Reklama

Reklama

Nejnebezpečnější bývá pravda. Kanadsko-německé drama z neklidného Balkánu... Prvotina kanadské režisérky ukrajinského původu Larysy Kondracké, nazvaná Informátorka (2010), vzbudila po svém uvedení značnou pozornost a mj. získala šest nominací na domácí výroční cenu Genie (nejlepší film, scénář, režie, hudba a ženské herecké výkony v hlavní a vedlejší roli – Rachel Weiszová a Roxana Conduracheová). Její kvality byly oceněny i na několika menších festivalech (Brusel, Palm Springs, Seattle). Tvůrkyně se inspirovala skutečným příběhem nebraské policistky Kathryn Bolkovacové, která se na začátku devadesátých let přihlásila do služby k mírovým sborům OSN na území poválečné Bosny. Tento krutý příběh tehdejší balkánské reality líčí utrpení několika, často nezletilých dívek, jež jsou prodávány do sexuálního otroctví. Kathryn začne rozplétat osud jedné z nich, což ji dovede až k organizátorům nelegálního obchodu. Když na situaci upozorní, dostává se do problémů. S výnosným byznysem totiž souvisí činnost dalších členů mírových sborů a zejména jejich zaměstnavatele, tajemné americké privátní bezpečnostní firmy, jež všechno kryje. Režisérka rozehrává působivou atmosféru všudypřítomného mužského šovinismu a skrytých hrozeb (Kathryn je i pro řadu svých kolegů pouhým sexuálním objektem). Přesvědčivost snímku ještě znásobují herecké výkony, zejména Angličanky Rachel Weiszové v hlavní roli a potom debutující rumunské herečky Roxany Conduracheové v úloze jedné z obětí. Vedlejší postavu jednoho z Kathryniných velitelů Nicka Kaufmana ztělesnil tehdy ještě nepříliš známý Benedict Cumberbatch. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (191)

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Film nie je ničím výnimočný, ale zaslúži si päť hviezdičiek za ten obsah. Až sa mi žalúdok prevracal, keď som si uvedomila, že toto tak nejako skutočne bolo ( a podľa mňa určite ešte aj horšie), pretože pri podobných filmoch si poviem, veď je to len fikcia, takéto veci sa predsa nedejú. Takéto niečo predsa nemožeme dopustiť...a môžeme.....ja to fakt nechápem!!! ()

