Režie:
Susanne BierScénář:
Anders Thomas JensenKamera:
Morten SøborgHudba:
Johan SöderqvistHrají:
Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, William Jøhnk Nielsen, Markus Rygaard, Wil Johnson, Elsebeth Steentoft, Satu Helena Mikkelinen (více)Obsahy(1)
Film vypráví příběh dvou rodin, jejichž osudy se náhodně spojí skrze přátelství dvou dospívajících synů. Elias, jehož otec pracuje jako doktor v Africe a prožívá právě manželskou krizi, je šikanován ve škole, zatímco Christian, který se rozhodne ho bránit, se do města přistěhoval s otcem po nedávné smrti matky. Film řeší zdánlivě jasné etické otázky po smyslu pomsty a násilí s ní spojeným. To vše na pozadí skutečných světových konfliktů, kterým čelíme a které reprezentuje právě postava dánského lékaře v Africe. Film není samoúčelnou plejádou dramatických situací, tak jak je známe z mnoha evropských filmů současnosti, ale precizním pohledem do života dvou generací lidí, jimž se představa lepšího světa znenadání začíná vzdalovat. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (218)
Motivy viny, odpuštění nebo nenávisti si bere za své renomovaná dánská autorka Susanne Bier, která opět staví své izolované a v pasti lapené postavy před složité volby. Využívá k tomu dva zcela odlišné světy, uprchlický tábor v Africe a na první pohled zdánlivě klidné Dánsko. Zatímco v Africe se děje nevýslovné násilí praktický každý den, v Dánsku takové momenty vybleskují občas, ale s o to větším dopadem. Bohužel v druhé polovině snímku Bierová působí spíš jako manipulátorka bez ostřejších hran, neviděl jsem tentokrát takové skvostné pasáže jako třeba v případě Otevřených srdcí nebo Po svatbě, dialogy nejsou tak úderné, dilemata ohledně pozice násilí řeší postavy až příliš za diváka, kterému autorka stále víc podlézá – a to dobře asi není.. 70% ()
Jedno tomuto filmu rozhodně nikdo neupře, sympatický herecký výkon Mikaela Persbrandta. Rodinné drama a téma násilí má některé okamžiky nesmírně silné, ale také slabá místa jako vystřižená z laciného románu. Největší pozornost na sebe strhuje chlapec v postavě Christiana, žel jeho psychické dozrávání zavání přílišnou vykonstruovaností, především lačnost pomsty, která si nezatěžuje hlavu následky. Tím ale nechci vůbec říci, že by to byl film špatný. Na druhou stranu, příběh ve svém obsahu dokumentuje to, co kolem nás existuje od pradávna. Z tohoto hlediska lze říci, že vždycky se najdou tací lidé, kteří se vydají cestou zla. ()
Když bych to měl shrnout, tak je to severský kousek s happy endem (wtf) a na muj vkus se hodně málo ''omlouvalo'' tedy nepadalo skoro žádny ''undskyld'' v rozhovorech :-) (kdo ma nakoukáno ví :-). Dramatická složka u mě fungovala, herecké výkony na 1čku včetně skvělých dětských představitelů, krásná kamera. Ikdyž mě africká linka nevadila, tak nějak jsem ji cítil, že je tam na efekt. Sečteno potrženo pěkná 70%. Ale doufám, že příští kousek, který vznikne spojením Susanne Bier a Anders Thomas Jensena se bude ubírat jiným směrem. O Jensenovi mám nejlepší mínění několikrát mě přesvědčil, že dokáže napsat kvalitní scénář pro jakýkoliv žánr a tady jsem se nemohl zbavit pocitu že poprve trošku vykrádá sám sebe! ()
Příběh dvou rodin a drsném světě, před kterým se člověk neschová, ať už je kdekoli. Přestože to není můj šálek čaje, příběh a jeho tempo byl bezkonkurenční a já rozhodně hltal každou minutu. Překvapivě uspokojivá byla zejména klíčová část o šikaně. Dalo by se říci, že klouček Christián postupně vyřešil svým drsným způsobem veškeré problémy druhé rodiny a na závěr snad i ten svůj. 78% PS: Nejsympatičtější postava byl bezpochyby Ulrich Thomsen. ()
Po delší době jsem byla u filmu napnuta od začátku až do konce. Kromě toho jsem ocenila velmi pěkné přírodní záběry, hezkou hudbu a kvalitní herecké výkony v čele s Christianem. Jeho zoufalství a stesk, projevený formou agrese a zatvrzelosti, byl v jeho obličeji stále vidět. Nejsem zatížena minulou tvorbou režisérky Bier, proto nemohu srovnávat. Mám ráda psychologická napínavá témata, dobře zahraná, což tento film splňuje. Nechápu názor, že jde o obyčejný příběh obyčejných lidí. Je snad běžné, že člověk pracuje jako lékař v Africe a řeší tam závažné problémy? Že chlapci zemře ve 12 letech matka a on potom odpaluje auta? Optimistický konec mi také vůbec nevadí, protože, jak tady již někdo napsal, zlo je všude okolo nás. Psychický stav Christiana, manželství rodičů Eliase, šikana ve škole a otázka pomsty jak v Dánsku, tak v Africe, zůstávají otevřené. Konec filmu dává pouze určitou naději. ()
Reklama