Režie:
Rodrigo CortésScénář:
Chris SparlingKamera:
Eduard GrauHudba:
Víctor ReyesHrají:
Ryan Reynolds, Stephen Tobolowsky, Samantha Mathis, Ivana Miño, Erik Palladino, José Luis García Pérez, Anne Lockhart, Tess Harper, Kali Rocha (více)Obsahy(2)
170 000 čtverečních mil pouště, 90 minut kyslíku. Není cesty ven. Tvůj osud není nikdy zpečetěn… Paul Conroy je civilním pracovníkem v Iráku, kde je unesen a pohřben zaživa - tak by se dal ve stručnosti shrnout strhující thriller z dílny španělského režiséra Rodriga Cortése. Příběh muže uvězněného pod zemí, kde má k dispozici pouze mobilní telefon a pár dalších věcí, je natočen velmi sugestivním a napínavým způsobem s místy až dokumentární přesností. Zdá se, že jeho osudem je být pohřben zaživa, ale s tím se nehodlá smířit a je rozhodnut bojovat do poslední chvíle… Logika děje je zde vztažena právě k žánru thrilleru a nikoliv k tomu, zda by k takové situaci mohlo v Iráku dojít. Vynikající představitel ústřední role, Ryan Reynolds, svým výkonem dokáže hodinu a půl udržet tempo i pozornost diváka. Ve filmu se objevují i zajímavé společensko-politické otázky vybízející k reflexi ozbrojeného konfliktu nejen v této arabské zemi. Již při svém uvedení na festivalu v Sundance se filmu dostalo nadšeného přijetí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (999)
wow, kdo by to řekl, že film, kde není ani jediná jedna scéna mimo rakev, a hraje v něm tedy vlastně jenom jeden herec, může být tak napínavý. To, že je taky hnusně depresivní, klaustrofobický a komorní samozřejmě překvapení není, ale bylo krásné sledovat, jak výtečná práce s kamerou dokáže tvořit atmosféru. A samozřejmě i s ozvučením. Reynoldsův doposud nejlepší herecký výkon a rozhodně nejlepší one man show za posledních x let. A nepříjemný drásavý pocit na pár dní 100% zaručen. I kvůli posledním neskutečným 10 minutám, které s divákovy nervy zametají jako s tím nejšpinavějším hadrem. Fuj, jak je krásné mít kolem sebe čisto (no...) a hlavně prostorno. Od tohoto filmu si toho začnu asi opravdu cenit. PS: úžasné úvodní titulky ()
Neuvěřitelné, že někdo dokáže natočit film s jedním jediným hercem, který se celý bez výjimky odehrává uvnitř rakve a který je přesto - opět celý - napínavý a vlastně strhující? Ano, Rodrigo Cortés to dokázal a já skoro ani nemohu uvěřit, že to funguje, přesto je tomu tak. Dramatu svým konceptem podobnému Telefonní budce sice musíte jako divák odpustit pár stěží uvěřitelných věcí - především extempore s plazem, neuvěřitelný dosah telefonního signálu a nerespektování fyzikálních zákonitostí, respektive stačí rozdýchat to, že hlavní hrdina všechno nevydýchal, ale když přistoupíte na režisérovu hru, dostanete skutečně originální biják. Svým vyzněním hodně protiválečný a z podstaty věci protiamerický, dávající za pravdu serveru WikiLeaks ... ()
Natočit hodinu a půl dlouhý film o chlápkovi, co je pohřben zaživa a myslet si, že už jen tento vcelku originální námět stačí k ohromení diváka? Ne ne ne. Já mám rád filmy s klaustrofobickými pocity, takový Pád do tmy je v tomto ohledu skvělý, ale Buried mě docela zklamal. Nevím, nějak mě prostě režisér nedokázal přesvědčit. Pár momentů bylo sice velice povedených, ale jinak jsem to Reynoldsovi moc nevěřil. Z tohoto námětu se dalo podle mě vytěžit víc. I když se "nonstop kamera v rakvi" může zdát jako prvek, který vyšvihne atmosféru ještě o něco výš, tak na mě to působilo spíše naopak a postupem času mi ani nepřišlo, že je vlastně úplně v háji. A navíc mě taky zklamal děj a všechno kolem toho jak se tam dostal, kdo ho tam dostal, proč se tam dostal... Přestože je to prvotřídní nápad a film natočený zhruba na dvou metrech krychlových je opravdu něco co tu ještě nebylo, tak si myslím, že zpracování mělo být lepší - poutavější a údernější. A to jim ještě odpustím pár hloupostí. 60% ()
Napínavý film se dá natočit i na menším prostoru než Telefonní budka. Byl jsem napnutý od nějaké dvacáté minuty a jak minuty ke zhlédnuté stopáži přibývaly, dech se zrychloval a v samotném závěru jsem paradoxně téměř nedýchal. Musím vyseknout poklonu Ryanu Reynoldsovi, ve vší úctě - takový výkon jsem od něj nečekal, i když patří k mým oblíbencům. Na podobné téma se nejspíš příliš originálních nápadů vymyslet nedá, a tak se klaním i tvůrcům za to, že s ním přišli jako první. Buried není nic pro klaustrofobiky, dokonce i já měl s tou stísněnou atmosférou co dělat. Ryane, ještě chvíli a poputuješ do topky. ()
A lítají třísky!!! Vynikající ukázka toho, jak málo stáčí k útoku na divákovu signální - prostřednictvím obav z toho, že se jednou probudí každý ve své vlastní rakvi. Výborná a zatraceně ztísněná devadesátiminutovka s fuckujícím Ryanem Reynoldsem na ploše cca 2,5 m x 1 m. Tak bezmocně jsem se cítil jen u několika málo filmů (V devíti u Čelistí, o několik let později se Sandrou Bullock lapenou v Síti a nedávno u Pádu do tmy). Když už to vypadá, že film ztrácí, spolu s hlavním hrdinou, dech přijde nečekaně nový, osvěžující prvek a drásá nervy až do závěrečné desetiminutovky, která si hraje s divákem a očekáváním takovým způsobem, že máte chuť křičet: "Až vylezeš ven, nakopej všem zadky!!!". Jedna z nejlepších One man show za poslední roky! Wille promiň! PS: rozhodně nic pro klaustrofobiky. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Během filmování se Rodrigo Cortés inspiroval filmy Provaz (1948) a Záchanný člun (1944). (žvanimírek)
- Zavoláte-li na telefonní číslo chicagské pobočky FBI, které ve filmu zazní, skutečně se dovoláte do jedné z kanceláří FBI. (PauloZ)
- Samantha Mathis, která namluvila ženu Paula Conroye (R. Reynolds), hrála dříve ve filmu 83 Hours 'Til Dawn (1990), kde byla taktéž pohřbena za živa. (CliffLee)
Reklama