runner85 

všechny recenze uživatele

Vojnou postihnuté krajiny bývalej Juhoslávie, organizácia spojených nádorov, obchod s bielim mäsom, hľadanie spravodlivosti, jeden bojovník za spravodlivosť proti všetkým, chudoba a utrpenie nevynních, film podľa skutočnej udalosti, Rachel v hlavnej úlohe a ja som sa nudil ! Takto nezvládnuť potenciál filmu som dávno nevidel, príliš, príliš slabé ... ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Nikdo snad už dnes nepochybuje, že je OSN jeden velký bordel. Není tedy divu, že si to někteří misionáři vyloží doslova a nemají morální zábrany, trochu si na těch pissmakerovských pobytech zakuplířit. Jednak si přijdou na pěknou skývu bokem a druhak mohou vypustit trochu páry s nějakou ukrajinskou šestnáctkou, na níž lze plně realizovat své skryté fantazie a pěkně si multiotvorově zařádit třeba s coulovou vodovodní trubkou, pro kterou by u své upjaté, civilizované manželky zajisté stěží hledali pochopení. No co vám budu povídat, minul jsem se povoláním a hned po zhlédnutí jsem namejloval Ban Ki-Moonovi sívíčko. Těžko říct, kolik je v tom autenticity a kolik dramatizace té angažované, americké soudružky, avšak pravdou je, že jugoši byli vždycky roztomilí mazlíci a s děvkama to náramně uměli. V režii je trochu cítit vagína a fotku neohrožené hrdinky bez bázně a hany, co se vysere na své děti a raději bojuje v prdeli světa za lepší zítřky proti zlým chlapům, by si na svůj vibrátor nalepila nejedna militantní feministka, ale výsledek je docela hnusný, sugestivní a zábavný. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Pustit se do takto emocionálně vypjatého dramatu vyžaduje odvahu, ale taky přináší jistotu úspěchu. I průměrné drama se prodá, pokud jeho tématem takováhle hrůza. A to je případ filmu Whistleblower. Vše zůstává zcela na povrchu, jakoby ani dnes tvůrci de facto nesměli o problému do podrobna hovořit. Nepustí nás do příběhu a pořád chodíme kolem horké kaše. Výsledkem je nuda v druhé polovině. A tak zbývá polovičaté poselství, že lidi jsou kurvy a OSN není o nic lepší...60% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Je obtížné zpracovat do filmové podoby taková palčivá témata jako je obchod s bílým masem. Režisérka ukrajinského původu Larysa Kondracki se o to v roce 2010 pokusila skrze film Whistleblower AKA Informátorka. Pro Kondracki šlo o režijní debut, přičemž vývoj snímku trval skoro deset let a impulzem pro vznik filmu bylo pro Kondracki setkání se skutečnou Kathryn Bolkavacovou. Ta námět o jejím zážitku s odhalením organizátorů obchodů s bílým masem prodala za 100 dolarů a následně v rámci několika let vznikali diskuze mezi Kondracki a spoluscenáristkou Eilis Kirwan nad tím, jak moc toho do výsledného filmu zahrnout. Ze scénáře tak třeba vznikli Síla Informátorky tkví v tom, že jde o film dle skutečných událostí. Filmy o takových tématech musí vznikat, aby se případné ona témata dočkala širšího povědomí a díky čerpání ze skutečných zážitků představí obchod s bílým masem v té nejhorší možné podobě. Autentické zpracování vyvolá ten správný pocit nepříjemnosti a především je to celé velmi brutální. A to dost možná až příliš. Ovšem samí tvůrci prohlásili, že ono násilí pro účely filmu zmírnili. Což jen dokazuje, jak vážné toto téma je. Informátorka může fungovat i jako dokument díky rozhodnutí, že film bude natočen skrze ruční kameru. Ruční kamera přitom může fungovat velmi dobře (Let číslo 93), u Informátorky jsou ale poznat limity tohoto tvůrčího rozhodnutí. Kameraman Kieran McGuigan se sice snaží a některé záběry se mu skutečně daří, sázka na jeden specifický styl se ale časem okouká a celé to působí, že za kamerou chyběl větší počet kreativních nápadů. Plán za tímto rozhodnutím byl poté nejspíš jasný. Vyvolat co největší intenzitu té strašné podívané, které je divák svědkem. Jenomže to tak úplně nefunguje. Přesto se ovšem na Informátorku dá dívat a v některých případech McGuigan dokázal s osvícením dost dobře pracovat. Jindy mu to naopak šlo méně. Kvůli kameře si prostě Informátorku člověk pamatovat nebude. Ale dost možná si jí bude pamatovat díky Rachel Weisz. Rachel Weisz na poprvé roli Bolkovacové odmítla, protože si v době těhotenství nedovedla představit, že by byla součástí tak náročného filmu. Dalších pár let se ale film nehnul z místa a v době, kdy byl jeho osud na vlásku Weisz roli definitivně přijala. A je to dobře. Herecký výkon Weisz je totiž bravurní. Scénář navíc představuje v jaké životní fázi v době události filmu Bolkavac je a tu postavu to díky tomu dělá komplexnější. Na druhou stranu se dá ale vlastně spekulovat nad tím, zda by se film bez tohoto obkreslení obešel. Informátorka není biografií, spíše jen pojednává o událostech z pohledu Bolkavac. Problém Informátorky tkví v tom, že v jednom ohledu působí strašně naivním způsobem, kdy se na některé věci koukala příliš jednoduchým způsobem a nevěnuje se jim tak trochu více. Dá se to snadno odůvodnit tím, že ten film je především o obchodu s bílým masem, tohle tak trochu zjednodušené téma je ovšem s pátráním po obchodních s bílým masem spjaté a i proto zamrzí, že se na ně v rámci scénáře tak trochu kašle. Z pohledu filmu může OSN snadno působit jako zbabělá organizace, jenomže by se na tohle téma rozhodně nemělo dívat tak černobílé. Ale to už by se od stěžejního tématu možná film přece jen dostal až příliš daleko. Režie Kondracki má taky v rámci Informátorky své limity. Sázka na zobrazování scén, kde se znásilňuje a zabíjí totiž z hlediska hodnocení filmového řemesla neospravedlní to, že je to celé natočené tak trochu nezajímavým způsobem. A zcela očividně se to bez kompromisu neobešlo. Neshazuje to fakt, že je Informátorka nepříjemná podívaná a že si divák stejně už při zaznění slov ´´ obchod s bílým masem´´ dost sám nepředstaví, jaká zvěrstva ty mladé ženy prožívají. Jde tak o přijatelný kompromis, který výpovědní hodnotu Informátorky rozhodně neshazuje. Více výpovědní hodnotu by ovšem možná mělo to, kdyby se Kondracki místo hraného filmu rozhodla natočit dokument a dotkla se i témat, které film vynechal. Informátorka je obdivuhodná záležitost, protože se jí skutečné události do velké míry daří zdatně prodat, Weisz je solidní a celkově je důležité, aby lidé o těchto strašných (nadále aktuálních) činech věděli. Filmařské limity to bezpochyby má, odvahu Kondracki a spol. tohle téma zpracovat to ovšem neshazuje...... () (méně) (více)

Galerie (29)

Zajímavosti (4)

  • Se scénářem se Rachel Weisz seznámila poprvé již v roce 2005, v době, kdy byla těhotná. V téže době roli odmítla s tím, že by tak náročnou roli ve svém stavu nebyla schopna zvládnout. Roli Kathryn Bolkovacové přijala s konečnou platností až po čtyřech letech, v roce 2009, kdy se rozhodovalo o osudu samotného filmu. (Conspi)
  • Skutočná Kathryn Bolkovac, ktorá bola priamou účastníčkou udalostí zobrazených vo filme, predala práva k príbehu režisérke Laryse Kondracki za symbolických 100 amerických dolárov. (MikaelSVK)
  • Film byl natáčen převážně v Rumunsku, několik klíčových scén pak v Torontu. (Florentyna)

Reklama

Reklama