Reklama

Reklama

Anonym

  • Velká Británie Anonymous (více)
Trailer 1
Velká Británie / Německo / USA, 2011, 130 min

Režie:

Roland Emmerich

Scénář:

John Orloff

Kamera:

Anna Foerster

Hrají:

Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)
(další profese)

VOD (1)

Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (394)

klerik 

všechny recenze uživatele

Veľmi zaujímavé, predovšetkým vďaka menu režiséra. Príbeh je totiž rozprávaný pomerne zložito a množstvo postáv vyžaduje značnú dávku sústredenia - a to je fajn. Je to pomerne komorné, aj keď pár scén je pompéznych. Škoda, že to vyznie trochu prekombinovane a vzhľadom na veľký záber nevynikne poriadne ani jedna z dejových línií. Emerichovská takmerartovka určite zaujala... ()

Wysch 

všechny recenze uživatele

Skoro by se dalo říct, že tenhle film se dá brát dvěma způsoby. Buď na to budeš pohlížet jako na historickou filmovou povídku (na román to ani zdaleka nemá), a tudíž to vlastně předem odsoudíš; nebo na to budeš nahlížet jako na Emmerichův pokus překonat nejen sám sebe, ale vlastně i současné trendy ve filmový tvorbě. Pokud bych to měl brát historicky, pak jasně, film má řadu historických nepřesností, ale kupodivu si dává záležet na několika detailech, a tak tudíž budeš-li se učit o královně Alžbětě, s klidem zkopíruj essexský povstání z roku 1601, protože takhle to skutečně bylo. S klidem zkopíruj věky jednotlivých postav. Už trochu drhnou ta konspirační kouzla, že de Vere je Alžbětiným synem (to samozřejmě není pravda - nejspíš), a i to, že de Vere je vlastně Shakespeare. De Vere byl v kurzu před sto lety, kdy se o autorství Shakespeara debatovalo, ale dneska jsou jiný a historicky akurátnější teorie. Zjistil jsem si, že určitý divadelní techniky taky nejsou historicky akurátní, ale co už, normální člověk na to nepřijde. Pokud však film vezmu druhým způsobem, vzniká mi příjemně nepodbízivá historická freska s krásně propracovaným světem a příjemně inteligentním způsobem vyprávění, které rozhodně není nepřehledný. Výtečné jsou herecké výkony (určitě Rhys Ifans), skvělá je výprava a výborné jsou (po právu na plešouna nominované) kostýmy. A jak říkám, Emmerich tentokrát překonal opravdu sama sebe, kdy nenatočil žádnou komerční věc, a prokázal, že má nejen vkus, ale i schopnosti s klidem zrežírovat něco, co od něj nikdo nečeká. Já jen doufám, že se tímhle směrem vydá i dál, v týhle podobě je mi tak sympatickej, až se i divím, že mu nedávám pětici hvězd. [BR] ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Veliké překvapení. Jak po stránce režisérské, tak celkově. Moc jsem od toho nečekal, již sám DVD cover nevzbuzuje příliš mnoho zájmu a diváka milujícícho historické záležitosti spíše odrazuje... ale nenechte se tím zmást. Usedněte do lóže a nechte se zvolna unášet tímto dramatem odehrávajícím se za anglické renesance... Jistě se najde pár ortodoxních divadelníků, kteří si na mistra nedají sáhnout. Ale co když to skutečně bylo trochu jinak? Nespekuluji, jen jsem se nechal příběhem zvolna unášet. Co když to skutečně byl Earl z Oxfordu? Co když skutečně Shakespeare byl někdo jiný? Souhlasím s Gogem76, Emmerich si nebral servítky a Williama udělal pologramotného. Číst uměl, psát nikoliv, což je v dnešním ohledu hodně odvážné :-). Stejně tak záběry na vášnivě se milující královnu Alžbětu asi jinde neuvidíte... Já však oceňuji nejen skvělé herecké výkony prakticky všech zůčastněných, ale i zpracování Anglie šestnáctého století. Ať už se jedná o velké kamerové průlety nad historickým Londýnem a Temží, či o kobky Toweru nebo pracovnu hraběte z Oxfordu, vše bylo dokonalé. A samozřejmě hudba. Ta byla vynikající a krásně podkreslovala děj. Tenhle výlet do renesance se mi moc a moc líbil a já dávám za 4 hvězdy. * * * * ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Film, který mohl být pod vedením jiného režiséra a jiného scénáristy bomba. (Perchance thou shalt not make films about Shakespeare, Emmerich!) Samotné téma je totiž zajímavé, filmem doposud nedotčené a nijak přehnaně nerealistické; ostatně třeba Sir Derek Jacobi, jehož krátkým monologem v divadle film začíná, patří mezi onu Shakespearovo autorství zpochybňující část britské smetánky. Něco jiného je ale skepticismus a možný alternativní výklad založený na zdravém rozumu a něco jiného je Emmerichova konspirační báchorka, která uvěřitelnosti moc nepobrala a která z jakéhosi prazvlášního důvodu využívá asi čtyři časové roviny a bez varování mezi nimi každých deset minut náhodně přeskakuje. (Přičemž hned ta první, Derekova, je naprosto zbytečná a ačkoliv notně připomíná jeho Chór z Jindřicha V., v konečném důsledku na mě působí dojmem, že si Emmerich Jacobiho jménem chtěl pouze zajistit alespoň zdání jakési serióznosti.) A právě kvůli neustálým časovým posunům je pak nejen těžké orientovat se v tom, co se děje, ale i film jako takový působí nepříjemně roztříštěně. Celkovému vyznění navíc taky zrovna nepřidává ani (dle mého názoru) místy nehezký framing některých záběrů a fakt, že samotné Bardovy hry slouží pouze jako sympatická vata; tu herci přednášejí St. Crispin's Day speech z Jindřicha V., tu úvodní monolog z Richarda III., tu slavné "být, či nebýt" z Hamleta, všechny slavné úryvky jako by však měly jen neznalým divákům v rychlosti představit, jakéže hry to kdosi pod pseudonymem William Shakespeare kdysi napsal. (A přitom by pod vedením jiného scénáristy mohla (ne)Shakespearova slova krásně dokreslovat okolní děj.) Nebudu ale tento, už teď dost dlouhý, komentář nadále prodlužovat a dovolím si zakončit slovy jedné mé známé, se kterými se po všech těch akademických diskuzích o autorství více než ztotožňuji: "Je jedno, kdo ony hry napsal, hlavně, že je někdo napsal." ()

