Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 397)
(1001) Příliš si nepamatuji svůj dojem z tohoto filmu po prvním shlédnutí (kromě toho, že mě nebavil). Nyní, po pár letech a opakované projekci, můžu říct, že mě stále nebaví, a co se týče jeho skladebních prvků, je toho tam na mne všeho moc, příliš urputně a násilně. Znakem toho, že tohle není film pro mě, budiž to, že jsem v něm nenašla jediný hezký záběr. Půjčím si soud, který jsem nedávno vyčetla z knih: Raději bych viděla méně tvrdé práce, zato více geniality. ()
8.11.2004 jsem tento film viděl poprvé a tehdy jsem ho ještě nedokázal patřičně ocenit. Po třech letech jsem se k němu konečně opět dostal, 9.4.2008 a spatřil jsem jeden z nejlepších thrillerů, které snad kdy kdo natočil. Opravdu není předvídatelný či nudný, ačkoliv postupuje podle určitých schémat, která divák může už znát, nakonec vás překvapí a divák ustrne údivem - i ten, kdo zná všechna filmová klišé o sériových vrazích, kteří postupují podle jakkoliv-šíleného schématu, nebo ta o začínajících a končících detektivech. Skvěle zrežírovaný skvělý scénář (bez logických chyb) z tohoto klenotu právem udělali legendu. ()
Damn!! tak tohle sem opravdu necekal, a to i pres vsechny ty nadsene hodnoceni.. Fincher vytvoril takovou hutnou atmosferu, ze kdyby byla jeste hutnejsi, uz by se zadny divak pres ni nedostal.. Opravdu bych nechtel byt v kuzi jednoho z detektivů, jak se objevila ta dodavka, cekal sem nejakou Spaceyho finalni hnusarnu, ale az takovou... co se tyce rezie, je, jak sem jiz vlastne zminil, naprosto perfektni, David dokazal z vyborneho scenare udelat jeste lepsi film. Zadny happyend, strasne vrazdy jednoho sileneho maniaka (u jeho posledniho rozhovoru s detektivy me velmi silne mrazilo, rikal sem si, co kdyby?) a jeden perfektni psychologicky hororovy thriller... morgan freeman forever, Kevin Spacey po herecke strance válí neskutecne, ale tak zlobu, nenavist a to vse zakryto pod rouskou nejakeho fanatismu sem jeste nevidel a nejspise ani neuvidim.. ()
Detektivové Somerset a Mills skládají podle Fincherova návodu Doeovu kostku sedmi smrtelných hříchů. Každý tah vysává životní energii a je ponurejší a depresivnější než ten předchozí. Závěrečné eso, vysypané z Doeova rukávu, zatluče poslední pomyslný zrezivělý hřebík do rakve Utrpení. A divák už v ní dávno leží. Úvodní déšť je krásný a tíživý stejně jako všechno v tomto filmu. 33 miliónů dolarů(rozpočet)/327,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/131 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)
Galerie (55)
Zajímavosti (136)
- Spočiatku bol Al Pacino zvažovaný pre rolu Williama Somerseta, ale odmietol ju v prospech filmu Vyšší záujem (1996). Robert Duvall dostal ponuku, ale odmietol ju. Ďalším kandidátom bol Harrison Ford. (Arsenal83)
- Somerset (Morgan Freeman) má v knihovně bílou košili, při cestě do knihovny má však jinou. (Tera257)
Reklama