Režie:
Kar-wai WongHrají:
Tony Chiu-wai Leung, Cung Le, Elvis Tsui, Hye-kyo Song, Ziyi Zhang, Chen Chang, Brigitte Lin, Meng Lo, Hoi-pang Lo, Berg Ng, Julian Cheung, Max Zhang (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Velkolepý životopisný film Wong Kar-Waie o bojových uměních vypráví příběh Ip Mana, legendárního trenéra, který se stal učitelem Bruce Leeho. V průběhu několika desetiletí sleduje příběh velké rivality mezi Wing Chunem, zakladatelem odnože kung-fu, která nese jeho jméno (hraje ho stálý Wongův spolupracovník Tony Leung) a hlavním představitelem konkurenční školy Zhang Ziyi. Wong Kar-Wai tak dlouho odkládal střih filmu, až ho s uvedením vlastní trilogie o Ip Manovi předběhl Donnie Yen. Čekání na Wongovu verzi se však vyplatilo. Velmistr, který kombinuje svůj proslavený lyrický styl s ohromujícími sekvencemi bojových umění, je napínavý akční film a zároveň skvostný vizuální zážitek. (Film Europe)
(více)Videa (23)
Recenze (150)
Plusy: Kung-fu, Ziyi Zhang, Souboje+toliko deště během soubojů bylo naposledy v Matrixu. Mínusy: Jako obvykle podrobný úvod prostředí filmu, politické situace, která se během filmu mění. Občas příjde zdlouhavé, vynahrazují bojové scény. Hláška: The dumplings are in the pot, but you won't be eating them. ()
Moc bych to s oblíbeným Yp Manem nesrovnával. Vlastně bych řekl, že The GM si jde svou cestou, opravdu se tváří více jako životopis. Napovídá tomu i děj, který je plytký a místy nudný a to hodně lidí neskousne. Ostatně i já jsem příznivcem svižnějšího tempa a to nejen v bojových scénách. Nutno dodat, že ty jsou zde kvalitní, ale nevyhnuly se jim zpomalovačky a "přehnanost" efekty. 50% ()
Nefunguje to jako kung-fu film ani životopis, protože to ani jedno není a nechce být. Jak už titul prozrazuje, je to zejména o údělu velmistra, jeho vztahu k bojovým uměním, žákům, a co je nejdůležitější, k dalším velmistrům. Yip Man není jediným objektem zkoumání. Kdybych mu přiřkl polovinu filmové stopáže, pravděpodobně bych lhal, neboť o prostor zápolí další postavy s vlastním osudem, společenským postavením a ideologií. Wongova pověstná hypersentizivita a experimentální přístup tentokrát nezprostředkovává emoce hrdinů, ale spíše módy jejich přístupu k závazku mistra bojových umění. _____ Deborah's theme pěkné a vkusně použité. ()
Neskutečný fail, jasně nejhorší Wongův film. Grandmaster je jenom sledem jakože náladových obrazů, které jsou navíc neuvěřitelně otravné, jelikož jsou pořád stejné a opakují se jak na kolovrátku (aneb kompozice hlava z nadhledu na pravé či levé straně obrazu tisíckrát jinak). Nemluvě o těch trhaných zpomalených záběrech, které sice ještě byly cool v 90. letech, ale dnes je to otřesný přežitek. O nějakém ději se nedá mluvit, někdo prostě neustále ve voice-overu šeptá buď do trhaně zpomalených záběrů, do záběrů hlav z nadhledu nebo do záběrů na rozprsknuvší se kapky či padajícího sněhu. A k tomu všemu hraje unylá srdceryvná hudba, na konci dokonce vykradená z Tenkrát na Západě. Nevím co k tomu více říct, není v tom prostě nic. Filmařská nemohoucnost par excellence. Lobotomický film. Už se nedivím, že to ani nedali do soutěže v Berlíně (ono zahajovací snímky jsou často hovadiny, viz. letošní Cannes). Wongu, prober se. ()
Obrazová báseň vytvořená skvělou kamerou. Přesto ale chvilkami zanudí a ten, kdo nezná kung-fu se v ději asi bude ztrácet. Nevím nakolik to bylo dáno českým překladem a nakolik tvůrci filmu předpokládali u diváků znalost jednotlivých kung-fu škol. Dějově to u mě je průměrný film, protože chvílemi se mi zdálo, že jsou jednotlivé části k sobě poslepované bez ladu a skladu a nedokázala jsem pobrat souvislosti. Ale už zmíněná kamera z něho dělá nadprůměr. Stejně jako souboj Ziyi Zhang na nádraží, který patří k vrcholům celého filmu. ()
Reklama