Reklama

Reklama

Anděl pomsty

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Film vypráví o švadleně Thaně (Zoe Tamerlis), která je dvakrát během jednoho dne znásilněna. To opravdu naštve. A tak se hrdinka vydává na cestu pomsty. Začne se vyzývavě oblékat a zabijí každého muže, který se jí snaží znásilnit. Jedno z raných děl explitation klasika Abela Ferrary. Film byl zakázan v Norsku, Švédsku, Finsku a na Novém Zélandě. (dr.Orlok)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (37)

Visáč 

všechny recenze uživatele

Zmes bronsonovky Death Wish, švédskeho rape/revenge kultu Thriller: A Cruel Picture a Scorseseho Taxikára v exploatačnom náleve Abela Ferraru. Režisér Driller Killera stavil vo svojom druhom filme na priamočiarosť, prenádhernú nekorektnosť a nemú hrdinku, ktorej "deň blbec" uštedril dvojnásobné znásilnenie. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Němá švadlena Thana (ikonická Zoë Lund) má opravdu pech - dvakrát během jediného dne je znásilněna dvěma různými zvrhlíky - načež se s ráží .45 v ruce vydává na křížovou výpravu za očištěním New Yorku od mužské špíny. Abel Ferrara sestavuje mnohovrstevný a vizuálně zajímavý rape-and-revenge-movie ve velice živém prostředí kriminalitou zmítaného New York City a předhazuje divákovi finální tečku v podobě provokativního krvavého finále s převlekem jeptišky. Vskutku pamětihodný počin v rámci pokleslého žánru. ()

Reklama

seeker23 

všechny recenze uživatele

Ferrara už ve své rané tvorbě ukazuje neuvěřitelný cit pro autorskou práci se žánrem. Zdánlivě se v případě filmu Ms. 45 jedná "pouze" o exploatační revenge pecku (i tak by obstála na výbornou), ovšem tento film jde dál. Nebo lépe řečeno: není to případ filmu, který by vycházel z žánru a posouval jej mimo jasně vymezené žánrové vody, spíše osciluje mezi nabízením atrakcí a jejich reflexí. Cítíme tu nejen Taxikáře či Přání smrti, ale při pozorném soustředění na formu i to, že podobné prostředky, jaké využívají často béčkové žánry (rychlé zoomy či střihy sloužící k vyvolání šoku a napětí...), byly vlastní už i novovlnným filmařům (viz Truffautův nejvíce Hitchcockovský film Nevěsta byla v černém). Zde naopak vidíme pečlivě budovanou mizanscénu, promyšlenou práci s detaily nebo pomalé kamerové jízdy - tedy prvky ne až tak vlastní exploatačním filmům. Toto formální napětí mezi "vysokým" a "nízkým" je ovšem svým způsobem i tématem filmu, který je zcela zaměřen na hlavní hrdinku. Nejde tu však o psychologickou studii, která by film "povyšovala" nad sled atrakcí, jde o oscilaci mezi ublíženou němou dívkou nenávidějící muže a sebevědomou femme fatale fascinovanou a posedlou mocí a možností zabíjet muže. Její vrcholně stylizované jednání (rudé rty líbající při nabíjení láskyplně kulku za kulkou či de nirovsky vyšinutá scéna s pistolí před zrcadlem v kostýmu jeptišky...) působí místy vpravdě démonicky, nejde tu však jen o poukaz na patologické chování, které by ji mělo částečně ospravedlňovat; jde tu i o poukaz na filmové zobrazování násilí, na fetišizaci žen a zbraní (neboť Thana vše promýšlí a sama má z toho potěšení, je fetišistkou stejně jako potenciální filmový divák). Ferrarovi se tak daří bez jakéhokoli moralizování či vysvětlování a naprosto nenásilně (jak paradoxně trefné slovo) pracovat s žánrem a zároveň reflektovat, jak působí na diváka. ()

choze 

všechny recenze uživatele

V roce 1981, údajně nejnásilnějším v historii New Yorku, natočil Ferrara svůj kompilát vigilanťáků a rape and revenge snímků ze sedmdesátek. Z Přání smrti a Taxikáře si půjčil zabordelený New York zabydlený násilníky a slizouny (plus scénu nacvičování střelby před zrcadlem), kde civilním hrdinům nezbývá než vzít právo/zbraň do vlastní rukou, a ze švédského Thriller: A Cruel Picture zneužitou němou dívenku a zpomalenou finální střílečku. Na rozdíl od svých lokálních předchůdců akcentuje sexuální útočnost mužů vůči ženám, od catcallingu po znásilnění - byť dvě různá znásilnění během jednoho dne se zdají být poněkud přehnaná. Příběh je pak dost silné slovo pro sérii znásilňovaček a střílení prakticky bez jakýchkoli dějových zákrut a nebo uvěřitelné postupné proměny hrdinky a jen s minimem dialogů, kdy hrdinka komunikuje de facto jen střelbou. Ferrara to kompenzuje výpravou špinavého osmdesátkového New Yorku, snaživou kamerou, dobře vybranou představitelkou hlavní role a stylovým zpomaleným závěrečným masakrem na maškarním večírku. A cool plakátem. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Klasický príbeh pomsty môže nabrať totálne absurdné rozmery. Umocnené skvelou režisérskou prácou a rovnako dobrým nápadom, urobiť hrdinku nemou. Intenzita toho, kto si zaslúži odplatu za znásilnenie, prerastajú postupne do jasnej odpovede: celé mužské pokolenie. Všetko v kulisách mesta, plného zanedbaných, odpadkami posiatych ulíc a opustených verejných priestranstiev. Ako opozitum drsného prostredia ulíc je postavený svet módneho salónu, v ktorom nemá hrdinka pracuje ako krajčírka. Zaujímavá je tiež línia so zvedavou, dekadentne sa obliekajúcou, starou susedou mlčanlivej krajčírky a jej milovaným psíkom, strojcom záverečného animal happy endu. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (3)

  • Film bol zakázaný vo Fínsku, Nórsku, Švédsku a na Novom Zélande. (Paldiny)

Reklama

Reklama