Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Není ani nejslavnější, ani největší a už vůbec ne nejstarší. Přesto se moskevské metro jedním primátem pyšnit může – podzemní dráha, která denně přepraví více než osm milionů lidí, má nejpřepychovější výzdobu na světě. Mramor, ušlechtilá ocel, drahé kovy nebo barevné sklo. To vše připomíná honosný palác a zároveň vypovídá o marnivosti, se kterou sovětští soudruzi soupeřili se svými západními rivaly. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

Kub_ees 

všechny recenze uživatele

Chcel som sa niečo dozvedieť o Moskovskom metre a o jeho histórii, ako to tam vyzerá a tento dokument mi to všetko poskytol. Zaujímavo spracovaný dokument, kto sa o takéto veci zaujíma, tak toho to bude určite baviť. Mohlo to mať širší obsah o viacerých, aj súčastných staniciach. Veľa som sa dozvedel, takže účel to splnilo. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Perfektní dokument komentovaný s velkým přehledem a s trochou sarkasmu. Poměry ve stalinistickém Sovětském svazu působily občas až surreálně a snímek tak tu a tam sklouzává do hořké komedie. Vzdělávací složka je velmi kvalitní a propracovaná. Tvůrci shromáždili spoustu zajímavostí, záběrů, statistik a výpovědi pamětníků a vytvořili z nich poutavé vyprávění o jedné z nejpozoruhodnějších moderních staveb světa. Pravděpodobně nejlepší dokument o dopravě, co jsem kdy viděl. ()

Reklama

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Moskevské metro, postavené ve 30. a 40. letech 20. století, bylo chloubou a výkladní skříní Sovětského svazu. Dodnes jde o světový unikát. Podzemní paláce, na kterých pracovali nejlepší umělci a architekti, nemá ve světě obdoby. Použití ražené tunelovací techniky se ukázalo ve své době jako odvážné, ale ideální řešení. Dodnes jde o nejběžnější způsob provádění tunelové infrastruktury uvnitř městské zástavby. Použití razicího štítu, patentovaného v Anglii již v 1. polovině 19. století, ohromně usnadnilo výstavbu, která by byla jinak kvůli nepříznivé geologii (tekuté písky, jíl) ohrožena. Projekční práce, kterou na projektu vykonali inženýři z Charkova, se dodnes jeví jak z hlediska rychlosti a objemu prací, tak technické náročnosti, jako nepřekonatelná. Zvlášť uvážíme li, že znalosti o geologii Moskvy do té doby končily někde v hloubce 10-15m, zatímco metro se stavělo 30-40m pod povrchem a pracovat se mělo začít okamžitě. _____ Stavba pražského metra zahájená koncem 60. let, vychází velkou měrou z moskevského vzoru. Kvalitní dokument, který stojí za vidění. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Kaganovičova parta nejdříve srovnala se zemí kostely a pak začala stavět svůj svatý kopeček, zde tedy doleček. Ten srovnat se zemí nejde, ten by se musel srovnat s pozdzemím. Dokument to byl pěkný, ale architektura je pro mě příliš ookázalé umění, zajímavé především tím, že hned vidíme, v které době kdo vládl, a co staví na odiv. ()

MI-380 

všechny recenze uživatele

Zajímavý a solidně udělaný dokument, velké množství archivních materiálů, spousta rozhovorů s pamětníky. Vzhledem k tomu, o jaký žánr se jedná, je tu i originální modelový svět, v kterém se pohybuje a s nímž také hýbá příjemná ruská průvodkyně, která navíc bez sentimentu nazývá věci pravými jmény: nadšení davů, zločiny komunismu, politický i odborný diletantismus při organizování prací, odpornou likvidaci architektů, poválečnou euforii, ruské velikášství. O to neuvěřitelnější je výsledné dílo. Před pár lety jsem tam byl a překvapil mě kontrast mramorové secesní nádhery s agresivitou nekonečného množství cestujících. Obsahem i formou vysoce nadprůměrný dokument. 80%. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno