Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 397)
Labužnická pochoutka první třídy. Zajímavá dějová linie, hezky depresivní prostředí, na kterým tolik ulítávám, a hlavně geniální Kevin Spacey. Tím nechci nijak shazovat Freemana nebo Pitta, ale Spacey svoji roli hraje s takovým klidem a přehledem, že byste ho klidně obsadili do role Jacka Rozparovače. ()
Nejsem si vědom thrilleru, který by hrál na strunu divákovi strměji a vážněji jak na banju Ivana Mládka. Sedm je film, který se od základů sice může tvářit jako průměrný příběh masového vraha, kterých je v neposlední řadě tucty, jenže...Sedm není jen číslovka. Sedm je taky počet hříchů, které si vrah vybral, aby na dlouhou dobu zaměstnal policejní vyšetřovatele, kterým šéfují Morgan Freeman a Brad Pitt a musím uznat, že se s rolí policistů poprali naprosto dokonale. Jen tu skládanku jim dalo trochu práci rozluštit a přeci jenom se v ní dodnes skrývá trochu toho tajemna, které nechává diváka napínat od začátku až do konce. Jelikož stále se něco děje a co je hlavní, nikdy není konec začátku, nikdy neskončí něco co už je rozjeté nebo-li respektive rozjetý vlak nelze zastavit a stejně jako zde náš masový vrah, jenž si to značně vychutnává má svůj dokonalý plán doveden opravdu do oné dokonalosti a právě proto divák nedokáže přestat chvíli přemýšlet, chvíli se odreagovat, alespoň chvíli zvolnit. To prostě nelze jelikož film to nedovolí a stejně jako já souhlasím s tím, že tohle je nejlepší thriller všech dob, tak nadosmrti nezapomenu na názvy všech sedmi hříchů, které se mi ještě teď točí v hlavě: obžérství, lakomství, lenost, závist, hněv, pýcha, smilstvo. ()
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)
Víte, bývaly doby, kdy jsem se do her typu GTA nebo Hitman logoval jako John Doe. Teď už to nedělám. Jsou filmy, které ve vás nechají hodně hluboký dojem - a já mám hodně rád Gwyneth Paltrow. Fincher je možná blázen, ale díky němu mě Brad Pitt přesvědčil, že opravdu umí hrát. A o Fight Clubu si povíme někde jinde... ()
David Fincher je se svou filmařskou osobností, stylem a precizností jako Stanley Kubrick současnosti. Sedm je pro mě jeden z nejlepších filmů a jeden z nejlepších a nejoriginálnějších thrillerů vůbec. Mistrovské dílo. Dva zcela odlišní detektivové, Brad Pitt jako nováček a drzý, sebevědomý chlapík, který chce svůj první velký případ a Morgan Freeman jako zasloužilý, rozvážný muž, který se chystá na ukončení své kariéry, společně začnou vyšetřovat neobvyklé a brutální vraždy. Vydají se na nejnebezpečnější cestu, jakou kdy oba podnikli. Na jejímž konci na ně bude čekat něco zcela neočekávaného a strašného, co zcela změní je, i jejich životy. Ale koho z nich více? Dvě role, které považuji za ty nejlepší, jaké kdy Brad ztvárnil, se zároveň obě nacházejí ve dvou filmech Davida Finchera, z nichž oba dva patří mezi mé Top. Fincher dokázal svým umem z toho "Hollywoodského krasavce a megastar" sedřít ten dokonalý, vypucovaný lak a celý ten hvězdný status a obchodní značku, co jméno "Brad Pitt" představuje, dokázal ukázkově ve svých filmech "vyválet ve špíně". Zrodily se tak dvě postavy, z nichž obě jsou drsné, ale každá jinak - Tyler Durden a David Mills. Neustálý déšť, melancholické počasí, město a místnosti zahalené v šedi a ponurosti vytvářejí tu správně hustou atmosféru a dodávají filmu za použití chladného barevného ztvárnění, krásně depresivní rozměr. Celému snímku také vévodí podmnivá hudba Howarda Shorea a geniální vrah se svým plánem, který neskončí, dokud nebude potrestáno sedm smrtelných hříchů. Ohromující jsou konverzační scény mezi Davidem Millsem a Johnem Doe. Závěr filmu je mrazivý. David Fincher moc dobře věděl, co točí a jak. Možná si pomyslel totéž, co říkal John Doe: "Toto bude mé mistrovské dílo..." ()
Galerie (55)
Zajímavosti (136)
- Val Kilmer odmietol hrať postavu Johna Doea (Kevin Spacey). (Astonko)
- Guillermo del Toro odmietol režírovať, pretože ako romantik sa nechcel pripísať k temnému pohľadu na svet. Pre úlohu režiséra bol zvažovaný aj Jeremiah S. Chechik. (WalterIK7)
- Andrew Kevin Walker pomenoval postavu Williama Somerseta (Morgan Freeman) po svojom obľúbenom autorovi W. Somersetovi Maughamovi. V jednej scéne potom Mills (Brad Pitt) a Somerset diskutujú o knihe "Of Human Bondage," ktorú napísal práve W. Somerset Maugham. (WalterIK7)
Reklama