Reklama

Reklama

Epizody(7)

Obsahy(1)

Mladý inženýr Velínský stojí o práci v leteckém podniku. Konstruktér inženýr Solana o něj nemá zájem. Až když se zřítí vrtulové letadlo a Velínský objeví příčinu havárie, místo dostane. Vzápětí nastává problém, které se táhne celým seriálem - Velinský usiluje, aby továrna vyráběla proudová letadla... (oficiální text distributora)

Recenze (30)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

TV Barrandov zašmátrala v archívu a vyndala vpravdě trezorový film! Po prvním odvysílaném dílu má zkušenější divák protřelý Dietlovskou a Sokolovského tvorbou pocit, že sleduje další Inženýrskou odyseu avšak tentokráte z krapet atraktivnějšího prostředí leteckého podniku (Hlubočanské strojírny byly fakt průda). I zde máme nadějného konstruktéra - Velínského, který stejně jako Satoranský nechce modifikovat zaběhnutý avšak zastaralý tkalcovský stav Čtyřstovku (zde je to cvičný vrtulový letoun S8), ale navrhuje vyrábět cvičný proudový letoun vlastní konstrukce. Perpetisem zde má být L29 Delfín... Samozřejmě staří kozáci považují mladý kádr za snílka a jeho představám i návrhům se jen smějí. Svojí roli hraje socialistická setrvačnost v rozhodovacích procesech a nepružnost reagování hlavně u starých vedoucích pracovníků.... Zatímco v Odysee je to jako na houpačce a prototyp stavu ke všemu obšlehnou Japonci, zde už na konci prvního dílu dostává hlavní konstruktér Solana (Chudík) od ministra za úkol skončit s pracemi na neperspektivní S8 a začít na prouďáku.... V dalších dílech pak sledujeme jak postupně takový cvičný podzvukový letoun vzniká od prvních skic tužkou, studií po zkoušky modelů v aerodynamickém tunelu atd... Termíny jsou šibeniční a tak se v socialistickém ČSSR koketuje s myšlenkou namontovat do Delfínu britský motor Viper... K tomu také posléze dojde, ale team má za úkol aby do soutěže cvičných prodových letounů, která se má konat za rok v Sojuzu udělali vlastní motor. A tak na pozadí vzniku nového letounu můžeme sledovat jak vztahy rodinné, tak na pracovišti. Do procesu vzniku letounu navíc zasahuje jak ministerstvo, tak armáda a tak o zvraty ve filmu není nouze. Herecké výkony některých (hlavně hlavního hrdiny) dabovaného Ivanem Vyskočilem jsou toporné. Do role hlavního hrdiny byl navíc nasazen naprosto nesympatický herec. Některé postavy se chovají naprosto nelogicky a co mne opravdu iritovalo bylo velké množství citátů a mouder, kteří jednotliví aktéři při vzniku Deflína pronášeli... V jedné z hlavních rolí konstruktérského týmu se objevil trochu neočekávaně i Jan Kačer. Oceňuji velké množství záběrů na Migy 17, Migy 19 a v závěru i na L29 a Mig 21, jelikož se hodně natáčelo i v exteriérech na skutečných letištích. Tyhle klasické ruské stíhačky jsou fakt nádherné. Jestli něco vysoce vyzdvihuji tak je to ´herectví pana Zindulky. Jeho vechtr byl lidsky dojemný a krásný.. Nevím jak moc film kopíroval vznik Delfínu předchudce to L39 Albatrosu a vlastně posléze i Alky. Jako nahlédnutí pod pokličku konstrukčních dílen to bylo fajn, v souhrnu tomu však dávám dvě ulomené lopatky. * * ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Budovatelský etos v reálně-socialistickém podání. 1)  Tak si to spočítáme. Máme tu amatérský outlook seriálu, bezkrevné herecké výkony (29letý Edward Tomas vskutku září) a suché, nezajímavé dialogy (41letý scenárista a režisér Vladimír Kavčiak)._____ 2)  Nedivím se, že jsem seriál v době svého vzniku ani nezaznamenal._____ 3)  Možná, kdybych byl vášnivý fanda historie letectví... ale já nejsem._____  4)  Jinak vše poněkud podrobněji již vystihl Big Bear**.                          .                        .                        .                     . ()

Reklama

PatoP 

všechny recenze uživatele

Letící delfín je najtechnickejší a najodbornejší seriál aký kedy v ČST vznikol. Všetko sa točí len okolo vzniku lietadla L-29 a rodinné záležitosti hlavného hrdinu sa dostávajú výrazne do ústrania. Hádam najslabším článkom je tu obsadenie hlavnej postavy. Vzhľadom k tomu, že Edward Tomas je neherec, nepodal zlý výkon, no takú rozsiahlu úlohu mal režisér predsa len obsadiť skúsenejším hercom. Dosť to tomuto seriálu uškodilo. No aj napriek tomu je to plnohodnotný seriál, ktorý bol diel od dielu zaujímavejší. ()

kebom 

všechny recenze uživatele

Vcelku nepochopiteľne trezorový ponovembrový film, asi novej garde prekážali súdružské oslovenia a reči o Sovietoch... Inak si neviem vysvetlič, čo chceli vystrihovať. Mne skôr prekážalo asi tisíc záberov na MIG 15 - vzlietajúci, pristávajú, rolujúci na dráhu atď. Akú takú dramatičnosť deja režisér dosahoval aj v strižni, obrazy sa pomerne rýchlo prelínajú... Výhodou je kombinácia starého a mladého hereckého ansámblu, prekvapil ma príjemne Edward Tomas, ktorého som nikdy v živote nikde doteraz nevidel hrať a si už ani neuvidím. Zaujímavý seriál, ktorý však veľmi nenadchne ale ani ani neurazí... ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Co si vybavuji, tak je to jediný TV seriál o vývoji nějakého letadla. Vzhledem k tomu, že natáčení probíhalo v roce 1989 a k následným událostem v naší zemi, bylo uvedení odloženo. 23 let je však poměrně dlouhá doba na to, aby ztratil vše ze svého půvabu. Po sedm dílů je prezentován návrh, boj o konstrukci a vývoj letadla Delfín L-29 a to na poli vývojářů. Vše se tedy odehrává na vedoucích místech a do dílen se nahlíží opravdu jen okrajově. S velikým úspěchem je to dotáhnuto do zdárné konce. Příběh je lehce okořeněn soukromým životem hlavní postavy. A tak se tu jen jedná, prosazuje, rozčiluje, zkrátka vyvíjí. Na dnešní dobu je to už značně pomalé a nezáživné, a hodně těžko už někoho osloví. Z nostalgického hlediska se však nato dívat dá. Jedná se o náročný, odpočinkový seriál o tlachání pánů inženýrů jak to jde a nejde, o problémech s motorem a co na to Sovětský Svaz. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (11)

  • Nádraží, na kterém pracuje Janův strýc (Stanislav Zindulka) a které hraje v příběhu důležitou roli, je Černuc u Velvar, dnes již zrušené a rozpadající se. (sator)
  • Konstruktér Jan Vlček, v seriálu coby Velínský, vývoj L-29 popsal v autobiografické knize "Nebe pro Albatros", ve které popisuje i vývoj letounu L-39, u kterého figuroval již jako šéfkonstruktér. (Foxhound#1)
  • Jeden z prototypů Delfínu XL-29 je dodnes k vidění v leteckém muzeu Praha-Kbely. Celkem bylo vyrobeno 3 665 kusů tohoto letounu. (Foxhound#1)

Reklama

Reklama