freyovi „humble pie“ a Daenerys pluje do Západozemí. S trochou fantazie se to dá pokládat za závěr, pokud se vám nelíbí ten opravdový a nevadí vám otevřené konce. Nejlepší epizoda režírovaná Miguelem Sapochnikem. Žebříček epizod na TVZone. ()

Série 7 (2017) (S07) 

Poslední dvě řady Hry o trůny je možné vnímat jako celek, a právě tady nastal rapidní sestup v kvalitě. Až do čtvrté epizody The Spoils of War, což je s přehledem nejpovedenější díl řady, je série kvalitní, ale jakmile Tyrion přijde s nápadem ukázat Cersei nemrtvé,  jde ke dnu jako Viserion. A fakt, že ve stejné epizodě říká Arcimistr, že by Citadela potřebovala důkaz o existenci Bílých chodců, jen aby se v posledním díle konala soukromá audience u Cersei bez jakéhokoliv pokusu Tyriona-Jona-Daenerys dostat ji pod tlak pozváním šlechty a zorganizováním  mezinárodní konference, je tristně absurdní. Weiss s Benioffem celou sérii natahují, aby si mohli nechat rozřešení všech zbylých konfliktů (Bíli chodci, Cersei, Daenerys) až do poslední řady, takže všichni dělají slabomyslná vojenská rozhodnutí jen proto, aby Daenerys neporazila Cersei příliš brzy. Série, která má na IMDb skoro každou epizodu nad 9 ve skutečnosti není o nic lepší než ta poslední a sužují ji obdobné neduhy (příliš se mluví o ději nebo o minulosti, postavy nejednají v souladu s charakterem, ale tak, jak vyžaduje děj, skoky v čase a místě). Také je to série, která začala s úmyslným zatajováním informací divákovi a nezobrazováním klíčových rozhovorů, abychom byli na konci šokovaní (viz osud Malíčka). Z nějakého důvodu se to ale ještě fanoušci jali přehlížet. Žebříček sérií na TVZone. ()

Série 8 (2019) (S08) 

