Režie:
Richard FleischerScénář:
Edward AnhaltKamera:
Richard H. KlineHudba:
Lionel NewmanHrají:
Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy, Mike Kellin, Hurd Hatfield, Murray Hamilton, Jeff Corey, Sally Kellerman, William Marshall, Jiří Voskovec (více)Obsahy(1)
Když už si bostonská policie neví rady při řešení série brutálních vražd žen, které evidentně nic nespojuje, je rozhodnuto vytvořit zvláštní komisi v čele se známým právním teoretikem Johnem Botomlym (Henry Fonda). Vraždění sice pokračuje dále, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. A tak jednoho dne přivede náhoda Botomlyho a jeho spolupracovníka detektiva Di Natala (George Kennedy) vrahovi na stopu. Vyřešení složitého případu je pak překvapivé. Ve filmu, který je inspirován skutečným případem, zaujme zejména mimořádný herecký výkon Tonyho Curtise v roli mnohonásobného vraha Alberta De Salvy. (Historik)
(více)Recenze (89)
Ten závěr... Brrrr. Skvělý film s ohromnými nápady (rozdělování obrazu například), Tonym Curtisem, který dokáže nahnat strach stejně jako vzbudit lítost, jako vždy dobrým Henrym Fondou a s krásně "potrhlým" Jiřím Voskovcem v jedné z vedlejších rolí. Richard Fleischer stvořil po čertech sugestivní a takřka dokumentární kriminální drama, které nespoléhá na akční scény, ale vsází jen a jen na napětí. Velká inspirace pro Fincherova Zodiaka, řekl bych. Mrazivé. ()
Tento film je velmi zajímavě natočen. Občas vedle sebe máme možnost vidět dva nebo i více různých obrazů ze scén, které probíhají souběžně. Tony Curtis ukazuje zase jinou stranu svého herectví po poněkud lehčích žánrech typu Někdo to rád horké. Ale i jako psychopatický vrah působí docela skutečně. Přesto já bych si jej asi do bytu nepustil, na rozdíl od těch (skutečně) zabitých nešťastnic. ()
Další nepříliš známá ale povedená detektivka ohánějící se populární známkou natočeno podle skutečné události. Film je slušně rozjetý a hojně využívá rozdělení obrazu, kdy divák sleduje několik situací najednou z různých úhlů pohledu. Později však film sklouzne do stereotypu, kdy detektivové jezdí od mrtvoly k mrtvole a nějakým vyšetřováním se moc nezabývá. Naštěstí to zachraňují velice dobří herci, kdy zvláště ze začátku dostává velký prostor George Kennedy. V druhé půlce film dává divákům možnost sledovat v akci samotného vraha s tváří a nezvyklým hereckým výkonem Tony Curtise. Trochu nevyvážená ale povedená kriminálka. ()
Zpracování známé kriminální kauzy bostonského škrtiče tentokrát postavené na mírné mystifikaci diváka (schizofrenie A.DeSalva nebyla nikdy prokázána), bloudění v labyrintu falešných stop a precizně zahraných hlavních postavách. Září především T.Curtis, který v závěrečné rovině psychologického dramatu o zrůdě a tátovi dítěte v jedné tělesné schránce předvádí strhující výkon a v souvislosti s tím nutno ocenit i dabingový přínos V.Preisse, který svou prací neubral ani píď z naléhavosti jeho herectví. Zůstává otazníkem, proč si skoro tucet žen v období, kdy ve městě řádil maniakální škrtič s nylonkama, vpustilo do bytu neznámého člověka. Je však možné, že když viděly kukátkem někoho s vizáží Tonyho Curtise, řekly si ohledně své domácí bezpečnosti: "Well, nobody is perfect!" ()
Vzhľadom na dobu vzniku sa niekto s deleným obrazom vyhral až moc. Boli momenty, keď mi to nevadilo a divák dostal viac uhlov pohľadu na rovnakú situáciu, ale väčšinou som mal pocit, že strihom by sa dalo docieliť takmer to isté a výsledok by nebol tak rušivý. Prvú polovicu filmu sa len pátra a dohaduje, vraha dlho nepoznáme a T. Curtis vstupuje do filmu až asi v polovici. Svojou postavou i hereckým výkonom vytiahol film z priemeru a rovnako je na tom H. Fonda. Film trochu zostarol, roky sú na ňom vidieť, ale kvalita tam je. Nie som veľmi zástancom remakov, ale tento by to možno potreboval. Bude ťažké nahradiť dvojicu Fonda, Curtis, ale pri zdarilejšej réžii, mi mohlo ísť o výborný film. 70%. ()
Galerie (4)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (11)
- Poprvé se Tony Curtis objeví až po hodině filmu. (Chatterer)
- V závěrečné scéně Albert DeSalvo (Tony Curtis) prožívá v duchu útok na jednu ze svých obětí. Tony Curtis kvůli tomu chodil zkoušet s jednou mladou herečkou po celý týden do studia. Musel tuto scénu zahrát tak, jako by se doopravdy stala (včetně toho, že přinutil svou oběť, aby se svlékla). Po týdnu měl Curtis tuto scénu zahrát už bez přítomnosti herečky. Po dalším týdnu zkoušení vypiloval Curtis hraní tak, že byl režisér Fleischer spokojen. Potom tuto scénu několik měsíců neopakovali a vrátili se k ní až v okamžiku, kdy ji měli natočit. Režisér byl s provedením této scény nadmíru spokojen. (Rollo_Tomasi)
- Krátce před natáčením utekl Albert DeSalvo z blázince, kde byl vězněn, ale po 33 hodinách byl chycen. (Chatterer)
Reklama