SaNcHeZ_cz 

všechny recenze uživatele

Osobně celkem nechápu, v čem tkví problém mnoha lidí s tímto snímkem. Rozhodně nejsem něčím, co by se dalo označit za fanouška Rolanda Emmericha a jeho Den nezávislosti bych bez okolků označil za jeden z nejvíc přeceňovaných filmů všech dob, nicméně právě v tomto pro něj nezvyklém snímku jsem si jeho zálibu v obrazové oslavě velkoleposti a silné stylizaci doslova užil. Samozřejmě co se týče historických podkladů, nebude film pravděpodobně příliš věrohodný, nicméně právě k tomu se zaslouží říci:"Tohle je Hollywood sakra, ne lekce dějepisu!" Jistě, snímek je v mnoha místech až příliš patetický a naivně přímočarý, některé postavy jsou příliš jednoduše vykresleny, nicméně i přes tyto pochybení dokáže Anonym beze zbytku prodat svoji mohutnou historickou atmosféru a sem tam přihodí i lehce Shakespearovské postavy. Anonym je pro mě rozhodně příjemným překvapením, kterému se podruhé rozhodně bránit nebudu. Poněkud přemrštěná stopáž je sice poněkud iritující, ovšem kdo by to Emmerichovi měl za zlé, když celý příběh tak skvěle rámcuje stoprocentní Derek Jacobi. ()

Galerie (83)

Zajímavosti (8)

  • Scénář byl Johnem Orloffem sepsán v roce 1998, kdy se v kinech objevil obdobně inspirovaný film Zamilovaný Shakespeare (1998). Projekt byl pozastaven a opětovně oživen až v roce 2005, kdy zájem o něj projevil Roland Emmerich. Ten se k vlastní režii dostal po sérii úprav až v roce 2010. (Conspi)
  • Joely Richardson, která ve filmu hraje mladou královnu Alžbětu, hrála dříve Kateřinu Parrovou v seriálu Tudorovci (od r. 2007), tedy poslední ženu Jindřicha VIII., otce Alžběty I. (vanityfair)

Související novinky

Roland Emmerich zničí Měsíc

Roland Emmerich zničí Měsíc

09.05.2019

Režisér Roland Emmerich (Den nezávislosti, 2012) má pověst tvůrce, který rád ničí věci. Města, planety, kariéru Williama Shakespeara – ve jménu zábavy to zničí všechno. Jeho nový velkofilm Moonfall… (více)

Emmerich zničí Bílý dům... zase

Emmerich zničí Bílý dům... zase

04.04.2012

Studio Sony/Columbia minulý týden utratilo 3 milióny dolarů za scénář akčního thrilleru White House Down od Jamese Vanderbilta (Zodiac, Amazing Spider-Man). Je to nejvyšší suma, jaká byla letos v… (více)

Oscar 2012 - výsledky

Oscar 2012 - výsledky

27.02.2012

84. udělování zlatých sošek, ke kterým se po letech vrátil Billy Crystal jako průvodce, bylo ve znamení tradice. Jedna z nejočekávanějších a nejsledovanějších televizních show roku se vrátila ke svým… (více)

Oscarové nominace 2012

Oscarové nominace 2012

24.01.2012

84. udělování výročních cen Americké filmové akademie se blíží. Ať už se vám to líbí nebo ne, pořád jde o nejsledovanější a z jistého pohledu i nejprestižnější filmové ceny na planetě. Takže, kdo se… (více)

Reklama

Reklama