Tyrion řekl prostitutce ve Volantisu, že by šel raději s ní než s blonďatou imitací Dračí královny, protože má skeptickou mysl. Proto by nebylo fér odpustit seriálu, který byl ve své první polovině brilantně chytrý, to množství děr a opominutí. Hra o trůny by měla ocenit i skeptické, kritické diváky. Recenze 8. řady na TVZone. // V nitru pozdní seriálové Hry o trůny dlí obrovský paradox: čím větší spektákl to byl, čím víc se sázelo na vizuál, tím méně se ve skutečnosti vyprávělo obrazem. Postavy ustavičně mluvily o minulosti nebo o ději. Takže místo toho, aby Tyrion svoji chytrost prokazoval, Jorah o ní řeční; místo toho, aby si Jon zálibně prohlížel Daenerys, tak Davos řekne divákům stejně jako Jonovi: „Na to její dobré srdce jí až moc koukáš.“ A možná žádná zápletka tímhle nešvarem netrpí tolik jako Daenerys v posledních dvou epizodách. Problém není v absenci foreshadowingu a náznaků, ale v jejich povaze. Když od poloviny sedmé série rozmlouvá Tyrion s Varysem o krutosti Daenerys, o níž začínají pochybovat, mluví hlasem tvůrců, kteří potřebují, aby zvrat v Králově přístavišti nebyl bez scenáristické přípravy. Ale ten náhlý hyperhumanistický moderní postoj k válce prostě neodpovídá světu a těmto postavám. Co je tím jednoznačně nejhorším, čeho se Daenerys až do předposlední epizody dopustila? Ukřižovala aristokracii Meereenu bez soudu na bázi kolektivní viny a nechala náhodně vybrané šlechtice sežrat drakem, když ve městě začali řádit Synové Harpyje. To se stalo ještě předtím, než se k ní Tyrion s Varysem přidali. Nic z toho je neodradilo. Tyhle brutální věci nejsou v souvislostech tak brutální. Uvědomme si, že se díváme na seriál plný masových vrahů (Tyrion zabil svou bývalou milenku a otce, Arya vyvraždila celou mužskou část rodu a naservírovala koláč v rámci doslova dětského menu Walderu Freyovi).  V tomhle kontextu Tyrionovy a Varysovy pochybnosti prostě nevychází z toho, jak by ty postavy vnímaly svět okolo sebe. Takový foreshadowing si nechte. Buď to měl být úplný šok pro všechny ve smyslu „absolutní moc má tendenci korumpovat absolutně“ znenadání, nebo (lépe!) postupně budovaný moment. Foreshadowing (natož špatný) není totéž co vývoj postav a vyhlazování civilistů v okamžiku vítězství prostě není totéž co kruté jednání s nepřáteli vedoucí k jasnému cíli. Ta proměna by se musela poctivě odvyprávět. Nakonec ani nevíme, jestli šlo o politické gesto (strachem odradit zbytek království od vzpoury, nebo momentální/trvalé šílenství). Z toho, co to říká o psychických nemocech, rozhodně nemám dobrý pocit. A když se ve svém příběhu uchýlíte k vysvětlení: zešílela, protože genetika, je to laciné. // Chaos není jáma ani žebřík. Chaos je adaptace bez knih k adaptování. Benioff s Weissem nejsou žádní packalové, napsali skvělé scény, dialogy i monology, které nejsou v Martinově předloze (Tyrion o utloukání brouků slabomyslným bratránkem, rozhovor o manželství mezi Cersei a Robertem a mnoho dalších). Kdyby to byli špatní scenáristé, ty epizody jsou horší. Trpí ale strašnou zkratkovitostí a pocitem, že by je šlo vyřešit jednodenní diskusí a drobným přepracováním, že jim chybí opravdu maličko k vysoké kvalitě. // Šestidílná série, ve které je děje na dvacet epizod. Na rozdíl od sedmé na mě skoro všechna dějová rozhodnutí fungují alespoň v teorii. Ovšem jak byly poslední tři epizody sedmé série natahované, tady je málo času na všechno. Foreshadowing nahrazuje solidní dlouhodobý vývoj postav, zvraty nejsou prožité. A ve službě překvapení tvůrci prohospodařili léta budované charakterové oblouky. Chápu frustraci fanoušků, protože tady je viditelný potenciál na skvělou sérii, ale hodnotit 8. o tolik hůře než 7. je nepřesné. Ve srovnání navíc 7. vypadá obyčejně, kromě Alana Taylora ji netočil nikdo z top Game of Thrones režisérů, zato finální patřila Davidu Nutterovi a Miguelu Sapochnikovi – a vypadá na to. Jen pro srovnání: podívejte se na profilové fotky epizod v kolonce „série“ na IMDb a rozdíl ve vizuálu uvidíte okamžitě. 4/10 pro poslední epizodu prostě fér není. To, co bylo na Hře o trůny zajímavé, je zároveň důvodem, proč je skoro nemožné ji uspokojivě završit. A je to jistě důvod, proč Martin přestal vydávat nové knihy a s šestou nemůže  pohnout. Ve středu vyprávění je totiž nepředvídatelnost, rozšiřování světa, zabíjení důležitých postav, ale na konci jistá předvídatelnost musí nastat (nebo uděláte neuspokojivá zakončení z čistého nebe jako showrunneři), a děj se musí zúžit a zrychlit. A zatímco Martin tento kompromis asi není ochoten udělat, Benioff s Weissem ho udělali až příliš. A tak se najednou sejde šlechta, aby rozhodla o tom, kdo povládne království, a přestože doteď sebemenší rozpor v osobních zájmech vedl k sobectví a válce, nyní všichni harmonicky souhlasí s volbou krále a odtržením Severu. Nicméně, jinak by to nikdy nemuselo skončit, protože navzdory rétorice Daenerys, kolo dějin se bude stále otáčet. My, kdo jsme se roky dívali a spekulovali (a že asi nikdy nebyl seriál, o kterém by se dalo mluvit tolika způsoby), my všichni, kdo jsme hráli hru o trůny, jsme vyhráli, protože jsme byli součástí fenoménu, který nemá v dějinách televize obdoby. Slovy chvalořeči za mrtvé Noční hlídky: Už nikdy neuvidíme nějaký jemu podobný.  Žebříček sérií na TVZone.  () (méně) (více)

Související novinky

Rod draka přiletí i se třetí sérií

Rod draka přiletí i se třetí sérií

18.06.2024

Jsou zprávy, které sice nejsou nikterak překvapivé, o to víc ale potěší. Žhavými intrikami a ještě žhavějšími bitvami natřískaný Rod draka je obřím hitem - pilot první série dodnes zůstává… (více)

Začaly práce na třetí sérii Prstenů moci

Začaly práce na třetí sérii Prstenů moci

29.02.2024

Druhá série ještě ani nemá oznámené datum premiéry, ale už teď víme, že se začalo pracovat rovnou na třetí řadě, v níž se vrátíme do Středozemě. Seriál Pán prstenů: Prsteny moci se pyšní obrovskými… (více)

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

13.02.2024

Spinoffů, prequelů či přímých pokračování jsme se měli ze Západozemí dočkat už několik. V současnosti je jisté, že se letos v srpnu dočkáme druhé série Rodu draka. Dále pak s určitostí vzniká série A… (více)

Reklama

Reklama