Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 083)
"You've been in my life so long, I can't remember anything else." Na jednu stranu oceňuji, že každý ten film vykazuje snahu odlišovat se od svých předchůdců, ale na druhou stranu je trochu rušivé (legrační), jak vždycky zařvou všichni kromě jedné a začíná se pokaždé s novým setem postav. Třeba konkrétně tady, poté, co jsem si ve Vetřelcích prožila emocionální traumátko a byla za ně odměněna shledáním "matky a dcery", schytám okamžitě ránu do zátylku ve jménu "facehugger ex machina" a můj divácký zážitek je tím velmi silně narušený, i když to vlastně nepramení z tohohle filmu samotného, ale z jeho okolností. Já osobně bych na následné truchlení potřebovala celý další film, abych se s tím vyrovnala, ale to tady nepřichází v úvahu, protože se jedná jenom o předehru pro jiný příběh. Déšť hořících vězňů byl celkem působivý, stejně jako rybí oči doktora Clemense. ()
Po depresivně napumpované jedničce a akcí natřískané dvojce se třetí díl může pochlubit jistým druhem komornosti. Fincher je mistrem stupňované atmosféry a jeho pojetí celé ságy mi není až tak proti srsti. Nesnažil se jí rozpompéznit, přeplácat, ba naopak spíše zklidnit a víc zhororovatět. Stejně jako si mladík zabeďarovaného ražení patlá do vlasů kila gelů, pak tady se jak režisér tak scénáristi patlají v pokusech nezahanbit legendu. Sigurney a zvlášť to co s její postavou provedli se mi trochu právě tady nepozdává. Závěr sám o sobě taky zapříčinil to, proč trojka Vetřelce nikdy nemůže dostat plné hodnocení. Ty vesmírné potvory mi už taky nepřišly tak děsivé, spíš jen jako po zdech skákající splašený pejsánci. Není to zas úplný pohřeb série, ovšem taková smuteční mše to být může. Razí svůj styl, nekopíruje a to je moc fajn, ovšem než se něco vůbec podaří rozjet, tak to skončí. Je to tak mezi 3ma a 4ma hvězdičkama, ovšem proto, že tady se na půlky nehraje, tak dám 4ku. Jako thriller skvělé, jako sci-fi pokulhává a jako horor něco pro rozjezd. ()
Po prvních několika minutách jsem filmu moc nevěřil. Hlavně mě šokovalo naložení s přeživšími z minulého dílu. Ale nakonec si mě i tenhle díl vetřelců svým způsobem získal. Fincher se hodně snažil natočit pořádný film a leckteré aspekty jsou skvělé. Na osobité předchozí díly ale nestačí, je to spíš chudý příbuzný. ()
Jako audio-vizuálně působivé komorní existencionální drama o hledání odpouštění a Boha na místě bez Jeho přítomnosti je to výborné, ale v půlce jako by si Fincher z ničeho nic vzpomněl (či ho spíše producenti donutili "si vzpomenout"), že vlastně točí nového vetřelce a ne sci-fi adaptaci Dostojevského. Na vše předchozí rázem zapomíná a spouští naprosto standardní vyvražďovačku bez nápadu a co hůře - bez atmosféry (a přitom v té první polovině přítomna je). A to platí jak o klasickém sestřihu, tak i o tom režisérském, který sice je lepší z nabízených verzí, ale je pouze lepší verzí téhož a nikoli "něčím zcela jiným" jak tu mnozí naznačují. ()
Solídne pokračovanie, ktoré rozhodne nerobí hanbu svojim predchodcom. I keď to Cameron komentoval trošku inak (vraj nech natočia akékoľvek pokračovanie Terminátora, nebude to tak ostudné ako Votrelec 3), jemu do práce nekecalo štúdio a nesnažilo sa mu presadiť svoje verzie scenáru. Každopádne svoj režisérsky zostrih si nemohol nechať Fincher len pre seba a akonáhle som mal po rokoch možnosť ho zhliadnuť, tak musím pridať o hviezdičku navyše. Fincher sa na celú sériu pozrel trošku inak a ako je jeho zvykom, psychologický rozbor postáv je na veľmi vysokej úrovni. Zostrihaná verzia je ukrátená práve o ne-akčné scény, ktoré filmu dávajú zmysel a hĺbku, ktorú v prvých dvoch dieloch nie je až tak cítiť. Tu totiž nejde len o samotný survival horror, ale najmä o existencialistickú drámu plnú depresie, úzkosti a pochmúrneho čakania na smrť, v ktorej Sigurney predviedla svoj najsugestívnejší výkon z celej trilógie. Nekonečné reči o hriechu a vykúpení by som možno okresal, ale aj tie mali v príbehu svoju podstatu. Takže ak budete mať šancu, určite siahnite po director's cut a pochopíte, prečo je tento film jedným z najviac podceňovaných v histórii. 85%. ()
Galerie (118)
Photo © 1992 Twentieth Century Fox
Zajímavosti (60)
- Na začátku filmu je v interiéru lodi Sulaco záběr na vetřelčí vejce. To tam však neměl kdo naklást. (Stejšn)
- Jednu verzi scénáře napsal i William Gibson, známý především svým cyberpunkovým románem “Neuromancer“. Scénář byl ale zamítnut. Jedním z důvodů mohlo být i to, že se měl odehrávat na vesmírné stanici ve stylu Sovětského svazu. (Danny F.)
- Na stole v kanceláři správce je při hovoru s lékařem Clemensem (Charles Dance) houpací hračka čápa, téměř stejná jako na začátku filmu Vetřelec (1979). Celou dobu rozhovoru je hračka nehybná, ašak po odchodu lékaře se houpe. (Pyron)
Reklama